Orimligt eller inte? (Sjukdom)

kompis87

Trådstartare
Jag ligger här i sängen med feber och svullen hals för ca 3e gången i år och 5-6e gången på 6 månader. Jag har varit hos läkare tre gånger under denna period utan att de hittar nåt fel på mig, bara att mitt svalg är väldigt svullet, har svårt att äta och andas i perioder. Det kommer jag går. Jag är skickad till skiktröntgen om ca två veckor.

Och nu när jag ligger här och försöker förstå vad som händer i min kropp och försöka pussla ihop nåt så kom jag på en grej. Tänkte höra om det fanns nån med erfarenhet här eller om ni tycker jag är helt ute och cyklar.

Två saker är gemensamma nämnare för när jag blir dålig har jag kommit på: det började i samband med när jag fick mina nuvarande p-piller och att det i princip alltid uppkommer 1-2 dagar innan mens.

Jag gick då in på FASS för att läsa på lite och såg detta
"om du har ärftligt angioödem. Rådgör med din läkare omedelbart om du får symtom på angioödem, som svullnad i ansikte, tunga eller svalg, får svårigheter att svälja eller nässelutslag tillsammans med andningssvårigheter. Produkter som innehåller östrogener kan framkalla eller förvärra symtomen för angioödem."

Läste vidare om angioödem och läste "Angioödem kan även i sällsynta fall uppträda premenstruellt, det vill säga några dagar innan menstruationen på grund av förhöjda progesteronvärden"

Kan detta faktiskt vara mitt problem eller är jag ute och cyklar? Bör jag kontakta min läkare imorgon?
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Ja du bör kontakta din läkare i morgon. Om inte annat så för att utesluta att det är p-pillrena som ställer till det för dig.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

absolut INTE orimligt! Kan du vara utan p-piller så hade jag provat det! Ring läkaren eller sjukvårdsupplysningen, barnmorskan!
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Har kontaktat barnmorskan nu och väntar på svar från henne, ska även kontakta min öron-näsa-hals läkare under dagen och hoppas på att jag kan få lite svar.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Narkosläkaren ramlar in i trådern och säger att angioödem inte brukar gå med feber. Har du "riktig feber" eller är du "bara varm"?
Har du feber har du mest troligt en infektion. Bakterie eller virus går inte att säga alla gånger.
Dock händer det ju att man har två tillstånd samtidigt. Är du någon gång svullen i halsen utan att ha feber? Tvärtom? Om du alltid har feber i samband med svullnaden är det väl mest troligt någon djup infektion som ligger och gror, och kommer antagligen att synas på DTn du ska på.
Jag hoppas du blir bättre, och uppdatera gärna med vad ÖNH-läkaren sa *nyfiken*
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Är du säker på att det hänger ihop med mensen?? Jag blev nämligen så där när de till slut upptäckte min allergi mot nötter och frukt. Det började med nötallergi vid 25 års ålder...sen frukt efter frukt efter frukt.
Svullnar i halsen, får ofta sår i halsen som ser ut som om en katt rivit ungefär och får lite lätt feber eller höjd temp.

Kan du vara allergisk mot något du äter? Det tog ganska lång tid innan vi kom på VAD det var som orsakade det hela i mitt fall.

Lycka till!
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Jag är ofta svullen utan att ha feber, kan vara svullen i 3-6 dagar, sen försvinner det ett tag och sen kommer det igen. så mkt feber som jag haft det senaste dygnet har jag inte haft tidigare. Har en normaltemperatur på ca 35,6 och har nu mellan 37,7-38,8.

De har gjort bakterieodlingar på mig flera ggr samt blodprov men de säger att jag är helt "frisk"

Försöker få tag på önh-läkaren men det verkar svårt..

Barnmorskan sa bara " sluta med pillerna och se vad som händer" men det tycker jag inte är rimligt.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Är du säker på att det hänger ihop med mensen?? Jag blev nämligen så där när de till slut upptäckte min allergi mot nötter och frukt. Det började med nötallergi vid 25 års ålder...sen frukt efter frukt efter frukt.
Svullnar i halsen, får ofta sår i halsen som ser ut som om en katt rivit ungefär och får lite lätt feber eller höjd temp.

Kan du vara allergisk mot något du äter? Det tog ganska lång tid innan vi kom på VAD det var som orsakade det hela i mitt fall.

Lycka till!

Jag blir i princip enbart svullen, så pass att halsmandlarna möts på mitten vid svalget och det är mkt svårt att äta pga att det är så trångt. Får nästan aldrig ont eller sår.

Skulle ringa läkaren imorgon igen och få en akuttid.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Varför inte det? Det hade varit mitt första drag.

Lite olika anledningar, främst för att jag får extrem mensvärk utan preventivmedel, också rejäla humörsvängningar och PMS.
Sen är jag i ett nytt förhållande jag vill inte vara utan preventivmedel. Jag har aldrig reagerar på de p-piller jag haft tidigare därför tycker jag att ett samtal med barnmorskan hade varit bra för att komma fram till andra p-piller med mindre östrogen.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Jag hade slutat med pillren direkt. Och sett om det hjälpte. Och sen tagit tag i p-medelfrågan.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Jag är ofta svullen utan att ha feber, kan vara svullen i 3-6 dagar, sen försvinner det ett tag och sen kommer det igen. så mkt feber som jag haft det senaste dygnet har jag inte haft tidigare. Har en normaltemperatur på ca 35,6 och har nu mellan 37,7-38,8.

De har gjort bakterieodlingar på mig flera ggr samt blodprov men de säger att jag är helt "frisk"

Försöker få tag på önh-läkaren men det verkar svårt..

Barnmorskan sa bara " sluta med pillerna och se vad som händer" men det tycker jag inte är rimligt.

Ang barnmorskans råd så är det precis det som du måste göra för att få veta om det är just p-pillerna som är orsaken. Vad skulle hon annars säga/rekommendera?
Alternativet är ju att du hittar en annan orsak, som innebär att du inte behöver "testa" om det är p-pillren som är problemet.

Att du är "frisk" provmässigt innebär ju inte att de inte tror på att du mår dåligt, uppenbarligen inte eftersom du utreds vidare med DT. Den bistra verkligheten är att det mycket väl kan vara så att du blir bättre och aldrig får reda på vad det var. Kroppen är konstig och följer inte skolboken alla gånger.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Lite olika anledningar, främst för att jag får extrem mensvärk utan preventivmedel, också rejäla humörsvängningar och PMS.
Sen är jag i ett nytt förhållande jag vill inte vara utan preventivmedel. Jag har aldrig reagerar på de p-piller jag haft tidigare därför tycker jag att ett samtal med barnmorskan hade varit bra för att komma fram till andra p-piller med mindre östrogen.

Men tala med en läkare om alternativ till smärtlindring då eller be barnmorskan skriva ut minipiller? Självklart behöver du ett annat p-medel och att få minipiller utskrivna (om inte de har samma biverkning). Om du tror att det är p-piller är ju uteslutning av dem det enda sättet att få veta om det är pillren som orsakar problemet.
 
Sv: Orimligt eller inte? (Sjukdom)

Lite olika anledningar, främst för att jag får extrem mensvärk utan preventivmedel, också rejäla humörsvängningar och PMS.

Den biten går att lindra med yoga. Sedan jag själv började har jag inte däckat en enda gång, vilket kunde hända för några år sedan. Jag kunde ha en sjuhelsikes PMS då jag bara ville dö dagarna före mens, jag har svimmat, haft skitont och varit både yr och illamående. Det där är inte en del av mitt liv längre och en 3-minuters övning dagligen är det som vänt det hela.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp