Ont i ryggen, var vänder man sig?

Cambrie

Trådstartare
Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga bättre under dagen när jag rör på mig. Nu är det sedan en tid oftare och oftare som jag vaknar och faktiskt knappt kan gå och det håller i sig några dagar innan den vanliga stelhetssmärtan som går över kommer igen. Idag är en sådan dag till exempel och jag kan inte ens gå ut med hunden som har en förmåga att dra i kopplet vid vissa tillfällen för det gör så fruktansvärt ont och det är nog dags att söka hjälp tänker jag. Men då kommer frågan vart man vänder sig? Jag är inte inne i något vårdsystem, har de senaste 13 åren (sedan barnen blev födda) enbart besökt vården vid cellprov och mammografi. Vet faktiskt inte ens vilken vårdcentral jag tillhör.

Är det kiropraktor jag vänder mig till eller vården direkt? Jag känner att de här dagarna som det gör så här ont skulle jag kanske behöva någon värktablett för att överhuvudtaget fungera. Egentligen har jag ponnyer som behöver tömköras och utbildas som jag lägger mycket tid på på helgerna men det är en ren omöjlighet när jag vaknar så här och helgen är förstörd, även kvällens hotellhäng med mannen för att jag fyllde år förra veckan :-(

Jag är i yngre medelåldern, har ett stillasittande jobb, något överviktig. Går runt 10-15000 steg per dag (har många ponnyer så de håller mig ändå igång trots stillasittande arbete) men tränar inte så mycket i övrigt. Skulle nog behöva gå på gym men man ska ju ha tid också, och som ryggen känns nu kan jag inte gå och träna ryggmusklerna, det gör för ont helt enkelt.

Antar att vi är rätt många kvinnor här som har ont i ländryggen liknande som jag har framförallt på morgonen. Vilken hjälp finns att få och var kan jag vända mig?
 
Naprapat, kirporaktor eller sjukgymnast/fysioterapeut.
Kan ju kolla med vc, men här hänvisar de direkt till något av ovanstående.
Kortsiktigt hade jag själv vänt mig till kiropraktor.
Eller naprapat om man tycker kiro könns obehagligt.

Kolla sängen och om du har stillasittande jobb ergonomi och vad som kan göras där.
 
Sjukgymnast, kolla sängen och börja stretcha baksida lår om du inte redan gör det. Stretchingen har hjälpt mig enormt med det onda i ländryggen :)
 
Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga bättre under dagen när jag rör på mig. Nu är det sedan en tid oftare och oftare som jag vaknar och faktiskt knappt kan gå och det håller i sig några dagar innan den vanliga stelhetssmärtan som går över kommer igen. Idag är en sådan dag till exempel och jag kan inte ens gå ut med hunden som har en förmåga att dra i kopplet vid vissa tillfällen för det gör så fruktansvärt ont och det är nog dags att söka hjälp tänker jag. Men då kommer frågan vart man vänder sig? Jag är inte inne i något vårdsystem, har de senaste 13 åren (sedan barnen blev födda) enbart besökt vården vid cellprov och mammografi. Vet faktiskt inte ens vilken vårdcentral jag tillhör.

Är det kiropraktor jag vänder mig till eller vården direkt? Jag känner att de här dagarna som det gör så här ont skulle jag kanske behöva någon värktablett för att överhuvudtaget fungera. Egentligen har jag ponnyer som behöver tömköras och utbildas som jag lägger mycket tid på på helgerna men det är en ren omöjlighet när jag vaknar så här och helgen är förstörd, även kvällens hotellhäng med mannen för att jag fyllde år förra veckan :-(

Jag är i yngre medelåldern, har ett stillasittande jobb, något överviktig. Går runt 10-15000 steg per dag (har många ponnyer så de håller mig ändå igång trots stillasittande arbete) men tränar inte så mycket i övrigt. Skulle nog behöva gå på gym men man ska ju ha tid också, och som ryggen känns nu kan jag inte gå och träna ryggmusklerna, det gör för ont helt enkelt.

Antar att vi är rätt många kvinnor här som har ont i ländryggen liknande som jag har framförallt på morgonen. Vilken hjälp finns att få och var kan jag vända mig?
Det kan ju vara enklare och snabbare att gå till kiro först.
En kiro ska också kunna differensialdiagnosticera och tala om för dig att gå till läkare om det inte är ”deras jobb”.
Kiro har mkt mer utbildning än naprapat vad gäller manipulera och differensialdiagnosticera. Dels har kiro ett år mer utbildning. Naprapater lär sig en ganska grund kunskap i flera olika behandlingar.
Jag väljer kiro över naprapat av det skälet.
Naprapat är inte mjukare på mot kroppen på något vis.

Är det ett kirojobb brukar man snabbt få stora resultat.
 
Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga bättre under dagen när jag rör på mig. Nu är det sedan en tid oftare och oftare som jag vaknar och faktiskt knappt kan gå och det håller i sig några dagar innan den vanliga stelhetssmärtan som går över kommer igen. Idag är en sådan dag till exempel och jag kan inte ens gå ut med hunden som har en förmåga att dra i kopplet vid vissa tillfällen för det gör så fruktansvärt ont och det är nog dags att söka hjälp tänker jag. Men då kommer frågan vart man vänder sig? Jag är inte inne i något vårdsystem, har de senaste 13 åren (sedan barnen blev födda) enbart besökt vården vid cellprov och mammografi. Vet faktiskt inte ens vilken vårdcentral jag tillhör.

Är det kiropraktor jag vänder mig till eller vården direkt? Jag känner att de här dagarna som det gör så här ont skulle jag kanske behöva någon värktablett för att överhuvudtaget fungera. Egentligen har jag ponnyer som behöver tömköras och utbildas som jag lägger mycket tid på på helgerna men det är en ren omöjlighet när jag vaknar så här och helgen är förstörd, även kvällens hotellhäng med mannen för att jag fyllde år förra veckan :-(

Jag är i yngre medelåldern, har ett stillasittande jobb, något överviktig. Går runt 10-15000 steg per dag (har många ponnyer så de håller mig ändå igång trots stillasittande arbete) men tränar inte så mycket i övrigt. Skulle nog behöva gå på gym men man ska ju ha tid också, och som ryggen känns nu kan jag inte gå och träna ryggmusklerna, det gör för ont helt enkelt.

Antar att vi är rätt många kvinnor här som har ont i ländryggen liknande som jag har framförallt på morgonen. Vilken hjälp finns att få och var kan jag vända mig?
Skulle börjat på VC i ditt fall :). Med sådana symtom (och i din ålder) så bör man utesluta reumatisk ryggsjukdom. Här står lite https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/spondartrit-spondylartrit/
 
Det kan ju vara enklare och snabbare att gå till kiro först.
En kiro ska också kunna differensialdiagnosticera och tala om för dig att gå till läkare om det inte är ”deras jobb”.
Kiro har mkt mer utbildning än naprapat vad gäller manipulera och differensialdiagnosticera. Dels har kiro ett år mer utbildning. Naprapater lär sig en ganska grund kunskap i flera olika behandlingar.
Jag väljer kiro över naprapat av det skälet.
Naprapat är inte mjukare på mot kroppen på något vis.

Är det ett kirojobb brukar man snabbt få stora resultat.
Ja det är ju såklart ett alternativ, går nog på friskvårdsbidraget också. Just sådana här dagar tror jag dock jag är för dålig för att någon ens ska peta på ryggen.
 
Min erfarenhet, efter flera år med smärta från ländryggen, är att läkarna helst bollar över det till sjukgymnaster/fysioterapeuter, som är bättre på ryggsmärta än vad läkarna är.
 
Min erfarenhet, efter flera år med smärta från ländryggen, är att läkarna helst bollar över det till sjukgymnaster/fysioterapeuter, som är bättre på ryggsmärta än vad läkarna är.
Det är så va? Men hjälper det? Jag vill ju liksom kunna kliva upp och tömköra ponnyerna och hjälpa dottern att bygga fram hinder utan att riskera bli liggande. Jag ska ringa vårdcentralen (vilken jag nu tillhör) på måndag, de kanske i alla fall kan skicka en remiss till röntgen även om det är 10 månaders kö (är skitskraj att det är diskarna som börjar säga upp sig) och hjälpa mig i det akuta skedet som det är just nu. Men absolut, kan prova en kiro också, det kan jag nog som sagt ta på mitt friskvårdsbidrag.
 
Det är så va? Men hjälper det? Jag vill ju liksom kunna kliva upp och tömköra ponnyerna och hjälpa dottern att bygga fram hinder utan att riskera bli liggande. Jag ska ringa vårdcentralen (vilken jag nu tillhör) på måndag, de kanske i alla fall kan skicka en remiss till röntgen även om det är 10 månaders kö (är skitskraj att det är diskarna som börjar säga upp sig) och hjälpa mig i det akuta skedet som det är just nu. Men absolut, kan prova en kiro också, det kan jag nog som sagt ta på mitt friskvårdsbidrag.
Sjukgymnast är i den region jag bor i alltid första steget. Jag har haft jättebra hjälp av sjukgymnast, hade grymma smärtor i bröstryggen, var helt övertygad om att något var trasigt, men det var ”bara” väldigt spända muskler:
 
Det är så va? Men hjälper det? Jag vill ju liksom kunna kliva upp och tömköra ponnyerna och hjälpa dottern att bygga fram hinder utan att riskera bli liggande. Jag ska ringa vårdcentralen (vilken jag nu tillhör) på måndag, de kanske i alla fall kan skicka en remiss till röntgen även om det är 10 månaders kö (är skitskraj att det är diskarna som börjar säga upp sig) och hjälpa mig i det akuta skedet som det är just nu. Men absolut, kan prova en kiro också, det kan jag nog som sagt ta på mitt friskvårdsbidrag.
Rätt träning, med övningar från sjukgymnast, ska vara det bästa sättet att hantera ryggbesvären - även om diskarna är utslitna.
Jag har just trasiga. utslitna diskar och artros runt lederna mellan kotorna. Har inte hunnit träna länge nog för att få tillräckligt bra effekt. Men jag ska bara träna på, för det finns inget att operera på mig. Enligt ortopeden, efter magnetkameraundersökning.
 
Jag gick till kiro först. Det blev bra ett tag men sen kom det tillbaka. Den här gången tänkte jag prova fysioterapeut. Har hunnit gå dit en gång än så länge. Får se om dom kan ge något mer ihållande. Har fått ett par övningar än så länge.
 
Det är så va? Men hjälper det? Jag vill ju liksom kunna kliva upp och tömköra ponnyerna och hjälpa dottern att bygga fram hinder utan att riskera bli liggande. Jag ska ringa vårdcentralen (vilken jag nu tillhör) på måndag, de kanske i alla fall kan skicka en remiss till röntgen även om det är 10 månaders kö (är skitskraj att det är diskarna som börjar säga upp sig) och hjälpa mig i det akuta skedet som det är just nu. Men absolut, kan prova en kiro också, det kan jag nog som sagt ta på mitt friskvårdsbidrag.
Men om du vaknar och har ont, men värmer ur under dagen så skulle jag kontrollera din säng. Det är nog den enklaste lösningen. Fel säng är ju katastrof.

Om det inte är en skada eller någon sjukdom, så är det antagligen styrka och flexibiliteten som svajar. Jag är likadant! Jag har ont i ländryggen och speciellt om jag blir stillasittande, vilket jag blir med mitt jobb och om det är dåligt väder för då rider jag inte eller går promenader med hunden. För mig är det höftböjaren som är stel. Mycket typiskt ryttare visst enligt alla fysioterapeuter och sjukgymnaster, PT:s etc jag pratat med genom årens lopp. Jag har fått övningar och när jag sköter dem är jag bättre i ryggen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
989
Senast: tott
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 155
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 004
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp