Bukefalos 28 år!

Oönskat närmande från kollega

Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.

Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
För min egen skull hade jag i din situation talat om för/skrivit till kollegan och meddelat att
1, Jag är inte intresserad av en kärleksrelation med dig. (Varför är helt irrelevant. De flesta människor är jag inte intresserad av på det sättet och jag behöver inte förklara varför.)
2. Ditt beteende var gränslöst. Dessutom fortsatte du att klampa på över gränsen genom att tjata och påskina att jag gjorde fel val. Det var ett övergrepp mot mig och jag förväntar mig att du reflekterar över det och förhoppningsvis kommer till en vettig insikt.

3. Jag hade själv reflekterat över om min tillit till kollegan kvarstår och hut jag ville att vår fortsatte arbets- och eventuella vänskapsrelation skulle se ut. Och jag hade brytt mig noll om bad kollegan vill, utan försökt fokusera på mig och mina känslor. Svårt men nödvändigt tänker jag.
 
Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.

Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
Jag kan absolut förstå att du inte vill skapa någon dålig stämning. Jag själv är väldigt känslig för sådant och det är ju lätt för mig att sitta här bakom en skärm och vara kaxig. Men jag tänker också att gör det så mycket om det blir liiite dålig stämning? Det kanske går över efter ett tag? Om du bara slår över från att vara vän till professionellt trevlig? Jag vet inte.

Så jäkla KASS att det hamnar på dig att "lösa situationen" när det är han som betett sig så illa och ovanpå allt fortsätter med det.
 
Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.

Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.

Eftersom han inte förstår vad du vill kommunicera genom att inte kommunicera (svara) så hade jag svarat med ett så enkelt men neutralt avvisande som möjligt. I och med vad du skrivit i övrigt om hans ålder och relation hade jag velat visa mina kort och stänga ned den "kanalen" han inbillar sig att ni har. Jag hade aktat mig för att komma med ursäkter då personen kan uppmuntras av dessa istället för att ta dem om ett avvisande. Skulle han sedan, efter att du tydligt talat om var gränsen går, göra fler övertramp hade jag gått vidare med det.
 
Jag har inte läst hela tråden.

Men jag tycker ditt svar att skylla på att han hade sambo kan göra att han tolkar det som att du faktiskt har ett intresse för honom.
Jag tycker du ska vara tydlig med att säga att du inte gillar honom mer än som arbetskamrat och vara tydlig med det.
 
Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.

Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
Jag tänker att det är han som valt att skapa den dåliga stämningen, inte du. Vi kvinnor tänker lätt att sånt är vårt fel, men skulden är helt och hållet hans som inte kunde tolka en relation rätt och dessutom inte respekterade dig när du sa nej.

Jag som hellre skapar lite dålig stämning än att tvingas uppleva fler obehagliga situationer med någon som inte accepterar mitt nej hade varit tydlig med honom. Sagt att du är exakt noll intresserad av att ha någon annan form av relation med honom än en trevlig kollega. Kan han inte hanterade det är det hans bekymmer, inte ditt.
 
Tack för era svar. Även om jag egentligen vet att jag inte gjort något för att uppmuntra blir det ändå att man lägger skulden på sig själv, så det är så skönt att läsa era svar där ni skriver att skulden inte är min. Tack ❤️.

Jag vill inte blanda in HR/chef i dagsläget. Kollegan skulle inte kunna omplaceras inom företaget då vi har väldigt specifika arbetsuppgifter, utan hade behövt sluta i så fall. Min förhoppning är att kollegan backar helt och släpper detta så att vi båda kan ha en jobbrelation på jobbet. Jag är dock fortfarande lite sur för att han inte var lyhörd och backade direkt när jag sa stopp. Att han fortsatte tjata om pussen och att han fortsatte att prata om att det var så synd att jag sa nej…Jag tror aldrig att jag kommer att få någon ursäkt från honom, då jag inte tror han förstår att hans agerande var över gränsen. (Han är gammal nog att vara min pappa, vilket också var en del i att jag aldrig såg oss på det sätt han gjorde…)

Han skrev till mig igår kväll (vi har tidigare hörts ibland utanför jobbet så det i sig var inte något konstigt). Han skrev angående ett TV-program vi båda följer, så jag hoppas han bara skrev för att släta över och prata om något vi normalt pratar om, om ni fattar. Jag har dock inte svarat ännu (ville markera lite genom att inte svara på sekunden). Funderar nu på att svara angående TV-programmet och sedan lägga till ”För att förtydliga från igår så uppskattar jag dig som kollega/vän, men är inte intresserad av något annat”. Då har jag varit extremt tydlig och skulle han göra någon form av närmande efter det kommer jag att bli arg och får isf fundera på hur jag ska agera.
Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.

Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
Jag tycker inte att det låter som att buskapet nått fram alls, han bara testar vattnet nu. :meh:
Du har varit en bra vän, Han har uppenbarligen haft andra intentioner och förmodligen redan från början. Jag skulle slopa alla konversationer utanför arbetet och ge upp tanken på att vänskapen kommer att kunna fortsätta på samma spår, trits men sant.
 
Jag tycker inte att det låter som att buskapet nått fram alls, han bara testar vattnet nu. :meh:
Du har varit en bra vän, Han har uppenbarligen haft andra intentioner och förmodligen redan från början. Jag skulle slopa alla konversationer utanför arbetet och ge upp tanken på att vänskapen kommer att kunna fortsätta på samma spår, trits men sant.
Håller med där, hade han genuint velat reparera skadan så hade han väntat till måndag och bett om ursäkt för övertrampet. Just nu vill han finnas i tankarna hos TS.

Jag vidhåller att ta kontakt med HR, att han hör av sig igen är ett grovt övertramp och han tänker smida medan järnet är varmt, så att säga. Att han betett sig som en god vän och haft samma syn på livet är ett sätt att ställa sig in hos någon man är attraherad av, vilket inte behöver vara medvetet.

Hade han varit genuint intresserad av TS så hade han berättat vad han kände för henne OCH respekterat hennes nej, inte försökt kyssa henne, sedan tjatat om en puss när hon sagt nej och sedan sms:a helt plötsligt. Och det har inget med ålder att göra, det har med vanligt jävla vett att göra.
 
Så ledsamt. Är inte detta, tyvärr, ett kvinnligt fenomen...? Att inte vilja såra, inte vilja göra väsen av sig, känna sig nödgad att ta ansvar för andras känslor. Älta och övertänka. Jag hatar verkligen att säga det men det känns så. Jag är antagligen likadan även om jag, med ålderns rätt, äntligen blivit skarpare.

Ts säger sig skämmas. Funderar över sitt eget "ansvar" i situationen. När det är mannen som gjort ett övertramp OCH sedan inte backat, bett om ursäkt och gjort allt för att återgå till en normal relation med en kollega. Istället verkar han inte fatta, verkar tro att han fortfarande ska få SIN vilja fram. Det stör mig så ofantligt.
 
Så ledsamt. Är inte detta, tyvärr, ett kvinnligt fenomen...? Att inte vilja såra, inte vilja göra väsen av sig, känna sig nödgad att ta ansvar för andras känslor. Älta och övertänka. Jag hatar verkligen att säga det men det känns så. Jag är antagligen likadan även om jag, med ålderns rätt, äntligen blivit skarpare.
Det handlar väl delvis om det, och delvis om att man inte vill skapa en svår situation för sig själv på sitt arbete vilket jag förstår.
 
Det handlar väl delvis om det, och delvis om att man inte vill skapa en svår situation för sig själv på sitt arbete vilket jag förstår.
Jag förstår det också men det är alltid kvinnan som tänker såhär. Mannen stövlar glatt på i gamla spår gärna utan att förstå hinten ens när ett tydligt nej är sagt. Där finns ingen tanke om att det kan bli lite jobbigt med en svår situation.
Flickor blev, misstänker blir, uppfostrade till att ta hand om pojkar och deras känslor. Även om inte föräldrarna gör det så sköter övriga vuxenvärlden den saken med bravur
 
Jag förstår det också men det är alltid kvinnan som tänker såhär. Mannen stövlar glatt på i gamla spår gärna utan att förstå hinten ens när ett tydligt nej är sagt. Där finns ingen tanke om att det kan bli lite jobbigt med en svår situation.
Flickor blev, misstänker blir, uppfostrade till att ta hand om pojkar och deras känslor. Även om inte föräldrarna gör det så sköter övriga vuxenvärlden den saken med bravur
Och @Otherside Nej så är det och det är för jäkligt. Här har vi en man som betett sig helt oacceptabelt men tyvärr är det inte han som nu våndas och lägger tid och energi för att göra saker och ting bra. Det är åt helskotta.
 
Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.

Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
Dålig stämning kommer det bli oavsett, du kommer behöva fortsätta neka honom tills han blir sur för att han tycker du ger honom blandade signaler, även om du understryker att det endast handlar om en professionell relation.

För honom är det här ett spel, han vet att du inte är intresserad men tror att han kan få dig intresserad genom att tjata och kontakta dig så du tänker på honom mer och mer och till slut ger med dig bara för att slippa undan mer kontakt. Han skiter blankt i vad du känner, för han respekterar inte dig eller dina gränser. Och ja, han har varit inställsam mot dig genom att anamma dina åsikter och intressen för att du ska tycka om honom. Det behöver dock inte ha varit medvetet då det är ett vanligt fenomen när någon är attraherad av en annan människa. Oavsett, hade han varit genuint intresserad av dig som person hade han inte försökt kysst dig utan talat om vad han känner och respekterat ditt nej.
 
En sak jag funderade lite på med anledning av den här tråden. Vad exakt anser ni acceptabelt för någon att säga göra för att visa att denne vill inleda en relation med en arbetskollega?
 
En sak jag funderade lite på med anledning av den här tråden. Vad exakt anser ni acceptabelt för någon att säga göra för att visa att denne vill inleda en relation med en arbetskollega?
"Jag tycker vi kommer bra överens och skulle vilja lära känna dig bättre utanför jobbet, kan vi går ut och hitta på något tillsammans någon dag?" eller något i den stilen är väl en bra början. Alternativt "Vill du prova dejta och se vart det leder?" :D Sedan är man shysst och gör det ledigt och lättsamt och ger Gott om utrymme för ett nej.
 
En sak jag funderade lite på med anledning av den här tråden. Vad exakt anser ni acceptabelt för någon att säga göra för att visa att denne vill inleda en relation med en arbetskollega?
Svårt att definiera exakt men man kan till exempel använda munnen till att forma ord och meningar, i stället för att försöka kyssa någon som man inte vet är intresserad. Verbal kommunikation är ett exempel på ett koncept som, om man sedan använder tankeverksamhet i kombination med det, kan fungera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
255
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 908
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
364
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 483
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp