Oseriös avel, fortsättning.

Ffa är ju organisationerna oärliga eller låter bli att berätta om hundarnas svagheter. Eller så är hundarna så "ociviliserade" att det är omöjligt att förutspå vilka svårigheter de har.

Hundstallet är ärliga, det kan ju vara jobbigt.

När jag var i Thailand för att reda upp efter min fars bortgång så fick jag lära mig mycket om landets baksidor bortom turistorterna. Bla hur hundar föddes upp på valpfabriker och såldes på marknader. De som inte var attraktiva nog att säljas tom kunde stympas och såldes via fejkorganisationer som "shelterdogs".
På fattiga landsbyggden är detta fina pengar.
 
När jag var i Thailand för att reda upp efter min fars bortgång så fick jag lära mig mycket om landets baksidor bortom turistorterna. Bla hur hundar föddes upp på valpfabriker och såldes på marknader. De som inte var attraktiva nog att säljas tom kunde stympas och såldes via fejkorganisationer som "shelterdogs".
På fattiga landsbyggden är detta fina pengar.
Och när en f.d. klasskamrat hade praktik på ett ställe i Spanien som förmedlade gatuhundar (stor, känd organisation som anses seriös av många här i Sverige) så fick hon se hur det avlades på hundarna där, just för att valpar är mer lättsålda. Hon dokumenterade allt så gott hon kunde och hade sedan en redovisning för oss i klassen om det. Vi var alla helt överens efter det om att aldrig någonsin stödja en sådan organisation, för det var så mycket som var helgalet...

En vän som volontärarbetade inom samma organisation några år senare, hon tog med sig två hundar hem därifrån. Ena avlivades ett halvår senare för att den hade så kassa höfter och verkligen led av smärtan pga det. Vännen såg också sådant som i mina öron lät som pappersfusk (hon själv var för okunnig för att avgöra sådant, men förklarade för mig vad hon sett och det lät heltokigt. Dessutom verkade inte allt stämma med hennes hundars papper när man tittade närmare på dem). Och hon vittnade också om hur det verkligen var "rädda allt som fortfarande andas" där, på ett sätt som inte alltid var bra för hundarna.
 
Jag vill inte gilla de två sista inläggen, men det är precis så jag fått för mig att det hanteras också.
Vill man hjälpa - donera till organisationer som fångar och steriliserar.

Även härifrån - det är rätt många i sverige som adopterar från organisationer i exempelvis Irland, och så sitter Irländarna och klickar hem jyckar från spanien och rumänien. Gah! Rundgången! Så förbaskat onödigt! :banghead:
 
*känner sig lite skyldig*
Har aldrig sett att du gör det!

Edit: menar såna här inlägg:

Men blir det inte intill omöjligt att hålla en så stor vinst hemlig.... skulle du vinna 100 mille så kommer varenda kvällstidning att skriva om det... Även om de inte nämner dig så kommer de att nämna i vilket samhälle, ofta vilket jobb man har etc....
Och klarar man verkligen av att INTE ändra sin livsstil så att det inte märks..... Ny bil, nytt hus, massor med resor....
Klart dina vänner, kolleger och andra i din omgivning kommer att märka attnågot hänt och sedan via tidningsartiklar räkna ihop 1+1


Dessutom med random antal punkter varje gång. :banghead:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 316
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp