Bukefalos 28 år!

ordet ledarskap

Sv: ordet ledarskap

De flesta hundarna som visas i programmen skulle vilken medioker BK tränare som helst klara av, men det låter bättre med att de skulle avlivas annars, yadayadayada, samma gamla BK stuk som på 70 talet, fast med stomatolleende, sängkammarröst o läcker häck.

CM är TV underhållning o inget annat, han kan inte ett jota om hundar, annat än hur man använder dem för att bli rik.
O innan du går i taket, förklara för mig vad en hund lär sig utav att bli upphängd i ett strypkoppel tills den svimmar av syrebrist?
 
Sv: ordet ledarskap

Som vanligt:angel: verkar du inte se vad som sker runt om i landet.

titta på Herr o fru Parelli. Herr... när inte det vanliga funkar:mad:

Nog känner du väl till den största NH-gurun?
 
Sv: ordet ledarskap

De flesta hundarna som visas i programmen skulle vilken medioker BK tränare som helst klara av, men det låter bättre med att de skulle avlivas annars, yadayadayada, samma gamla BK stuk som på 70 talet, fast med stomatolleende, sängkammarröst o läcker häck.

CM är TV underhållning o inget annat, han kan inte ett jota om hundar, annat än hur man använder dem för att bli rik.
O innan du går i taket, förklara för mig vad en hund lär sig utav att bli upphängd i ett strypkoppel tills den svimmar av syrebrist?

ja visst skulle andra hundtränare klara av de hundarna. Det tror jag också. Men igen, det som visas i tv-programmen är INTE vad jag pratar om. Jag pratar om hur han tycker man ska skapa ett bra förhållande till sin hund från början. Inte om korrrigeringar. Det erkar som om du inte varken sett eller läst något om det och då är det ju svårt att diskutera.
O innan du går i taket, förklara för mig vad en hund lär sig utav att bli upphängd i ett strypkoppel tills den svimmar av syrebrist?
???fattar ingenting.
 
Sv: ordet ledarskap

Som vanligt:angel: verkar du inte se vad som sker runt om i landet.

titta på Herr o fru Parelli. Herr... när inte det vanliga funkar:mad:

Nog känner du väl till den största NH-gurun?

Jo men visst har jag hört talas om dem. Men jag är inte bekant med deras metoder och jag känner ingen som håller på med det heller så därför kan jag inte säga så mycket om det. En tanke bara. Vilka träningssätt eller metoder man än håller på med så verkar det finnas en del människor som missuppfattar dem och allt blir väldigt fel. Är det de som missuppfattat deras sätt att träna som gör att det blir galet för hästarna eller är det medoderna i sig själva som är åt skogen?
Ibland kan man se hästar på filmklipp (oftast westernhästar om man nu törs säga det här?) som ser helt lobotomerade ut. De verkar helt apatiska och gör vad de blir tillsagda med slocknad blick. Jag blir gråtfärdig av att se sådant. De har liksom slutat att vara hästar. Är det så du menar att de blir av dessa metoder eller?

Jag har nog inte bra koll på vad som händer runt om i landet. Det har du helt rätt i. Jag ser mest ryttare på clinics och kurser och lite dressyrtävlingar. Är med vänner i deras stall och på deras träningar också, men detta är inget jag sett. Är det inte mest i westernvärlden detta förekommer? (eller är jag fördomsfull nu?) Jag är nästan aldrig på ridskolor längre. Det kan säkert hända mycket som jag inte har en aning om. Läser ju bland annat Ridsport för att hålla mig ajour med vad som händer i hästsverige i stort, men sådant tas ju inte upp där.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Just så.

varför tror du att repgrimman har blivit så poppis.

Ryck som fasen först så den till slut lyssnar bara du vickar på repet.

De törs inte annat! De vet- hästminnet.

Titta på lite filmer från innan hästarna fattar vad som GÄLLER.

Beröm ingår inte heller. Bara TRYCK/ press o slut på trycket. Den s. k eftergiften. Därför söker hästarna ej heller kontakten.
Det skulle inte jag heller göra med min plågoande, men folk verkar inte förstå att hästarna har känslor de med.

Det finns INGET naturligt i detta överhuvudtaget. N= natural.
Varken häst eller människospråk. Rent förtryck.
 
Sv: ordet ledarskap

:bow::bow::bow:

Tack, du skrev det jag också känt under alla mina år med mer eller mindre misssförstådda djur som folk blivit rädda för och därför "tuktat" till lydnad a´la "krypa efter marken". Vissa djur kan man spöa till underkastelse, vissa djur spöar ägaren istället till slut och då har dom varit gratis. Av alla djur som passerat mig hittills i livet så minns jag bara dom "folkilskna" och "farliga" med riktig glädje, det är dom som låtit mig se in i sitt innersta och dom har följt mig som hundar överallt.

På tal om hundar, likadant där, jag känner ett par exemplar som älskar att ta upp kampen med mig när jag kommer och den ena är STOR,,,,,,,och skitrolig men hade lätt kunnat blivit en värsting i fel händer. När jag kommer så skiter han i vad matte säger, då ska vi kela, kramas, busa, fightas och kela lite till ända tills han somnar med (oftast) min fot i gapet eller om mitt ben. :love:

Som man är själv, så blir man behandlad och det gäller både av människor och djur.
 
Sv: ordet ledarskap

=axel;15744328]Just så.

varför tror du att repgrimman har blivit så poppis.Ryck som fasen först så den till slut lyssnar bara du vickar på repet.

De törs inte annat! De vet- hästminnet.
Jag använder själv repgrimmor. Inte 17 rycker jag i dem. usch. De är bra för att göra signalerna tydligare, men det handlar bara om fina signaler. Inget ryck och slit. Hur skulle hästen då förstå bättre eller få förtroende? Nej så använder inte jag dem.
Beröm ingår inte heller. Bara TRYCK/ press o slut på trycket. Den s. k eftergiften. Därför söker hästarna ej heller kontakten.
Att eftergift är en belöning i sig det har vi ju i ridningen, men jag använder mig av belöning. Både i form av rösten, klapp och kli samt godis. Det handlar ju om att uppmuntra. Jag har börjat klickerträna min ena hund och det är ju godiset som är motorn, som ökar motivationen. Många klickertränar ju även sina hästar. Man får väldigt aktiva djur som tar initiativ och det passar säkert inte alla, men jag gillar det. Djuren verkar gilla det också. Har funderat på att börja klickerträna ponnyn.

Det skulle inte jag heller göra med min plågoande, men folk verkar inte förstå att hästarna har känslor de med.Det finns INGET naturligt i detta överhuvudtaget. N= natural.
Varken häst eller människospråk. Rent förtryck.
Men varför vill någon förtrycka ett djur? De människorna måste ju ha problem med sig själva. Hur är de mot andra människor då? Troligen inte vidare trevliga att ha att göra med. Översittare är inte roliga.
Jag hade för några år sedan kontakt med westernmänniskor som visade hur de jobbade med sina unghästar och jag lärde mig mycket av dem. Men där handlade det om att skapa en bra relation, förståelse och trygghet. Det fanns inte spår av översitteri eller maktdemonstrationer. (tack och lov).
Jag tror som jag sagt tidigare att hur människor agerar beror på hur de är själva. Har man inte kommit så långt i sin egen mognad/utveckling kan det säkert bli stora brister med djuren också. De som däremot kommit lite längre, insett sitt eget ansvar och kan behandla sina djur med respekt kommer att kunna skapa bra relationer med djuren. Man måste se på sig själv kritiskt. Våga erkänna sina brister och tillkortakommanden för att kunna utvecklas och bli bättre. De människor som är mogna, ansvarstagande och respektfulla mot andra människor brukar också vara de som även är det mot djuren.
Den första jag träffade som använde sig av horsemanship (som han uttryckte det då) var en man som kom till ridskolan och hade kurser. tror det var 1991. Det var inget fuffens utan utterligare ett sätt att träna på att utveckla kommunikationen mellan häst och människa. Jag har bara positiva erfarenheter av detta. Det fanns inget hårt över detta alls. Jag vet att han idag kallar sin träning någonting annat för att det så ofta missuppfattades. (hur människor uppfattar ord nu igen).
Jag tror alla sätt och metoder kan göras fel och då blir resultatet helt tokigt. Tror det många gånger är vad som händer. Folk ser och lyssnar men förstår inte och då kan det heller inte fungera. Förståelsen för våra djur och för vad som sker är så viktig.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Tack, du skrev det jag också känt under alla mina år med mer eller mindre misssförstådda djur som folk blivit rädda för och därför "tuktat" till lydnad a´la "krypa efter marken". Vissa djur kan man spöa till underkastelse, vissa djur spöar ägaren istället till slut och då har dom varit gratis. Av alla djur som passerat mig hittills i livet så minns jag bara dom "folkilskna" och "farliga" med riktig glädje, det är dom som låtit mig se in i sitt innersta och dom har följt mig som hundar överallt.
Detta är motsatsen till att bygga förtoende, trygghet och förståelse. Det är hemskt att det ens förekommer. Stackars djur som råkar hamna hos sådana människor.
På tal om hundar, likadant där, jag känner ett par exemplar som älskar att ta upp kampen med mig när jag kommer och den ena är STOR,,,,,,,och skitrolig men hade lätt kunnat blivit en värsting i fel händer. När jag kommer så skiter han i vad matte säger, då ska vi kela, kramas, busa, fightas och kela lite till ända tills han somnar med (oftast) min fot i gapet eller om mitt ben. :love:

Som man är själv, så blir man behandlad och det gäller både av människor och djur.
Helt sant!:laugh:
 
Sv: ordet ledarskap

Jag är läskunnig, missat det?
O ja, jag tillåter mig att reagera o ifrågasätta när CM tas fram som en guru gällande flum svammel om ledarskap.

Du skrev i #108:

"Men varför vill någon förtrycka ett djur? De människorna måste ju ha problem med sig själva. Hur är de mot andra människor då? Troligen inte vidare trevliga att ha att göra med. Översittare är inte roliga."

CM förtrycker djur, iaf hundar, missat det?
 
Sv: ordet ledarskap

/.../

En sak som jag inte gillar är ledare med stort kotrollbehov, som millimeter petar i grejer och ska bestämma hela tiden. Oftast osäkra människor med självhävdelse behov. Är lite en mognadsfråga i nga fall- unga personer är gärna lite för PÅ och ger inte hästen/hunden/ människan utrymme att få utföra det man ber om... När man blir äldre har man mer tålamod och förstår att det kan vara värt att vänta på svar;)


Håller med. Även detta med att korrigera "i förväg". Att flytta runt den, backa den, och j**las bara för att bevisa att man kan, om den eventuellt skulle vara olydig i framtiden...
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Men varför skulle någon låtsas vara häst? Vi är människor och kan aldrig bli något annat. Att lära sig hantering i praktiken är en självklarhet tycker jag. Teori är också bra men utan att praktiskt öva tror jg inte man kan lära sig. På ridskolorna är det både teori och praktik (och mest av det senare). Hur skulle annard elverna kunna lära sig?


Alltså - jag tror faktiskt inte på att du inte känner till de resonemang som en del NH-tränare, och även CM, kör... Hästen/hunden ska korrigeras som den skulle korrigerats av en annan häst/hund. Det argumentet återkommer ständigt.

Om hästen biter en annan häst i hagen får den stryk av den andra hästen - ergo - jag ska ge hästen stryk om den biter mig...
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Jag är läskunnig, missat det?
O ja, jag tillåter mig att reagera o ifrågasätta när CM tas fram som en guru gällande flum svammel om ledarskap.

Du skrev i #108:

"Men varför vill någon förtrycka ett djur? De människorna måste ju ha problem med sig själva. Hur är de mot andra människor då? Troligen inte vidare trevliga att ha att göra med. Översittare är inte roliga."

CM förtrycker djur, iaf hundar, missat det?
Parelli o han har ju haft gemensamma shower.
 
Sv: ordet ledarskap

Förvånar mig inte... deras inställning till djur verkar inte skilja så mycket.
 
Sv: ordet ledarskap

Tror det svåra i kråksången som vanligt är nyanserna i kommunikation och hantering. Att kunna utbilda och träna en häst utan att gå över den där fina gränsen och börja inkräkta på djurets egen integritet.
Det är inte vad man gör utan hur man gör det.

Som djurägare har jag ju alltid ett ansvar mot mina medmänniskor gällande hur mina djur uppför sig. Ingen ( tycker jag ) ska se mina djur som läskiga eller påflugna. Och alla icke djurvana människor kommenterar hurdan "pli" man har på vovven. Lätt att få komplex för att man är slapphänt och börja bli diktator istället tror jag!

Angående hundträning så har jag hört mer konstiga saker från vänner som varit på hundträningar här i Sverige hos en populär tränare än vad jag sett på Cesar tv. Jag tror på vad ni säger och får väl ändra uppfattning- men när jag tittat har det mest handlat om att motionera pudeln och inte vara helt uppstressad själv... Koppelhanteringen känns lite Quick fix för att folk ska kunna hantera sina jöttahundar utan fara för folk och andra hundar. Oftast blir jag mest upprörd över hur noll koll folk har när det skaffar omplaceringshundar av pitbulltyp. Herregud- skaffa en vanlig snäll vovve och gå på valpkurs så hade det inte varit så mycket problem..,

På sverigeträningarna lär de sig att man inte ska använda godis om man vill ha en lydig hund, man ska knöla ihop vovven om den inte fokuserar och massa annat militäriskt snack. Allt som blir "sektliknande" känns obehagligt tycker jag! Samma i ridningen när man hör tränare som pratar om att alla andra gör fel och denna tränaren serverar den " rätta vägen"...
 
Sv: ordet ledarskap

Jag slutade på bruks efter endast några gånger då jag insåg att lydnad endast var lydnads på plan. På rasten stack de.
Vardagslydnad verkar vara svårt.

Jag anser ändå att Millan tillför goda saker. Motion, att hunden reagerar på ens egen kroppshållning o energi.

Sååååja snubben:devil: vete Katten vad han tillför:confused:

Ang. omplac. pitbulls så tycker jag nog att rottweilers kan vara värre.

min hund blev biten av en sdn grannhund som valp- av en TIK.

De gick hos ngn "hundpsykolog" som ansåg att den var "känslig".

Jo tjena. Den tog ÖVER. Där sattes inga gränser o till slut blev den även farlig för familjen.

I mitt grannskap har det inte funnit en väluppfostrad hund. Gärna har man 3-4 st dessutom som alla betér sig lika.

De får gärna strypa dem då de har bitit mina hundar på sin egen tomt, kopplade, jagat hästar i hage, med ryttare, folk.. you name it.

Det sista skriket är att köra skydds utan munkorg o skaffa belgiska malinois istället för tervuerenser. Jag VET att de inte kan hålla hundarna trots koppel. Andra som inte drabbats ännu TROR nog att de kan hållas- som brukligt.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

fast vilken ras/individ som helst blir ju farligt med fel hantering.

den värsta jag träffat var en tax.
 
Sv: ordet ledarskap

fast vilken ras/individ som helst blir ju farligt med fel hantering.

den värsta jag träffat var en tax.

Känsliga brukshundar som får för lite av allt är trots allt som en magnumrevolver till skillnad från en liten puffra;).

Man kan ju lätt förstöra en känslig lättlärd brukshund.

Det är därför som man kan ha dem till nästan all sorts arbete. Käkarnas storlek samt tyngd bakom betten är också av vikt.

att Golden låg högt i bitstatistiken berodde ju på att folk tyckte att de ska stå ut med vad som....
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Det finns puckon överallt, även på svenska BK:ar, eller ridklubbar. Det tror jag inte vi kommer ifrån någonsin. Det finns fortfarande folk som lär in apport genom att nypa i örat på sina jakthundar...

Man får försöka vara kritisk själv, läsa på, och testa sig fram.

Problemet jag har med CM är hans våldsamma metoder, och att han hittar på etologiska förklaringar som är ovetenskapliga, och i många fall direkt felaktiga.

Sedan vill jag inte bli påhoppad någon främmande hund ute, med det är liksom en annan sak. Lydnad kan man ha utan att köra CM-stuket. Precis som jag kan ha en lydig och väluppfostrad häst utan att trycka till den medelst tvångsbackning med jämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
15 878
Senast: Glimra
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 926
Senast: Crossline
·
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Gry
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 807
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp