Bukefalos 28 år!

Orsaker till migrän

MonteRose

Trådstartare
Går det att ta reda på vad som utlöser ens migränanfall?
Har sedan jag bytte jobb för ca 1 år sedan haft migrän ungefär en gång per månad mot högst en gång vart annat år tidigare.
 
Aha. Ja då är det ju något annat. Migräntriggers är ju så otroligt individuellt, det kan vara nästan vad som helst ...

Migrändagbok brukar neurologerna rekommendera. Att man försöker kartlägga mat, sömn, andra vanor osv för att kunna se mönster innan ett migränanfall.
 
När jag fick migrän som tonåring fick jag skriva dagbok varje gång jag fick ett anfall för att försöka se ett mönster i vad som utlöste det. För min del är det stress.

Det jobbiga med migrän är ju att det kan bero på tusen olika saker.
 
Förresten, din mens är slut - men är ditt klimakterium helt över? Migränen kan bli värre under klimakteriet, men mycket bättre efter.
 
Tack för svar!
Vet om om det är helt över men det är ett par månader sedan jag hade mens senast.
Ska börja föra dagbok.
Anfallen kommer undantagsvis på jobbet. Det jag funderat på hittills är om det är stress och eller ljuset.
 
Man räknar inte med att mensen är över förrän den varit borta i ett år. Så ditt östrogen kan fortfarande svänga och ligga bakom din ökade migrän. (Och hormonsvängningarna kan fortfarande pågå efter att mensen varit borta sådär länge).

Men stress också, absolut. Stress är en jättevanligt utlösande orsak till migrän. Och: många vittnar om att de klarar en trigger utan att anfallet kommer, men två triggers i kombination sänker dem. Så om dina hormoner bråkar med dig, och ditt nya jobb gör dig stressad (eller ljuset är fel) - så kanske det är orsaken.
 
Går det att ta reda på vad som utlöser ens migränanfall?
Har sedan jag bytte jobb för ca 1 år sedan haft migrän ungefär en gång per månad mot högst en gång vart annat år tidigare.

Det finns inget "prov" eller "test" man kan göra inom sjukvården utan som man redan svarat, brukar det vara klokt att försöka se vad som verkar vara gemensam nämnare.
Choklad, rödvin, (stark) ost, stress, mycket ljud, kraftigt ljus, flimrande TV-bild...
massor av svar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft Gestrina som p-piller under många år och det har funkat utmärkt, och jag har ingen mens. Nu är det restat igen och det...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Angel
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 347
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 556
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp