Bukefalos 28 år!

Oren eller ej??? Hjälp mig att klura....

A

aker

Hej ! Finns det någon här som kan hjälpa mig att klura ut om min häst är oren eller bara svag/stel i sitt högra (?) bakben ??? Min fundering är hans rörelsemönster på volten.
1. Han går till synes rent och jämnt i höger varv på lina på volt. När jag rider känns han "bättre" i detta varvet. Dock går han innanför med bakdelen och vill ej ta stöd på yttertyglen. Känns som han går snett utåt. Har svårare för att fatta höger galopp, kastar gärna upp ryggen då, känns som ett bocksprång ungefär.

2. I vänster varv på lina på en volt ser det ut som om han är "halt" på höger bakben (alltså ytter bakben) eller att han går med ett kortare steg där. Vill gärna förböja sig i halsen inåt. Detta syns mer på en större volt än om man minskar volten :confused:. När jag rider känns det som om han drar utåt och går snett utåt med framdelen. Han har lättare för att fatta vänster galopp.

3. På rakt spår känns han inte så här.

Min fråga är alltså , är hästen halt och var sitter det isåfall ?? Eller är han svag/stel i höger bakben ??? Kan tillägga att han ju fick en Ehrlichiasinfektion i somras och att detta då blev värre. MEN förra vintern när han hade en annan infektion (vanlig luftvägsinfektion) och var svag i sin kropp då var han också ojämn på det här viset. Han har också gått omkull vid ett tillfälle i nedförsbacke i hagen och enl. kiroprakter satt det då en spänning i ryggen efter detta som han "åtgärdade" för ca 1 år sedan. Tyckte själv att det blev något bättre men att denna ojämnhet kom tillbaka i samband med Ehrlichiasinfektionen. Kan också tillägga att när han hade broddar nu i vinter hade han slitit alla lika jämnt utom vänster baks innerbrodd, den var mycket mera nedsliten :confused: Han hade också mera gallor i vänster has tidigare vilket jag har tolkat som om han lägger mera vikt på vänster bakben.

Någon som har en fundering????

Mvh Aker
 
Har du böjt igenom hästen hos veterinär??
...eller haft nån kunnig kiropraktor..

Utan egen erfarenhet så vet jag att hästar ofta får "njur/leverproblem" mer ofta än folk tror och detta visar sig i bakbenen med oren gång/drar ett bakben..Hästar som varit medicinerade mycket,spänner sig och får slagg kvar i kroppen....ett ganska enkelt och billigt sätt är att ge äppelcidervinäger/citronsaft och mariatistelolja.....inget som förstör den om det inte är det som felas och alla hästar borde bli "renade" nångång under året...

bäst att tillägga att det finns INGA vetenskapliga bevis på detta så jag undanber mig leta källor åt vissa :p
 
Jag skulle åka till en BRA klinik och göra utredning.
 
Eftersom han fortfarande är under behandling för sin ehrlichias (glucosamin sprutor) så ska vi tillbaka till veterinären om 2 veckor. Sist han böjdes för ca 7 veckor sedan var han lite halt i nästan alla leder och det beror enl. veterinären på ehrlichian. Därför fick han injektioner (glucosamin) generellt då man inte sprutar i alla leder. Men det som gör mig fundersam är att han såg likadan ut för ett år sedan när han var nedsatt av en annan infektion. Är han speciellt känslig just i höger bakben ? För egen del kan jag t.ex. känna mig öm i muskler om jag är förkyld, kan det vara så även med hästar att de är ömma på visa ställen vid allmänn nedsättning eller ? :confused: Mvh Aker
 
Det kan vara en orsak...har läst att hästar med ehrlichia kan få påverkan på levern. Man kan också ganska rätt beskriva rörelsen som du skriver, att han drar bakbenet lite i rörelsen. Hur skulle då dina förslag hjälpa menar du ? Att rena kroppen på något vis ? Mvh Aker
 
Jag skulle ställa av honom fram tills återbesöket och då göra en ordentlig hältutredning!

Det är supersvårt att avgöra vad som är orenhet pga inte igång etc och orenhet pga smärta.

Min valack kändes ju SUVERÄN i skritt och trav, men galoppen fungerade inte alls. I början så gick han i vild korsgalopp, jag härdade ut ett tag för att se om det blev bättre och efter två veckor släppte det och han gick rent för det mesta men började gå på dubbla spår.

In på klinik och hasledsinflammation v.b. (som jag anade) men dessutom knäledsinflammation bägge fram (! Det var jag INTE beredd på kan jag ju säga, iom att han kändes så suverän fin i skritt och trav).

Så bättre kolla ordentligt från början och SEN börja leta alternativa saker.
 
På veterinärens inrådan skrittar jag honom för att han inte sak tappa muskler (även i terräng). Har gjort det sen i somras med endast lite trav nån gång rakt fram. Däremot har han fått röra sig fritt på jättestor volt i ridhuset några gånger nu när det varit kallt och isigt och svårt att rida ute. Det är då jag kan se detta rörelsemönstret. Och som sagt han var lite sådan för ett år sen också när han hade den andra infektionen. Det är därför jag blir fundersam vad det egentligen står för. Kan säga att han rört sig på det viset både nu när han haft reaktion på böjprov och tidigare när han var ren :confused: Det är det jag inte fattar....Mvh Aker
 
DÅ korrigerar jag till att jag skulle fortsätta skritta tills åb =)

De kan ju lätt 'fastna' i ett avvikande rörelsemönster. De börjar med det av smärta t ex, och sen så har det blivit rotat. Dels så 'vågar' de inte prova och se att det inte finns smärta kvar, och dels felmusklar de sig ju så att det blir lättast att röra sig så, och jobbigt/ansträngande att röra sig rätt.

Men jag skulle ta det piano till åb, och beroende på vad det säger leta 'alternativa' svar, och då börja med massör och/eller kiropraktor etc.

Du får uppdatera oss =)
 
fast lite olja och vinäger gör ju ingen skada heller....
det skulle jag skicka på iallafall....
 
Appropå att hästen viker in bakdelen och skjuter rygg i galoppsprånget/galoppen.

Att hästen viker in bakdelen beror på att det är svagare i det benet. Ett bra alternativ där kan vara att tömköra för att få hästen rak och för att den ska orka ta stöd på ytter och trampa under sig med inre bakbenet.

Det jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var att sadeln kanske inte passar? Har en auktoriserad sadelutprovare testat ut den? Det är, enligt kunniga inom området, VÄLDIGT vanligt att hästar bockar i just galoppfattningen för att sadeln ligger och trycker för mycket bak.

Vet ju inte alls hur din sadel ligger eller om du tömkör (kanske inte i dagsläget men i normala fall) men detta är iaf små tips från min sida! ;)
 
Ungefär så resonerade veterinären också. Att den ledvärk min häst har/kommer ihåg (?) måste han försöka komma över och därför skrittas/motionera ändå. Så jag känner också att det kan vara ett invant rörelsemönster. Red igår lite olika böjövningar i skritt ( typ öppna) och han kändes helt ok efter en stund uppmjukning. Kunde t.o.m. känna ryggen höjas..... :) Mvh Aker
 
Jag har också tolkat det som att han är svagare i höger bak. Har provat lite tömkörning och arbete vid hand med målet att stärka höger bak, det går ganska bra. Tror att sadeln är ok. Har själv varit med på sadelutprovarkurs så jag vet hur en sadel ska tillpassas. Men det är möjligt att jag med tiden kanske måste ha en strl större i bomvidd. Tack för tipset, Aker
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp