Bukefalos 28 år!

Osäker eller?

L

LillJay

En bekant har en hund..

Vi upplever henne som vaktande.

Hon kan tex leka med en gubbe, bekantens styvfarsa, som hon känt sen hon var valp. Men kommer han hem till hunden och sitter på en stol är det lugnt. När han sen reser sej upp för att gå på toa eller bara råkar putta till stolen så kommer hon springande och skäller från det att hon ligger ner..

Utomhus!
Dem kan möta vissa människor och hunden är jätteglad och stryker sej, som en normal hund så att säga. Men mot vissa som vill klappa (som gör precis likadant) ryggar hon tillbaka för. Skäller och reser ragg.

Aldrig bitit någon.

Vad kan det vara?
Osäkerhet?
Reserverad?

(har jag varit för otydlig så svarar jag gärna på frågor)
 
Sv: Osäker eller?

Osäker, klockrent.

En hund som stryker sig är inte intresserad av att bli klappad. Den ställer upp bredsidan (den ofarligaste delen på hunden) mot en person för att tala om att den är ofarlig. Det har inte ett skit med kel att göra.

En hund som vill kela går in med fören först och har ett gladare kroppspråk, ofta med en viftande svans. Kolla även på hunden du beskriver om hon trycker sig mot en person, flåsar lite och kisar med ögonen. Då är hon klart ute efter att tala om att hon minsann inte bits, men hon är inte intresserad av att bli klappad.

Som förare till en sån här hund ser jag till att "ta över". Om jag träffar någon på stan så platssätts hunden bakom mig och där ska den sitta. Inget hälsande på främmand männiksor. Är det någon hon känner, så kan hon få hälsa om hon gör det rätt. dvs med fören först och inget tryckande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 650
Senast: AlmostEasy
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 134
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 484
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp