Bukefalos 28 år!

Orimligt hög nätavgift

Kollade min elräkning för oktober nu, och det är mycket riktigt så att elnätsdelen är ungefär dubbelt så stor som elhandelsdelen. Men båda är beroende av hur stor förbrukningen är, vilket ju känns rimligt. Då kan man ju faktiskt påverka båda med förbrukningen.

Och så är det kanske så att elnätsavgiften "sticker ut" mer nu på oktoberräkningen eftersom elhandeln varit så billig? Till exemel i december förra året så var ju elhandelsdelen (iaf för mig) större än elnätsdelen.
 
Jag tror det där löser sig i vinter när elpriserna skenar iväg, då kommer jag betala mycket mer för förbrukningen än nätet på varje faktura.

Nätavgiften är baserad på en fast tariff (fast + rörlig men prislåst per kWh) och elförbrukningskostnaden svajar med vinden, solen, isen och kärnkraftsunderhållet - och min förbrukning som är minst dubbelt så stor under vintermånaderna.
Ja, och skena iväg lär priserna säkert göra. Det verkar ju elbolagen också förvänta sig eftersom pris på bundet avtal fortfarande är högt (i alla fall i elområde 4).
 
Ja, och skena iväg lär priserna säkert göra. Det verkar ju elbolagen också förvänta sig eftersom pris på bundet avtal fortfarande är högt (i alla fall i elområde 4).
Nja, tittar man på kWh-priser för bundet avtal nu och jämför med för ett år sedan så är det jättestor skillnad! Som billigast nu ca 145 öre/kWh jämfört med minst 3-4 kr/kWh för ett år sedan. Så det finns nog helt klart en förväntan att priserna inte kommer stiga lika kraftigt denna vintern som förra. (Någonting kommer de givetvis att stiga, som de alltid gör på vintern pga högre efterfågan.)
 
Nja, tittar man på kWh-priser för bundet avtal nu och jämför med för ett år sedan så är det jättestor skillnad! Som billigast nu ca 145 öre/kWh jämfört med minst 3-4 kr/kWh för ett år sedan. Så det finns nog helt klart en förväntan att priserna inte kommer stiga lika kraftigt denna vintern som förra. (Någonting kommer de givetvis att stiga, som de alltid gör på vintern pga högre efterfågan.)
För dyrt ändå, tycker jag, jämfört med vad priset på rörlig el är. Jag har följt elpriset en tag nu så jag vet vad priserna ligger på... :)
 
För dyrt ändå, tycker jag, jämfört med vad priset på rörlig el är. Jag har följt elpriset en tag nu så jag vet vad priserna ligger på... :)
Ja, jag har inte heller någon avsikt att skaffa bundet avtal, av samma skäl. Men det är ju inte samma sak som att förutsäga att elpriserna kommer att "skena" för att det bundna priset ligger en bit över det rörliga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet att många är trötta på mina skriverier och gnällande. Men ganska ofta är det berättigat, när man som funktionsnedsatt ÄR i...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 155
Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 351
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp