Bukefalos 28 år!

Orosanmälan, socmöte och vad händer nu?

Nej däremot skriver jag inte ut allt som hänt.

Den ena föräldern skyddar inte barnet och eftersom den andra föräldern inte gjort något fel omhändetas inte barnet. Utan får bo hos den andra föräldern. Soc informerar sen den andra föräldern vad som gäller för vart man ska vara folkbokförd. Det behöver alltså inte tas högre upp.


Till ts: SPAR PÅ ALLT! Mail, sms, spela in samtal. Jag har inget förtroende alls för soc och jag förstår att familjer far illa där ute! De du vill ha sagt låt din partner säga de, för tro inte de lyssnar på dig.

En mamma har blivit misshandlad 3 gånger innan socialen lyssnade på mig! Att hon lever idag är bara änglavakt.

Du skriver att socialtjänsten BESTÄMDE var barnet skulle vara skrivet. Det går inte, socialtjänsten har inte den möjligheten. Det man kan göra är att säga att när ena förälderns brister så är det den andras skyldighet att täcka upp för det, och om den andra föräldern inte gör det kan barnet behöva omhändertas.

Socialtjänsten har ingen möjlighet att fatta beslut om var ett barn ska bo, det har endast domstolen.
 
Du skriver att socialtjänsten BESTÄMDE var barnet skulle vara skrivet. Det går inte, socialtjänsten har inte den möjligheten. Det man kan göra är att säga att när ena förälderns brister så är det den andras skyldighet att täcka upp för det, och om den andra föräldern inte gör det kan barnet behöva omhändertas.

Socialtjänsten har ingen möjlighet att fatta beslut om var ett barn ska bo, det har endast domstolen.

Ja, den andra föräldern (varannan vecka) skyddade inte barnet mot våld, så det blev heltid hos den andra föräldern = man ska vara folkbokförd där man har sin huvudvila. Hade den andra föräldern inte skrivit på hade det ju skickats vidare till rätten som i sin tur bett soc utreda vart barnet har sin huvudvila.

Men det kan säkert vara fel, det skulle inte förvåna mig, är som sagt inte första gången de gör fel och det är 3 kommuner inblandade!
Tänker dock inte kapa TS tråd med allt vi vart med om under dessa snart 3 år. Och det skrämmande är att hade inte jag eller min man berättat för mitt ex, pappan till mina barn, om allt som sker så hade han inte vetat något. Trots att jag lämnat hans uppgifter till flera olika handläggare. Några av de anmälningar vi fått har ju vart riktade mot mig, iofs blivit avskrivna då allt bara vart skitsnack, men tycker det är konstigt att de inte ens kontaktar honom och kollar läget när de får in anmälan om att mamman till hans barn missbrukar! Träffade ytterligare en handläggare för ca 2 veckor sen. Helt ny, hon visste inte ens om att jag har 2 barn sedan tidigare, skrivna på adressen och bor här på heltid.

Så till TS, soc har inte koll på nått, och de verkar inte heller prata med varandra. Så se till att ni har koll! Första utdraget för en utredning vi fick blev det 2 A4 sidor med punkter som var fel. Som handläggaren sen försvarade att hon skrivit så ifall utredningen skulle hamna i fel händer och sanningen skulle göra att den misshandlade mamman fick det ännu svårare med hot osv.
 
Ja, den andra föräldern (varannan vecka) skyddade inte barnet mot våld, så det blev heltid hos den andra föräldern = man ska vara folkbokförd där man har sin huvudvila. Hade den andra föräldern inte skrivit på hade det ju skickats vidare till rätten som i sin tur bett soc utreda vart barnet har sin huvudvila.

Men det kan säkert vara fel, det skulle inte förvåna mig, är som sagt inte första gången de gör fel och det är 3 kommuner inblandade!
Tänker dock inte kapa TS tråd med allt vi vart med om under dessa snart 3 år. Och det skrämmande är att hade inte jag eller min man berättat för mitt ex, pappan till mina barn, om allt som sker så hade han inte vetat något. Trots att jag lämnat hans uppgifter till flera olika handläggare. Några av de anmälningar vi fått har ju vart riktade mot mig, iofs blivit avskrivna då allt bara vart skitsnack, men tycker det är konstigt att de inte ens kontaktar honom och kollar läget när de får in anmälan om att mamman till hans barn missbrukar! Träffade ytterligare en handläggare för ca 2 veckor sen. Helt ny, hon visste inte ens om att jag har 2 barn sedan tidigare, skrivna på adressen och bor här på heltid.

Så till TS, soc har inte koll på nått, och de verkar inte heller prata med varandra. Så se till att ni har koll!

Det du beskriver är INTE ett beslut från socialtjänsten utan en rekommendation. Att barnet i ditt fall bytte folkbokföringsadress beror på folkbokföringslagen och inte socialtjänstlagen.

Självklart pratar inte kommunerna med varandra, det råder sekretess emellan dem!
 
Det du beskriver är INTE ett beslut från socialtjänsten utan en rekommendation. Att barnet i ditt fall bytte folkbokföringsadress beror på folkbokföringslagen och inte socialtjänstlagen.

Självklart pratar inte kommunerna med varandra, det råder sekretess emellan dem!

Så i vårt fall hade de vart bättre om vi när de hela startade istället hade kontaktat en 4e kommun där ingen av inblandade är folkbokförda för att lösa vårt problem? Det förklarar ju lite hur man kan lura systemet också.
 
Så i vårt fall hade de vart bättre om vi när de hela startade istället hade kontaktat en 4e kommun där ingen av inblandade är folkbokförda för att lösa vårt problem? Det förklarar ju lite hur man kan lura systemet också.

Det har du helt rätt i att man kan göra. Det finns familjer som satt i system att flytta runt för att komma undan.
 
Så snällt, nu rodnar jag nästan lite.

Jag skriver för att det finns så mycket myter om vad socialtjänsten gör och inte gör. Som @jerseyko som skriver att socialtjänsten bestämmer var ett barn ska bo. Det är inte sant, det finns inget lagrum som ger den rätten.

En kollegas syster läste på ett nätforum att en socialsekreterare får 150 000:- varje gång man omhändertar ett barn. När systern påpekade att det inte var sant blev hon avstängd från forumet. Varenda en som klarar av att tänka ett steg till (vem skulle betala och varför) förstår att det är helt uppåt väggarna.

Du gör en enorm insats som tar dig tid och orkar. Och snällt skriver när vi ropar på dig.
Jag tycker du ska sätta upp det som övertid;)
All cred till dig och kollegor som gör ett kanonjobb!
 
@Görel 150' för varje omhändertaget barn? Wow. Jag måste bara fråga, hur bor du och dina kollegor? Lyxvillor med gulddetaljer? :D

Det går så mycket skumma rykten om Soc. Efter en tur på familjeliv som gravid och nybliven förälder var Soc min största rädsla. Barnen blev ju omhändertagna utan anledning. Stod det. När hjärnan återvände insåg jag att det snarare är tvärtom även om det säkert sker missar.
 
@Görel 150' för varje omhändertaget barn? Wow. Jag måste bara fråga, hur bor du och dina kollegor? Lyxvillor med gulddetaljer? :D

Det går så mycket skumma rykten om Soc. Efter en tur på familjeliv som gravid och nybliven förälder var Soc min största rädsla. Barnen blev ju omhändertagna utan anledning. Stod det. När hjärnan återvände insåg jag att det snarare är tvärtom även om det säkert sker missar.

Jag har omhändertagit färre än tio barn så jag får nöja mig med en lägenhet:angel:

Vi möter ibland vissa som har en helt obefogad rädsla för socialtjänsten, t ex att deras tioåring som snattat ett tuggummi inte ska få följa med hem efter mötet hos oss.
 
Det har du helt rätt i att man kan göra. Det finns familjer som satt i system att flytta runt för att komma undan.

Suck. Tänk om vi hade fått veta detta tidigare! Jag ska ta ett snack med maken så kanske vi kan få ett slut på det här. Jag antar att de aldrig kommer gå att få en kommun "anklagad" för att ha brustit i sin utredning?
 
Suck. Tänk om vi hade fått veta detta tidigare! Jag ska ta ett snack med maken så kanske vi kan få ett slut på det här. Jag antar att de aldrig kommer gå att få en kommun "anklagad" för att ha brustit i sin utredning?

Jag förstår verkligen inte hur det du har skrivit hänger ihop med det jag har skrivit?

Jag skriver att familjer kan flytta runt för att undkomma socialtjänsten. Du verkar ha tolkat det till något obegripligt?
 
Jag förstår verkligen inte hur det du har skrivit hänger ihop med det jag har skrivit?

Jag skriver att familjer kan flytta runt för att undkomma socialtjänsten. Du verkar ha tolkat det till något obegripligt?

Nej, barnet var folkbokfört hos den andra föräldern, som flyttat allt efter det hänt saker. Det var först när den förälderns partner gjorde en falsk anmälan på oss som det blev fart på saker och ting.
Jag tänker inte kapa tråden, därför de blir så hattigt, ska jag förklara allt skit vi vart med om och som barnen utsatts för under tiden för soc på flera kommuner vart helt puckade i huvudet skulle det nog ta några timmar att skriva. Det är hemskt. Jag förstår att barn och familjer råkar illa ut och våldet mot kvinnor ökar!
 
Nej, barnet var folkbokfört hos den andra föräldern, som flyttat allt efter det hänt saker. Det var först när den förälderns partner gjorde en falsk anmälan på oss som det blev fart på saker och ting.
Jag tänker inte kapa tråden, därför de blir så hattigt, ska jag förklara allt skit vi vart med om och som barnen utsatts för under tiden för soc på flera kommuner vart helt puckade i huvudet skulle det nog ta några timmar att skriva. Det är hemskt. Jag förstår att barn och familjer råkar illa ut och våldet mot kvinnor ökar!
Ökar våldet mot kvinnor?
 
Nej, barnet var folkbokfört hos den andra föräldern, som flyttat allt efter det hänt saker. Det var först när den förälderns partner gjorde en falsk anmälan på oss som det blev fart på saker och ting.
Jag tänker inte kapa tråden, därför de blir så hattigt, ska jag förklara allt skit vi vart med om och som barnen utsatts för under tiden för soc på flera kommuner vart helt puckade i huvudet skulle det nog ta några timmar att skriva. Det är hemskt. Jag förstår att barn och familjer råkar illa ut och våldet mot kvinnor ökar!

Varför ökar våldet mot kvinnor som en konsekvens av det du skriver?
 
Ökar våldet mot kvinnor?

Jag gjorde en anmälan om våld, soc avskrev det, byter kommun, misshandlad igen men hemma hos mannens familj, så svärmor larmar, dömd till fängelse, barnet byter kommun, mamman fortsätter leva med mannen, soc på kommunen barnet bor nu tror mamman är i ett skyddat boende, vägrar lyssna på oss. Den tredje kommunen tror till slut på oss och hon blir "utslängd" från den kvinnoenheten. Mannen misshandlar mamman igen, eftersom hon lurat soc igen att de inte har någon kontakt och soc inte tror på oss.
Totalt 4 kommuner inblandade, INGEN har tagit min eller makens orosanmälan om våld på allvar!!

Gissa vilka de utreder? Mig och min man, för mannen som misshandlat mamman vill hämnas på oss och gör en anmäla att vi bor i missär, inte ger barnen mat, missbrukar osv. När de kom hit första gången så var det för att se om det behövdes ett omgående omhändetagande, gissa om de blev i chock när satte oss vid köksbordet och börja prata om misshandeln, för de hade de ingen aning om. Utredningen blev lite annorlunda sen. Men de är snart 2 år sen och vi har fortfarande inte fått ett slut! Och ingen har kontaktat pappan till mina barn, vi har gemensam vårdnad, barnen är skrivna hos mig. Soc har pratat med barnen, vet att de bor här. Men inte ens ett brev har min ex.man fått om vad som sker!
 
Jag gjorde en anmälan om våld, soc avskrev det, byter kommun, misshandlad igen men hemma hos mannens familj, så svärmor larmar, dömd till fängelse, barnet byter kommun, mamman fortsätter leva med mannen, soc på kommunen barnet bor nu tror mamman är i ett skyddat boende, vägrar lyssna på oss. Den tredje kommunen tror till slut på oss och hon blir "utslängd" från den kvinnoenheten. Mannen misshandlar mamman igen, eftersom hon lurat soc igen att de inte har någon kontakt och soc inte tror på oss.
Totalt 4 kommuner inblandade, INGEN har tagit min eller makens orosanmälan om våld på allvar!!

Gissa vilka de utreder? Mig och min man, för mannen som misshandlat mamman vill hämnas på oss och gör en anmäla att vi bor i missär, inte ger barnen mat, missbrukar osv. När de kom hit första gången så var det för att se om det behövdes ett omgående omhändetagande, gissa om de blev i chock när satte oss vid köksbordet och börja prata om misshandeln, för de hade de ingen aning om. Utredningen blev lite annorlunda sen. Men de är snart 3 år sen och vi har fortfarande inte fått ett slut!
Din anekdotiska berättelse kan knappast ligga till grund för att våldet mot kvinnor ökar.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: lil-sis
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Övr. Barn I hur stor utsträckning har man som förälder rätt att veta vad som händer i ens biologiska tonårsbarns liv? Bakgrund, är familjehem...
Svar
11
· Visningar
1 565
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp