Bukefalos 28 år!

Orsaker till kvävning?

KaffeKask

Trådstartare
Hur går det egentligen till när en häst kväver sig, ibland till döds, t.ex under löp eller träning. Är det något i utrustningen som fallerar? Eller vad är det som går fel?

Vill jättegärna höra mer från någon som är mer erfaren än vad jag är på de här!
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Jag är verkligen inte erfaren, men det jag fick lära mig av en travarkompis var att de svalde tungan hästarna.
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Att svälja tungan är bara ett slanguttryck för att kväva sig.

Jag har en tanke om detta utan att ha varit med om det själv.
Det som sker är att hästen av någon anledning stryper lufttillförseln. De hästar som är heta har man en tendens att betsla upp med skarpare bett och den viker in nosen ännu mer och det förbättrar inte förutsättningarna.
Om struplocket dessutom av någon anledning är förstorat eller missbildat tror jag att man riskerar att detta händer med flera 100% - en häst som har svårt att få luft blir ju dessutom het.

De kan säkert lägga tillbaka tungan en bit med jag är nästan helt övertygad om att det är huvudets vinkel i samverkan med bettets hävstångsverkan och omöjligheten att få tillbaka nosen till ursprungsläge för att öppna lufttillförseln som gör att detta tyvärr händer.

Den här teorin kommer från att jag själv haft en häst med missbildat struplock - het och ovillig att svänga, men han kvävde sig aldrig. Även om han inte kunde hålla huvudet åt höger för då fick han ingen luft :(
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Enligt chefsveterinär göran åkerström finns det ingen häst i sverige som dött pga kvävning. Alla har vid obduktion visat att de dött av en annan naturlig orsak. Som tex brustna aorta osv.

Han pratar om kvävning och dödsfall här http://www.atgplay.se/#/video/20131024-goranakerstromberattaromcharliepalemasdod


Som han säger så kan de kväva sig men när de faller ihop pga syrebristen så släpps den statiska orsaken till kvävningsorsaken och får de luft igen och kliver upp. Absolut inte nyttigt men enligt honom har ingen dött av det.

Svälja tungan är omöjligt. Om ingen kapat av den och slängt in den i munnen.
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Jag har hört uttrycket så ofta nu och ser det väldigt mycket på olika forum och så. Där av jag undrade.
Tack för länken Nominous! Nu känner jag att jag fick lite mer insyn hur det ligger till! :)

Men tillbaka till uttrycket kvävning, ni med koll, och de som han sa att dom sätter huvudet snett eller liknande så hästen får syrebrist, vad kan man göra för att undvika att sådant händer??
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Att vissa hästar ser ut på ett sätt i halsen vilket gör att de har svårare att få luft, kanske ett aningen förstorat struplock eller något annat.

Jag hade samma veterinär under flera månader som utredde min, sedan gav jag upp och bytte klinik. Jag fick ett foto på den hästens struplock som vilken lekman som helst kan förstå. Den hästen hade haft sina problem sedan den var ung, jag kom i kontakt med någon på nätet som berättade att den inte ville volta ens som tvååring.

Eftersom det finns relativt många heta hästar och ändå inte är så vanligt att de stryper lufttillförseln så att de kväver sig så tror jag att det måste till en parameter till.
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Är det vanligt med "defekta" strupar? Är det vanligare på travhästar?

Men om kvävningen inte beror på något defekt i kroppen på hästen, hur går det till då? Hur kan en häst he huvudet på sne och få klent me luft? Eller beror alla kvävningar på defekter i halsen?
 
Sv: Orsaker till kvävning?

Slappt gomsegel, epiglottis som ställer sig fel, förlamning av stämband. Finns många olika problem med halsen. Andra raser har också problemen, men man märker det inte på samma sätt som på travare då dom inte behöver maxprestera.

Heta hästar kan dra tillbaka tungan (bl.a därför man har tungband) och bli täta i halsen samtidigt som dom drar ihop hududet mot halsen. (en halsbygel kan hjälpa och raymondkäk för att få fram nosen).

En tidigare häst som stod hos mig hade problem med halsen. I högre tempon (ej tävlingsfarter) började han snarka ordentlig, bryta och springa snett med huvudet (för att försöka få luft). Hade epiglottis som ställde sig rakt upp så luften hade svårt att passera. Han går nu som ridhäst utan problem. Han var inte het att köra.
 
Sv: Orsaker till kvävning?

*knapplån*
Som juvelen skriver så max presterar ju travare, vilket nästan bara händer i löp.
Men det fanns en gammal skröna förr i världen, som jag antar har ett uns sanning i, och det var att vi som red fjording och shettis skulle vara försiktiga när vi red hästen i form, den skulle ha nosen en bit framför lodplan av anledningen att de är så kompakta att de lätt kan stryps luften om de krullar ihop sig, särskilt då i högre tempo.

Jag red en superhet shettis som gick på hackamore, därför att han krullade ihop sig för att undkomma handen med skarpare bett, och började då väsa.

Mitt kallblod har varit på gång att kväva sig en gång, hon kördes okäkad med entömsbett, och blev het därför att vi lånat en vagn som visade sig inte passade selen, utan tryckte fram den, vilket hon blev stressad av. Jag såg från sidan av banan att något var galet och kunde signalera kusken under värmningen att köra av.
Man skulle ju önska att det var en reflex att höja nosen när de tappar luft, men så är det ju inte.
Ofta i kallblodslopp ser man ju utrustning som hjälper till att motverka kvävning, och inte sällan på kallblod somär av grövre typ med kort och kompakt hals.
Kanske en obligatorisk kontroll av gommen vore på sin plats?
 
Sv: Orsaker till kvävning?

kl

Dom kan också dra bak tungan om dom inte har tungband och därmed stoppa till lufttillförseln

ex om, dom 'r heta och vill komma undan bettet + att dom som sagt kan dra ihop huvudet så luften inte klarar sig igenom
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
957
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 740
Senast: Askur2017
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 051
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp