Operation av trasigt korsband på kissekompis, någon m erf?

ako

Trådstartare
Häromdagen kom Gremlin in o var blockhalt (här behövdes definitivt inga böjprov eller longeringsövningar för att konstatera hälta *s*). Dagen därpå var han lika halt, så vi åkte till djursjukhuset. Där konstaterade de (enbart genom okulär undersökning o palpering, inget ultraljud e d, skumt :confused:), att hans korsband i vb knä var av (!) (kan berätta att mitt sto ska triangelmärkas i dagarna för meniskskada i v bakknä - sammanträffande!?), och den enda vettiga behandlingen var operation. Tid för op bokades således på studs o på måndag ska de skära i kissekompis...

Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av sådana här skador o operationer på katt? Vet sade att prognosen var mkt god, och det lät ju lovande. Vad jag däremot tycker känns sådär är att de inte har kollat m t ex ultraljud att det verkligen ÄR korsbandet. Inte jättekul om kisse sövs o skärs i med allt vad risker det innebär (samt 8 000 back för matte, men kör till då, hjälper det honom är det ju värt varje öre utan snack) o det sedan, trots allt, inte är korsbandet... Eller ÄR smådjursveterinärer så duktiga att de kan ställa diagnos bara genom att klämma :confused: ?? Till saken hör oxå att Gremlin faktiskt är något mindre (om än fortfarande rejält) halt nu, o ett trasigt korsband borde man väl inte se någon spontan förbättring alls på på ett par dagars vila utan behandling ( i detta fall op), eller?

Känner mig mkt orolig o villrådig o kommer att utsätta den stackars veterinären som tar emot oss på må morg för ett avancerat korsförhör...

Någon som vet mer än jag om sådant här?

Kan tillägga att enl vet kommer dessa skador oftast av fall/hopp från hög höjd ( o, tack och lov, inte som jag först misstänkte - ponnydojja).

HELP!

AKO
 
Har inga egna erfarenheter, men kan iaf svara på en av dina frågor.

Trasigt korsband känns på ett visst sätt när man drar i knäleden (sk draglåda). Det är vad jag har förstått en säker diagnos och kan inte förväxlas med något annat. Man behöver alltså inte varken röntga eller ultaljuda (vet inte ens om det skulle gå, korsbanden sitter ju rel. svåråtkomliga, inne i leden...)

F ö så tror jag inte att veterinären tar illa upp om du ställer frågor om diagnos och behandling.
 
Jag har tidigare tagit över en katt vars korsband var av efter att han fastnat i ett hål i en vägg en meter över marken. Denna katt opererades inte och förblev något lite halt (hur mycket pga detta var svårt att avgöra då han hade artroser i flera leder) så jag tror visst att spontan förbättring uten annan behandling än vila kan ske.
 
:bow:Tack så mycket för givande svar båda två :bow:!!! Kändes som jag fick lite rätsida på det hela nu :), o ska givetvis prata mer med vet i morgom oxå.

Lämnar rapport när det är klart. Håll tummarna...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp