Bukefalos 28 år!

ordet ledarskap

Sv: ordet ledarskap

Så länge buset håller sig till diverse muskelhundar är det mesta frid o fröjd, nåde oss om/när de upptäcker mallarna, eller ovtjarkorna/etc som vi ligger risigt till.
AST/staff o pittisar är en ljummen fis i jämförelse, de är dessutom förlåtande.
 
Sv: ordet ledarskap

Det finns puckon överallt, även på svenska BK:ar, eller ridklubbar. Det tror jag inte vi kommer ifrån någonsin. Det finns fortfarande folk som lär in apport genom att nypa i örat på sina jakthundar...

Man får försöka vara kritisk själv, läsa på, och testa sig fram.

Problemet jag har med CM är hans våldsamma metoder, och att han hittar på etologiska förklaringar som är ovetenskapliga, och i många fall direkt felaktiga.

Sedan vill jag inte bli påhoppad någon främmande hund ute, med det är liksom en annan sak. Lydnad kan man ha utan att köra CM-stuket. Precis som jag kan ha en lydig och väluppfostrad häst utan att trycka till den medelst tvångsbackning med jämna mellanrum.

Detta.

Det går alldeles utmärkt att få en lydig hund utan snack om dominans, strypkoppel, alfarullningar etc. Man behöver inte vara CM för att tala om att en hund har grundläggande behov av fysisk och mental aktivering. Det skulle jag, eller vilken som helst instruktör på BK kunna göra. Jag vidhåller att CM har fört tillbaka ett sätt att se på hundar som vi borde ha lagt bakom oss för länge sedan. Problemet gäller inte människor som kan hund, eller som intresserar sig tillräckligt mycket för att gå kurser, utan den stora massan som faktiskt aldrig går på kurs utan hellre bänkar sig framför tv:n och insuper lite lättsmält information.
 
Sv: ordet ledarskap

Så länge buset håller sig till diverse muskelhundar är det mesta frid o fröjd, nåde oss om/när de upptäcker mallarna, eller ovtjarkorna/etc som vi ligger risigt till.
AST/staff o pittisar är en ljummen fis i jämförelse, de är dessutom förlåtande.
Är det den stora rysshunden?

Har mött en sdn där ägaren la sig på marken för att hålla den :confused::eek::mad:- för att den "reagerade på min stafftyp".

Ja det är ganska illa här.
 
Sv: ordet ledarskap

Tycker oxå rottisar kan bli tämligen otrevliga i fel händer. Och det finns ju klart ännu värre. Tittar man på CM är det ju inte buset som har fel hund utan vanliga timida hemmafruar som inte vågar gå in i köket...
Har inte bara med rasen att göra men precis som på hästar är ju vissa individer skarpare än andra. Många familjer har inte trubbel med sin första hund utan hittar fel senare- en hund som kräver mer i både stimulans och kunskap.

Min vovve är ju världens snällaste i alla lägen och har alltid varit. Går säkert att förstöra en sån oxå men det är mycket svårare att misslyckas. Hela hans väsen är vänligt inställt och vill hålla sams med både folk och fä. Han är bara född sån:love:
Min häst är likadan, bra och stabilt psyke. Finns många människor som borde bry sig mer om psyket på den individ man vill köpa istället för kapacitet tycker jag!
 
Sv: ordet ledarskap

Jo fast även om vissa raser är betydligt skarpare än andra eller känsliga osv så tycker jag ändå det är vesäntligt i sammanhanget att tillochmed en liten tax, eller världens snällaste golden osv , kan bli livsfarlig med fel hantering /uppfostran .
 
Sv: ordet ledarskap

Jag är läskunnig, missat det?
O ja, jag tillåter mig att reagera o ifrågasätta när CM tas fram som en guru gällande flum svammel om ledarskap.

Du skrev i #108:

"Men varför vill någon förtrycka ett djur? De människorna måste ju ha problem med sig själva. Hur är de mot andra människor då? Troligen inte vidare trevliga att ha att göra med. Översittare är inte roliga."

CM förtrycker djur, iaf hundar, missat det?
Jag tvivlar inte på att du är läskunnig, men det du skrev sa mig att du inte läst det jag pratade . Jag är också läskunnig men det finns ju tusentals böcker jag inte läst.
Det jag sett och läst av CM handlar absolut inte om att förtrycka utan om att människan måste lära sig och förstå hundens natur för att kunna skapa förståelse, förtroende och en trygg tillvaro för hunden.
 
Sv: ordet ledarskap

Alltså - jag tror faktiskt inte på att du inte känner till de resonemang som en del NH-tränare, och även CM, kör... Hästen/hunden ska korrigeras som den skulle korrigerats av en annan häst/hund. Det argumentet återkommer ständigt.

Om hästen biter en annan häst i hagen får den stryk av den andra hästen - ergo - jag ska ge hästen stryk om den biter mig...

Det handlar ju om att vi ska förmedla oss så att djuren har lättare för att förstå oss människor. Så uppfattar i alla fall jag. Vi kan aldrig bli annat än människor, men ju mer vi lär oss om djurens kroppsspråk, deras signalet, ju lättare kan vi kommunicera med dem. Det handlar, för mig, väldigt mycket om energier. Vårt kroppsspråk och vad detta signalerar är djur väldigt känsliga och mottagliga för.
 
Sv: ordet ledarskap

Tror det svåra i kråksången som vanligt är nyanserna i kommunikation och hantering. Att kunna utbilda och träna en häst utan att gå över den där fina gränsen och börja inkräkta på djurets egen integritet.
Det är inte vad man gör utan hur man gör det.

Som djurägare har jag ju alltid ett ansvar mot mina medmänniskor gällande hur mina djur uppför sig. Ingen ( tycker jag ) ska se mina djur som läskiga eller påflugna. Och alla icke djurvana människor kommenterar hurdan "pli" man har på vovven. Lätt att få komplex för att man är slapphänt och börja bli diktator istället tror jag!

Angående hundträning så har jag hört mer konstiga saker från vänner som varit på hundträningar här i Sverige hos en populär tränare än vad jag sett på Cesar tv. Jag tror på vad ni säger och får väl ändra uppfattning- men när jag tittat har det mest handlat om att motionera pudeln och inte vara helt uppstressad själv... Koppelhanteringen känns lite Quick fix för att folk ska kunna hantera sina jöttahundar utan fara för folk och andra hundar. Oftast blir jag mest upprörd över hur noll koll folk har när det skaffar omplaceringshundar av pitbulltyp. Herregud- skaffa en vanlig snäll vovve och gå på valpkurs så hade det inte varit så mycket problem..,

På sverigeträningarna lär de sig att man inte ska använda godis om man vill ha en lydig hund, man ska knöla ihop vovven om den inte fokuserar och massa annat militäriskt snack. Allt som blir "sektliknande" känns obehagligt tycker jag! Samma i ridningen när man hör tränare som pratar om att alla andra gör fel och denna tränaren serverar den " rätta vägen"...
mycket bra skrivet tycker jag. Det handlar till dtor del om HUR.
 
Sv: ordet ledarskap

Precis. Det är de som saknar kunskaper som missuppfattar vad som förmedlas som hamnar i trubbel. ch tyvärr är det djuren som får betsla priset. Det är kunskapsbristen som man bör åtgärda först. Det spelar ingen roll hur enkel/bra/nyttig osv en träniningsmetod, ett förhållningssätt, en övning är om människan inte förstår vad som händer och varför. Man måste kunna förstå vad som händer och varför annars måste man ta hjälp av någon med mer erfarenhet. Som Ray skrev så är respekten för djuret så viktig.
 
Sv: ordet ledarskap

Kan vi skippa CM nu. Trots allt är hantering av häst o hund lite olika även om båda är djur.
Ledarskap för en hund som lever som en familjemedlem är också av annan art.
Fastän båda blir bra per automatik om den har en ägare som sköter ansvaret. Och om faktiskt går in o bryter dåligt uppförande.


Skyddar den, men inte överbeskyddar.

Vettiga flockkonstellationer är av största vikt från tidig ålder för att inte få ett djur med betéendestörningar. I det vilda byter inte hästar utom vuxna hingstar flock.

Ser en del som matar sin egen unghäst först, tas in o ut först o därmed blir bossig över mkt äldre kloka individer. Man skapar konflikter.
 
Sv: ordet ledarskap

Nej - gråzonen kan inte fortsätta hur länge som helst. Man kan inte applicera relativistiska förklaringar på allting och komma undan eget ansvar den vägen. Det existerar rätt och fel.
* Att hänga upp en hund i strypsnara, är fel.
* Att välta omkull och pressa ned den emot marken en lång stund, är fel.
* Att använda förklaringsmodeller som är ovetenskapliga och felaktiga, är fel.

CM skadar inte bara den hund som drabbas i tv, utan sprider aktivt felaktig kunskap om djurträning och mentalitet.

Det är ju sak samma vilket djurslag vi pratar om - eller vilken guru;
Monty, Parelli, Clinton, Branderup... Det är en sak att säga "den här personen har en del i sin träningsmodell som är intressant och som jag kan ta till mig." En helt annan sak att säga "den här personen är ett föredöme som har ett komplett koncept."

Det existerar saker som är fel att utsätta djur för oavsett vem som gör det.
* Det är fel att jaga runt hästar och se det som en "vinst" när de ger upp för "rovdjuret" och blir passiverade.
* Det är fel att rida outbildade hästar på blank stång.
* Det är fel att rycka dem i huvudet med repgrimman.

Jag blir lite trött på "men det är säkert ok, det är ju HAN som gör det..."
 
Sv: ordet ledarskap

Vi kan absolut skippa CM. För mig var inte tanken att prata om petsoner eller olika tränare utan själva begreppet ledarskap.
Det är skillnader på hästar och hundar. Ja. Det är rovdjur och bytesdjur. Hundarna lever i våra familjer hela tiden och hästarna träffar vi några timmar på dygnet. Men oavsett skillnaderna så vill jag vara samma typ av ledare i båda fallen. I den mening att jag anpassar mig efter djurets behov och sätt att vara. Jag sättet ramarna, tar ansvar för att skapa en bra relation för att skapa förståelse och trygghet.
 
Sv: ordet ledarskap

Kan vi skippa CM nu. Trots allt är hantering av häst o hund lite olika även om båda är djur.
Ledarskap för en hund som lever som en familjemedlem är också av annan art.
Fastän båda blir bra per automatik om den har en ägare som sköter ansvaret. Och om faktiskt går in o bryter dåligt uppförande.


Skyddar den, men inte överbeskyddar.

Vettiga flockkonstellationer är av största vikt från tidig ålder för att inte få ett djur med betéendestörningar. I det vilda byter inte hästar utom vuxna hingstar flock.

Ser en del som matar sin egen unghäst först, tas in o ut först o därmed blir bossig över mkt äldre kloka individer. Man skapar konflikter
.



Håller med.


Sedan tycker jag det brukar vara samma personer som piskar upp sin häst som piskar upp sin hund.

Samma personer som går på låtsaskunskap om ridning och hästhantering som går på låtsaskunskap om hundträning.

Samma som kastar godis hejvilt och övermatar sin häst som beter sig illa, är samma som gör så med sin hund.

Den är en generell inställning.
 
Sv: ordet ledarskap

Nej - gråzonen kan inte fortsätta hur länge som helst. Man kan inte applicera relativistiska förklaringar på allting och komma undan eget ansvar den vägen. Det existerar rätt och fel.
* Att hänga upp en hund i strypsnara, är fel.
* Att välta omkull och pressa ned den emot marken en lång stund, är fel.
* Att använda förklaringsmodeller som är ovetenskapliga och felaktiga, är fel.

CM skadar inte bara den hund som drabbas i tv, utan sprider aktivt felaktig kunskap om djurträning och mentalitet.

Det är ju sak samma vilket djurslag vi pratar om - eller vilken guru;
Monty, Parelli, Clinton, Branderup... Det är en sak att säga "den här personen har en del i sin träningsmodell som är intressant och som jag kan ta till mig." En helt annan sak att säga "den här personen är ett föredöme som har ett komplett koncept."

Det existerar saker som är fel att utsätta djur för oavsett vem som gör det.
* Det är fel att jaga runt hästar och se det som en "vinst" när de ger upp för "rovdjuret" och blir passiverade.
* Det är fel att rida outbildade hästar på blank stång.
* Det är fel att rycka dem i huvudet med repgrimman.

Jag blir lite trött på "men det är säkert ok, det är ju HAN som gör det..."

Jag håller med om allt du skriver här. De exempel du tar upp är fel och det är lika fel vem som än gör det. Men jag har aldrig sett CM göra detta och inte hellet läst något liknande från honom så detta kan jag inte sammankoppla med honom.

Exemplen som gäller hästar är lika galet fel, men inte hellet det har jag sett någon göra eller läst/hört någon förespråka det.
Jag måste ju hålla mig till att prata om sådant jag sett/hört/läst/upplevt om jag ska kunna diskutera.
Jag har sett hundträning som gjorde mig fötrvivlad, som gick ut på att dennetränare slog hunden när den inte förstod. Vidrigt.(en svensk hundtränare som verkade tro att han styrde över en arme i nordkorea och inte tränade en hund). Jag har också dar fungerarsett hundägare som kört någon gammaldags militärisk stil mot sina hundar, vilket inte går bra. Det verkar finnas stor brist på hundars beteende hos xessa människor. Vet det inte hur hun
 
Sv: ordet ledarskap

Surfplattan har fått frispel. Som avslutning på förra inlägget ska det stå:

Vet de inte hur hundar fungerar så vet de heller inte vad de ska titta efter, vad som är bra, vad som ska belönas etc.
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
15 794
Senast: Glimra
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 846
Senast: Crossline
·
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: Gry
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 760
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp