Oseriös avel, fortsättning.

Eller vad säger du om att avla på en tik där 2 av 4 syskon röntgats, det syskon utom tiken som röntgats har ED 1 och ändå fått 19 avkommor. 11 av dessa är HD-röntgade, 1 med C, 1 med D och 2 med E. 8 ED-röntgade valpar, 1 med ED 1.
Tiken har 10 avkommor på flera kullar, 4 HD-röntgade. 1 C och 1 E. 3 ED-röntgade, en ED 1.

Men de går ju bra på utställning :up:

Japp, utseende före allt :banghead:
 
Å andra sidan så vet jag en kull där bägge föräldradjuren hade A på HD, där tre av sex valpar som senare röntgades alla hade någon form av ledbesvär. Om jag minns rätt fick två C på höfterna och den tredje hade andra problem med benen, så även med rena föräldrar kan det bli helknas men man har ju större chans att det blir rätt om man röntgar djuren innan avel och inte parar dåliga resultat.

Jag kollade upp de närmsta leden till bägge och tidigare avkommor efter hannen, det var tikens första och enda kull, men inget där heller kunde ge en fingervisning att kombinationen inte var bra.
 
Å andra sidan så vet jag en kull där bägge föräldradjuren hade A på HD, där tre av sex valpar som senare röntgades alla hade någon form av ledbesvär. Om jag minns rätt fick två C på höfterna och den tredje hade andra problem med benen, så även med rena föräldrar kan det bli helknas men man har ju större chans att det blir rätt om man röntgar djuren innan avel och inte parar dåliga resultat.

Jag kollade upp de närmsta leden till bägge och tidigare avkommor efter hannen, det var tikens första och enda kull, men inget där heller kunde ge en fingervisning att kombinationen inte var bra.
Avel är jäkligt svårt och komplext, det är lätt att tro att vi får ett facit när vi gentestar, röntgar, räknar på index osv. men i slutändan vet vi ganska lite om det faktiska resultatet!

Jag säger inte att man inte ska hälsotesta, så klart, men det finns inga garantier tyvärr!
 
Total härdsmälta! :banghead::banghead::banghead::banghead::rage::rage::rage::arghh::arghh::turd::turd::turd::wtf:

"Mamman" visade sin "vallning" på TV här om året. Hon kan inte hämta, inte driva och är rädd för djur. "inte hunnit göra VP" my ass!! Jävla hippies! :banghead:

Blocketannons: "
Årets DJURKLAPP
8 000 kr
Behöver du en trogen arbetskamrat hemma på gården?
Vi har en kull på 6 valpar, där vi precis fått återbud på en Border Colliepojke som söker nytt hem från runt den 19 dec, och kommer då vara chippad och veterinärsbesiktad.
Båda föräldrarna är renrasiga Border Collie men mamma Saffran har dock ännu inte haft tid att göra vallhundsprovet men arbetar dagligen med får o kor. Pappa Otto är en direktimport från England med godkänt vallhundsprov.
Dessa valpar är blivande arbetshundar snarare än familjehundar som gör ditt arbete med djuren både säkrare, snabbare och roligare.
Dom är också väldigt lättlärda om man vill hålla på med agility."
 
Total härdsmälta! :banghead::banghead::banghead::banghead::rage::rage::rage::arghh::arghh::turd::turd::turd::wtf:

"Mamman" visade sin "vallning" på TV här om året. Hon kan inte hämta, inte driva och är rädd för djur. "inte hunnit göra VP" my ass!! Jävla hippies! :banghead:

Blocketannons: "
Årets DJURKLAPP
8 000 kr
Behöver du en trogen arbetskamrat hemma på gården?
Vi har en kull på 6 valpar, där vi precis fått återbud på en Border Colliepojke som söker nytt hem från runt den 19 dec, och kommer då vara chippad och veterinärsbesiktad.
Båda föräldrarna är renrasiga Border Collie men mamma Saffran har dock ännu inte haft tid att göra vallhundsprovet men arbetar dagligen med får o kor. Pappa Otto är en direktimport från England med godkänt vallhundsprov.
Dessa valpar är blivande arbetshundar snarare än familjehundar som gör ditt arbete med djuren både säkrare, snabbare och roligare.
Dom är också väldigt lättlärda om man vill hålla på med agility."
De har inte hunnit göra VP, men de hinner med allt jobb kring att ha en valpkull..? Om hunden nu redan arbetar med djuren så borde de väl åtminstone inte kunna skylla på att de inte hunnit träna för ett VP och då är det bara själva åka dit, göra provet och åka hem som återstår? :grin:
 
De har inte hunnit göra VP, men de hinner med allt jobb kring att ha en valpkull..? Om hunden nu redan arbetar med djuren så borde de väl åtminstone inte kunna skylla på att de inte hunnit träna för ett VP och då är det bara själva åka dit, göra provet och åka hem som återstår? :grin:

Jag fick rejäl blodtryckshöjning bara av överskriften, blev mycket skeptisk när jag läste texten och när jag såg säljarens namn bekräftade det liksom alla misstankar...
 
Total härdsmälta! :banghead::banghead::banghead::banghead::rage::rage::rage::arghh::arghh::turd::turd::turd::wtf:

"Mamman" visade sin "vallning" på TV här om året. Hon kan inte hämta, inte driva och är rädd för djur. "inte hunnit göra VP" my ass!! Jävla hippies! :banghead:

Blocketannons: "
Årets DJURKLAPP
8 000 kr
Behöver du en trogen arbetskamrat hemma på gården?
Vi har en kull på 6 valpar, där vi precis fått återbud på en Border Colliepojke som söker nytt hem från runt den 19 dec, och kommer då vara chippad och veterinärsbesiktad.
Båda föräldrarna är renrasiga Border Collie men mamma Saffran har dock ännu inte haft tid att göra vallhundsprovet men arbetar dagligen med får o kor. Pappa Otto är en direktimport från England med godkänt vallhundsprov.
Dessa valpar är blivande arbetshundar snarare än familjehundar som gör ditt arbete med djuren både säkrare, snabbare och roligare.
Dom är också väldigt lättlärda om man vill hålla på med agility."
Det positiva är dock att de skriver att valparna är arbetshundar snarare än familjehundar, dvs bör få arbeta.
 
Håller helt med, ville bara hitta det positiva.
Fast hinna åka till Sthlm och mingla, koka ihop både det ena och det andra och odla i mängder men inte hinna köra ett VP?
De hade inte haft en chans att komma runt ett VP med den hunden, den kan ju inte ens gå ut på en utgång och hämta fåren hemma i hemmahagen. "tidsbrist" är ett fint sätt att försöka lura på folk oanvändbara hundar.
 
Fast hon ville ju bli mamma förstår du väl. Först behöver man någon som vill bli mamma, sen behöver man någon som vill bli pappa, sen pussas de och sen får de bäbisar. :love:
Och bebisarna annonserar man sen ut som Djurklappar på blocket :love:

De verkar inte ha hunnit göra några hälsokontroller på henne heller. Och jag undrar vem sjutton den nyimporterade pappa Otto är, som har godkänt VP och används i oreggad avel...
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 875
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp