S

Snuttisen

När mina småmisar föddes var det en av dom som kom på fel håll, jag gjorde som jag hade läst och tog tag i skinnet och drog ut den (hon fick inte ut den själv).

Det kom en kraftig blödning i samband med att den lilla förlöstes. När de hade blivit några dagar gamla började de att röra på sig och denna lilla svängde så väldigt med huvudet. Jag antog att huvudet var för tungt att bära upp ännu och att det skulle försvinna när hon blev större. De är nu 2 ½ vecka gamla och vill ge sig ut på lite äventyr, tyvärr svänger hon fortfarande med huvudet såpass att hon inte kan gå utan ramlar omkring och t o m har svårt att komma till att dia utan att mamma hjälper till..

Är det någon som vet vad detta kan vara om det kan gå över ? Jag är så orolig och vet inte om vi ska ta bort henne nu innan hon blir ännu större..Hon är världens gulligaste, busar och gullar om vartannat..
Jag funderade på om det kunde vara en förlossningskomplikation.
 
Om katten parats under hela löpet så kan det hända at det skiljer flera dagar i utveckling av ungarna, därför bör man bara låta dem paras under kortare tid. Det låter som det är det som hänt. Visst kan det ha blivit en skada i nacken under förlossningen också, men jag tror ändå mer på det tidigare alternativet. Ta det lugnt och håll ett öga på henne så hon går upp i vikt ordentligt osv, ibland är det bara att vänta och se...
 
Hmm...tror du det ? hon är den största av ungarna så mat har hon ju fått i sig..riktigt rund om magen. Jag har 6 ungar här (tre från en annan hona) och ingen har betett sig så. Hon slår riktigt med huvudet så att hon inte kan hålla balansen..
 
Tycker oxå att du ska ta den lilla (med mamman) till veterinär för att kolla att allt är okej. Eftersom hon föddes "på fel håll" kan ju fosterhinan ha spruckit eller liknande eftersom hon behövde hjälp ut. Kanske har hon haft syrebrsit så att det blivit någon hjärnskada.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 334
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 676
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp