Bukefalos 28 år!

Orosanmälan, socmöte och vad händer nu?

Din anekdotiska berättelse kan knappast ligga till grund för att våldet mot kvinnor ökar.

Inte berättelsen kanske, däremot hur det hanterats av polis, socialtjänst, säkerhets -och kvinnogrupper osv som blir inblandade, hur kvinnors skyddade boenden ser ut och personal å hjälpen som finns där. Att Lotta Rudholm blev ihjälslagen förvånar mig inte.

Eller tycker du det är okey att man kan bo på ett skyddat boende under flera månader och ingen märker att man bara är där fredag-söndag varannan vecka?

Och hur soc hanterar sina utredningar är ju skrämmande. Vi har som jag skrev haft med 4 olika kommuner att göra.


Nu har jag spårat ur tråden tillräckligt tycker jag. Och jag säger igen till TS. Att spara allt, spela in samtal, ta foton osv. Prata ihop dig med din man så han framför dina ord för lita inte på att de lyssnar på dig. Räkna med att du kan bli uppmålad som nån svartsjuk ny fru eller elak styvmor. Men de är bara att stå rak och fortsätta vara tydlig. De kan ta ett tag men till slut kanske de fattar att de skulle lyssna. Förvänta dig ingen ursäkt.

För koll har de inte, vi fick nyss en kallelse till nån ekonomirådgivare för de fått uppgifter att vår el är obetald och ska stängas av. Var eon soM ringde sa dem. Vi har inte eon som leverantör. Å jag tror inte elleverantörer hör av sig å gör en orosanmälan om man inte skulle betala elen, de har nog knappast koll på om de bor barn där eller inte?
 
Jag är mest förvånad över att pappan i trådstarten inte polisanmälts. Hade han örfilat en främmande vuxen hade det inte varit tal om soc och att "förhindra att det inte händer igen".

Fast egentligen är jag inte förvånad.
 
Jag är mest förvånad över att pappan i trådstarten inte polisanmälts. Hade han örfilat en främmande vuxen hade det inte varit tal om soc och att "förhindra att det inte händer igen".

Fast egentligen är jag inte förvånad.
Det har säkert skett det också. Men det är ts nog inte varse om än. För om det är polisanmält kommer det utses en särskild företrädare för barnet. Sen hålls det polisförhör. Först efter det får föräldrarna reda på att anmälan och förhör skett (och den misstänkte föräldern förhörs alt meddelas samma dag).
 
Elleverantörer liksom hyresvärdar har skyldighet att höra av sig till socialtjänsten om fakturor som förfaller.

Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Nån har ringt å presenterat sig som Eon.
Jag antar att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.

I mina ögon finns inte mycket förtroende för personalen på soc. De verkar inte ha koll på nått. Att de ens kommer ihåg att klä på sig på morgonen innan de går till jobbet!
 
Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Jag misstänker att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.
Du får nog dämpa tonen mot @Görel som helt uppenbart kan det här och försöker hjälpa till. Dina inlägg är otroligt röriga och osammanhängande.
 
Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Nån har ringt å presenterat sig som Eon.
Jag antar att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.

I mina ögon finns inte mycket förtroende för personalen på soc. De verkar inte ha koll på nått. Att de ens kommer ihåg att klä på sig på morgonen innan de går till jobbet!

Jag känner inte dig och vet ingenting om din situation eller om du har fog för din kritik av socialtjänsten eller inte.

Men bara som ett tips om du vill ha gehör och sympati för dina inlägg. När folk skriver om att socialtjänsten (som om det vore en enhet) är inkompetenta, att ingen där har koll. Att det är förvånande att de (alla socionomer i hela Sverige då antar jag) kommer ihåg att klä på sig om morgonen (!?!?). Ja då är det lätt hänt att folk som läser det tänker att det låter som väldigt typiskt retorik hosfolk som har mycket med socialtjänsten att göra. Och att det inte är socialtjänsten som är den gemensamma nämnaren. Rätt eller fel, men det är nog rätt vanligt att tänka så.

Sen måste man såklart självklart få vara kritisk mot "systemet", mot sekretessen och hur kommuner agerar mot varandra. Men då är det ju politiker och lagstiftning som ska kritiseras.

Att alla de tiotusentals människor som läser flera år på högskolan för att sedan få en lön långt under många okvalificerade arbeten, vara konstant underbemannade och sönderstressade, och därtill regelbundet utskällda för att de agerar enligt lagen skulle vara unisont inkompetenta är liksom inte riktigt troligt.
 
Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Nån har ringt å presenterat sig som Eon.
Jag antar att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.

I mina ögon finns inte mycket förtroende för personalen på soc. De verkar inte ha koll på nått. Att de ens kommer ihåg att klä på sig på morgonen innan de går till jobbet!


Samtidigt har ni väl fått hjälp och barnet har en bättre situation nu än innan? Det är ett svårt, känsligt område och om nån jävlas med er är det ju inte soc i alla fall.
 
Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Nån har ringt å presenterat sig som Eon.
Jag antar att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.

I mina ögon finns inte mycket förtroende för personalen på soc. De verkar inte ha koll på nått. Att de ens kommer ihåg att klä på sig på morgonen innan de går till jobbet!


Dina inlägg är oerhört spretiga, på gränsen till obegripliga.

Det som lyser igenom är att du saknar kunskaper om socialtjänstens roll i samhället och vad man som invånare kan förvänta sig av socialtjänsten. Mycket av det som du är arg på att socialtjänsten inte har gjort visar det, det du vill att myndigheten ska göra går inte på grund av gällande lagstiftning.

Jag tror att du och jag ligger alldeles för långt ifrån varandra intellektuellt för att kunna föra en diskussion. Men om du fortsätter att skriva att socialtjänsten bestämmer var barn ska bo måste jag fortsätta att tala om att socialtjänsten inte har den befogenheten.
 
Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000 tankar...

Jag och min sambo har fått reda på att bonusen som är i lågstadieåldern har blivit slagen hos den andra bioföräldern för ett par dagar sen. Den andra bioföräldern valde själv att berätta för min sambo vid överlämning och idag gjorde sambon en orosanmälan och imorgon ska vi på möte hos soc.

Vad vi vet är detta första gången som det förekommit fysiskt våld, bonusen ska ha fått en örfil och föräldern "motiverar" med att hen vart så arg - men har bett om ursäkt till bonusen.
Men det är ofta tjafs/bråk hos den andra förälder och bonusen är i perioder ledsen över att åka dit. Kan aldrig riktigt förklara varför hen inte vill åka dit utan svarar med "Vill inte" medans andra perioder är det inga problem alls att vara där och bonusen pratar gott om den andra föräldern och allt det dom gör.

Vi har tidigare varit i skolan på möte bla för att läraren berättade för mig att bonusen verkade orolig/okoncentrerad under dom veckorna som hen är hos den andra föräldern. Tyvärr kom mötet aldrig in på just dom punkterna utan fastnade på andra punkter.
Däremot så har min sambo blivit slagen och psykisk misshandlad av den andra föräldern.

Som sagt imorgon ska vi på soc-möte. Vad händer sen? Jag förstår att det blir en utredning men hur lång tid tar en sån? Vad kan man vänta sig för utslag?
Föräldrarna har redan varit en vända i tingsrätten ang om vårdnaden osv. Men kan soc besluta (utan dom) att bonusen ska vara hos mig och min sambo? Kan ett sånt beslut gälla bara under utredningen och sen återgå till varannan vecka?
Jag har svårt att se att den andra föräldern kommer vara 100% ärlig för soc (är dessutom väldigt manipulativ) men det om just örfilen finns med i ett sms.
Bonusen är extremt blyg och jag har väldigt svårt att se att hen faktiskt kommer berätta för en helt främmande människa. Hur löser man det? Soc sa idag i telefon att bonusen ska följa med på mötet.

Jag är liiite orolig över vad den andra föräldern kan hitta på nu. Föräldern har hotat min sambos partner hen hade innan mig, men inte gjort något emot mig.
Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att om Soc säger att bonusen ska vara 100% hos mig och sambon så kan nog den andra föräldern få för sig att söka upp bonus på skolan och jag har heller inget som helst förtroende för att den andra föräldern, hen skulle kunna hitta på vad som helst och jag kan mycket väl tänka mig att hen tex hämtar bonus på skolan och åker iväg...
Jag var i en relation som bonusförälder där barnen blev utredda av Soc. En fördjupad sådan då barnet brukat våld i skolan och haft kontakt med soc tidigare.

Jag som styvförälder hade en lite knepig sits där jag blev intervjuad men fick inget veta. Soc var även hemma hos oss och var med tre eftermiddagar. Lite onödigt på sätt och vis, hade vi slagit barnet hade vi väl inte gjort det då, jag var ganska störd på hela situationen då faktiskt.

Jag fick hemskickat nedskriven version av intervjun och fick ändra på sådant jag inte höll med om, vilket till min förvåning var ganska mycket. Kände skönt att få den möjligheten iaf.

Barnet ifråga var väldigt arg på mig när hen inte fick som hen ville och hotade ofta med att säga till soc att hen inte fick mat hos oss tillexempel. Det slutade med att jag valde att avsluta relationen då jag inte orkade med allt strul.

Soc hjälpte iaf barnet med att vara med i skolan en dem dagar och gav oss vuxna numret till deras kvällsjour. När vi väl ringde och behövde hjälp så fick vi mest prata lite som stöd.
 
Dina inlägg är oerhört spretiga, på gränsen till obegripliga.

Det som lyser igenom är att du saknar kunskaper om socialtjänstens roll i samhället och vad man som invånare kan förvänta sig av socialtjänsten. Mycket av det som du är arg på att socialtjänsten inte har gjort visar det, det du vill att myndigheten ska göra går inte på grund av gällande lagstiftning.

Jag tror att du och jag ligger alldeles för långt ifrån varandra intellektuellt för att kunna föra en diskussion. Men om du fortsätter att skriva att socialtjänsten bestämmer var barn ska bo måste jag fortsätta att tala om att socialtjänsten inte har den befogenheten.

Det är så otroligt mycket. Jag vet inte vart i landet du bor eller vad du har för position. Den enda av alla jag mött som varit vettig är den kvinna som kom hit för ett omhändetagande. Antar att hon sitter högre än de som gör första besök?
Sist vi var på möte var de ytterligare en ny handläggare. I hennes papper stod det att handläggaren innan inte fått tag i mig eller jag dykt upp på avtalad tid. Jag visade då samtalslogg, mail och sms med handläggaren.

Och de är fortfarande lustigt. Att mina barns pappa inte fått nån info fast jag lämnat hans uppgifter! Jag förstår ju att de kan vara för de är falska anmälningar. Men ska inte båda vårdnadshavarna kontaktas?
 
Samtidigt har ni väl fått hjälp och barnet har en bättre situation nu än innan? Det är ett svårt, känsligt område och om nån jävlas med er är det ju inte soc i alla fall.

Vi har inte fått någon hjälp eller vägledning alls under tiden. Bara från vänner som stöttat oss. Hade soc lyssnat från början hade det tagit stop vid första misshandeln.

Jag bryr mig inte om de är nån som jävlas med oss. Vi har inget att dölja men de känns så trist när de upprepas hela tiden och varje handläggare "jahaaa de visste jag inte". Så otroligt många timmar de lagt ut på mig. När de finns familjer där ute som har problem. Klart man blir frustrerad!

Till Görel har jag skickat ett pm. Känner inte att den infon behöver komma ut här för den drabbade mamman och barnens skull. Vill man så får man väl hämta ut de hos tingsrätten.
 
Vi har inte fått någon hjälp eller vägledning alls under tiden. Bara från vänner som stöttat oss. Hade soc lyssnat från början hade det tagit stop vid första misshandeln.

Jag bryr mig inte om de är nån som jävlas med oss. Vi har inget att dölja men de känns så trist när de upprepas hela tiden och varje handläggare "jahaaa de visste jag inte". Så otroligt många timmar de lagt ut på mig. När de finns familjer där ute som har problem. Klart man blir frustrerad!

Till Görel har jag skickat ett pm. Känner inte att den infon behöver komma ut här för den drabbade mamman och barnens skull. Vill man så får man väl hämta ut de hos tingsrätten.

Fast det är ju så att man måste göra en ordentlig utredning. Annars kan barn tas omhand på hörsägen eller för att grannen ogillar ditt staket och vill hämnas. Det tar tid. Det är sorgligt. Misstag sker (vilket kan vara katastrof). Men oftast blir det korrekt.
Du får det att låta som om en hel myndighet bara består av knäppa batiktomtar.
En av mina bästa vänner lever tack vare en engagerad socialtjänst som lyssnade på hen vid 11 års ålder.
 
För koll har de inte, vi fick nyss en kallelse till nån ekonomirådgivare för de fått uppgifter att vår el är obetald och ska stängas av. Var eon soM ringde sa dem. Vi har inte eon som leverantör. Å jag tror inte elleverantörer hör av sig å gör en orosanmälan om man inte skulle betala elen, de har nog knappast koll på om de bor barn där eller inte?
Elbolagen har en skyldighet att att rapportera till socialtjänsten om elskulder. (Likadant med hyresskulder) Socialtjänsten tar då kontaktat med den personen det gäller. Oftast genom informationsbrev eller inbjudan till ett möte.

Gällande personer som är utsatta för våld i nära relationer och som går tillbaka till förövaren så är det så att vuxna personer har stor rätt att bestämma över sina egna liv.
Man kan erbjuda skydd, stöd och hjälp till den utsatte, men man kan inte låsa in dom mot deras vilja. Även om de utsätter sig själva för fara .
Lagen är sådan.
 
Vi har inte fått någon hjälp eller vägledning alls under tiden. Bara från vänner som stöttat oss. Hade soc lyssnat från början hade det tagit stop vid första misshandeln.

Jag bryr mig inte om de är nån som jävlas med oss. Vi har inget att dölja men de känns så trist när de upprepas hela tiden och varje handläggare "jahaaa de visste jag inte". Så otroligt många timmar de lagt ut på mig. När de finns familjer där ute som har problem. Klart man blir frustrerad!

Till Görel har jag skickat ett pm. Känner inte att den infon behöver komma ut här för den drabbade mamman och barnens skull. Vill man så får man väl hämta ut de hos tingsrätten.
Om du inte ens kan ge information så man förstår vad du skriver ska du nog vara extra försiktig med att kasta skit på hela Soc. Det är väldigt många som räknas in där och utöver att det inte är rättvist mot personalen bidrar du till att andra kanske tappar förtroendet helt utan egentlig anledning.
 
Om du inte ens kan ge information så man förstår vad du skriver ska du nog vara extra försiktig med att kasta skit på hela Soc. Det är väldigt många som räknas in där och utöver att det inte är rättvist mot personalen bidrar du till att andra kanske tappar förtroendet helt utan egentlig anledning.
Ja det finns en risk att felaktig skräckpropaganda gör att folk inte vågar vända sig till socialtjänsten när de borde.
Det är inte alls bra om det sprids felaktig information.
Min erfarenhet är mycket av allmänhetens frustration kommer från att man ofta inte har klart för sig hur olika lagar reglerar socialtjänstens arbete.

Och där tänker jag att det finns ett förbättringsområde när det gäller informationen rent generellt i samhället.
 
Ja det finns en risk att felaktig skräckpropaganda gör att folk inte vågar vända sig till socialtjänsten när de borde.
Det är inte alls bra om det sprids felaktig information.
Min erfarenhet är mycket av allmänhetens frustration kommer från att man ofta inte har klart för sig hur olika lagar reglerar socialtjänstens arbete.

Och där tänker jag att det finns ett förbättringsområde när det gäller informationen rent generellt i samhället.
Och för all del att energin är slut som den är och man inte orkar prova när det ändå bara blir avslag.

Min förälder som är familjehem har mött ett extremfall där socialen inte kunnat göra någonting alls åt en situation där barnet hamnade i kläm rejält pga att föräldrarna själva hade placerat barnet. Föräldrarna kunde inte se vad de gjorde mot barnet helt enkelt. Soc hade egentligen ingen talan. Typiskt exempel på en situation där regler de jobbar under ställer till det så man som oinsatt kan uppleva att de inte gör något.
 
Elbolagen har en skyldighet att att rapportera till socialtjänsten om elskulder. (Likadant med hyresskulder) Socialtjänsten tar då kontaktat med den personen det gäller. Oftast genom informationsbrev eller inbjudan till ett möte.

Gällande personer som är utsatta för våld i nära relationer och som går tillbaka till förövaren så är det så att vuxna personer har stor rätt att bestämma över sina egna liv.
Man kan erbjuda skydd, stöd och hjälp till den utsatte, men man kan inte låsa in dom mot deras vilja. Även om de utsätter sig själva för fara .
Lagen är sådan.

Ja det är ju det jag skriver oxå. De gör ju ingen anmälan om att de är oroliga för barnen för en elräkning inte skulle va betald.

Vuxna väljer. Men barn gör det inte. När eb förälder gör fel val och riskerar både sitt och barnets liv för fara ska socialen finnas där. Men det förutsätter ju att de lyssnar på en men för oss har de inte gjort det. Utan vi har känt oss som en elak styvmor och nått svartsjukt ex. Ett 1,5 årigt barn ska inte behöva sitta i ett hus i 3 dagar å se på när pappan misshandlar mamman.
 
@jerseyko Ditt fall är nog lite väl specifikt för att det ska kunna diskuteras här, i en tråd där TS bett om hjälp och råd. Det känns som att det saknas väldigt mycket information i din version, och även om allt du skriver skulle gå ihop så kan ju inte någon här säga varken bu eller bä om vad som hänt. Om du vill ventilera dina erfarenheter kanske det är bättre att ta det i en egen tråd?
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 338
Senast: lil-sis
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 259
Senast: mars
·
Övr. Barn I hur stor utsträckning har man som förälder rätt att veta vad som händer i ens biologiska tonårsbarns liv? Bakgrund, är familjehem...
Svar
11
· Visningar
1 567
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp