Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suckar djupt, såg precis två nya annonser från några inom mitt närområde som verkar vara rena valpfabriken. Har sett fyra kullar till salu från dem bara i år, och minst lika många i fjol. De riktar in sig på stora (!) blandraser, och jag är förvånad att de ens lyckas sälja några, känns inte som något som passar hemma hos vem som helst.

Jag bävar inför tanken på hälsostatusen hos de hundarna, bjässarna är ju inte direkt kända för sin friskhet, och här har de tagit valpar på blandningar mellan såna raser. :down: Det skulle inte förvåna mig om flera av valparna måste avlivas i ung ålder pga kassa leder.
 
Suckar djupt, såg precis två nya annonser från några inom mitt närområde som verkar vara rena valpfabriken. Har sett fyra kullar till salu från dem bara i år, och minst lika många i fjol. De riktar in sig på stora (!) blandraser, och jag är förvånad att de ens lyckas sälja några, känns inte som något som passar hemma hos vem som helst.

Jag bävar inför tanken på hälsostatusen hos de hundarna, bjässarna är ju inte direkt kända för sin friskhet, och här har de tagit valpar på blandningar mellan såna raser. :down: Det skulle inte förvåna mig om flera av valparna måste avlivas i ung ålder pga kassa leder.
Det borde finnas lagar och regler kring sån organiserad hunduppfödning.
 
Jag är med i en rasgrupp på FB för skotsk terrier pga intresse för rasen. En hundägare gör ett inlägg i gruppen angående att hennes skotte fått problem med förhöjda levervärden och efterfrågar erfarenheter från andra skotteägare ang. levervärden och endokrin hälsa, vilken rasen har problem med. Svar från en uppfödare i tråden:

"Om vi bara skall prata om alla sjukdomar blir det snart inget kvar av det som är bra. Alla levande väsen har problem på något sätt."


...:banghead:

Tack och lov ser inte hela uppfödarkåren saken på samma sätt men alltså.
 
Och ändå gör vi det hela tiden. Även sanktionerat av SKK.
Träffar ofta hundar som ska gå i avel med uppenbara defekter. Tex trubbnosar med uppenbara andningssvårigheter, kliande hundar osv.
Fast det är ju det som är så sjukt, det är olagligt och man borde verkligen tänka med både hjärta och hjärna, vill jag verkligen föra de här problemen vidare till nästa hund? Jag har själv valt att avstå från att para hundar för jag ansett att C-höfter inte är gott nog och pannus är inget som ska föras vidare till andra, jag tom kontaktade ägarna till kullsyskonen och varnade för att hon hade pannus men vet att det valde att para iaf. :banghead:

Jag har sett beskrivare starkt avråda från att låta hund gå i avel men uppfödarna har trots stora rädslor valt att avla på skiten, vad hjälper det om en hund är snygg när den är så rädd att den skiter på sig? :mad:
 
Fast det är ju det som är så sjukt, det är olagligt och man borde verkligen tänka med både hjärta och hjärna, vill jag verkligen föra de här problemen vidare till nästa hund? Jag har själv valt att avstå från att para hundar för jag ansett att C-höfter inte är gott nog och pannus är inget som ska föras vidare till andra, jag tom kontaktade ägarna till kullsyskonen och varnade för att hon hade pannus men vet att det valde att para iaf. :banghead:

Jag har sett beskrivare starkt avråda från att låta hund gå i avel men uppfödarna har trots stora rädslor valt att avla på skiten, vad hjälper det om en hund är snygg när den är så rädd att den skiter på sig? :mad:

Och SKK skiter totalt i sånt här. Vet en hane som lämnat två avkommor med pannus (med olika tikar) där ägarna har rapporterat in till SKK för att uppfödaren ryckte bara på axlarna åt informationen. SKK har inte gjort en sak åt det och hunden är fortfarande aktiv i aveln.
 
Och SKK skiter totalt i sånt här. Vet en hane som lämnat två avkommor med pannus (med olika tikar) där ägarna har rapporterat in till SKK för att uppfödaren ryckte bara på axlarna åt informationen. SKK har inte gjort en sak åt det och hunden är fortfarande aktiv i aveln.

Det är ju rasklubben som får lobba för att det ska införas avels/registreringsförbud för sådant som det inte finns något hälsoprogram för. Skk kan inte godtyckligt diskvalificera hundar från avel/registrering hur som helst, även om folk tycker det.
 
Det är ju rasklubben som får lobba för att det ska införas avels/registreringsförbud för sådant som det inte finns något hälsoprogram för. Skk kan inte godtyckligt diskvalificera hundar från avel/registrering hur som helst, även om folk tycker det.

Det är ändock en hund som lämnar sjuka, defekta hundar. Oavsett vilken sjukdom det är så borde SKK göra något för att stoppa avel på sådana djur. Sjukdomar som finns i alla raser tex allergier mm kan ju inte vara varje raskklubbs bord. Tycker jag.
Rasbetingade sjukdomar däremot är upp till klubbarna att göra hälsoprogram för.
 
Defekt som defekt, vad ska man med lagar till om de ändå inte efterföljs? Antingen är det olagligt att avla på defekter eller så kan man ju släppa "aveln" fri och låta profiten styra. SKK är ju ändå inte någon kvalitetsstämpel, så man kan ju lika gärna ägna sig åt blandrasavel på vilka byrackor som helst utan att bry sig om tester eller att blanda in veterinär. :banghead: :down:
 
Det är ändock en hund som lämnar sjuka, defekta hundar.

Då bör ju alla hundar med de linjerna, inklusive tikarna han fick de valparna med och deras linjer bannas från avel.

Det är som sagt på rasklubbarna ansvaret ligger om man vill ha till en skärpning i registrerings och avelsreglerna för en ras.

Det man kan prova är ju att göra en anmälan till lsty, som har andra befogenheter. Att avla på defekter är som sagt olagligt, men hanen i sig har ingen defekt och lär uppfylla de avelskrav som finns för rasen på så vis, även om han i vissa kombinationer lämnar defekter.
 
Då bör ju alla hundar med de linjerna, inklusive tikarna han fick de valparna med och deras linjer bannas från avel.

Det är som sagt på rasklubbarna ansvaret ligger om man vill ha till en skärpning i registrerings och avelsreglerna för en ras.

Det man kan prova är ju att göra en anmälan till lsty, som har andra befogenheter. Att avla på defekter är som sagt olagligt, men hanen i sig har ingen defekt och lär uppfylla de avelskrav som finns för rasen på så vis, även om han i vissa kombinationer lämnar defekter.

Med just Pannus är inte arvsgången känd mer än att den nedärvs av iaf en förälder så att utesluta alla i linjerna är kanske inte alls nödvändigt. Men någon stanns borde ett ansvar för alla avelsdjurs hälsa tas av en högre organisation än rasklubbarna för vi ser ju hur värdelöst det funkar.
 
Med just Pannus är inte arvsgången känd mer än att den nedärvs av iaf en förälder så att utesluta alla i linjerna är kanske inte alls nödvändigt. Men någon stanns borde ett ansvar för alla avelsdjurs hälsa tas av en högre organisation än rasklubbarna för vi ser ju hur värdelöst det funkar.

Hanhunden av min ras som figurerade i veterinär-TV för ett tag sedan, som har över 100 avkommor. Han har lämnat minst två dokumenterade fall epilepsi. Han används fortfarande.
 
Med just Pannus är inte arvsgången känd mer än att den nedärvs av iaf en förälder så att utesluta alla i linjerna är kanske inte alls nödvändigt.

Att utesluta tikarna är väl minst lika viktigt som att utesluta hanen? och finns det i linjerna så bör i vart fall även kullsyskon uteslutas.

2 valpar av 100 är 2% av avkommorna, så att den går i avel är föga förvånande om avkommorna generellt sett är bra arbetshundar @Migo
Om det är seriöst är en annan sak och upp till var och ens tikägares avelsetik att avgöra, men vad säger Svak om sådant?
 
Hanhunden av min ras som figurerade i veterinär-TV för ett tag sedan, som har över 100 avkommor. Han har lämnat minst två dokumenterade fall epilepsi. Han används fortfarande.
Fast 2 av över 100,lite spill får man räkna med och det finns en part till inblandad,inte bara hanen:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 077
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 119
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 465
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp