Oseriös avel, fortsättning.

Vet inte om det egentligen handlar om oseriös avel direkt, men känns ändå som att det platsar här. Annars får ni protestera så startar jag en ny tråd (känns dock som att det är ett lite för ”fattigt” ämne för det). ;)

Men har senaste tiden sett en del bilder på några räddade hundar, från shelters utomlands. Och alltså, exteriören. Tassar som står rätt ut åt sidorna och ben som är olika långa (alltså t.ex framben betydligt längre än bakben så hunden är kraftigt överbyggd)...

Hur blir det så? Känns ju inte som att det ska komma ”enbart” av blandade raser, normalt sett ska ju inte hundar se ut så. Är det fel som uppkommer när de växer eller missbildningar av t.ex inavel?

Kanske är jag som är extremt skeptisk, men känns som att det är bäddat för problem? :crazy: Eller blir det mest ”skönhetsfel” som inte behöver påverka hunden fysiskt?
 
Vet inte om det egentligen handlar om oseriös avel direkt, men känns ändå som att det platsar här. Annars får ni protestera så startar jag en ny tråd (känns dock som att det är ett lite för ”fattigt” ämne för det). ;)

Men har senaste tiden sett en del bilder på några räddade hundar, från shelters utomlands. Och alltså, exteriören. Tassar som står rätt ut åt sidorna och ben som är olika långa (alltså t.ex framben betydligt längre än bakben så hunden är kraftigt överbyggd)...

Hur blir det så? Känns ju inte som att det ska komma ”enbart” av blandade raser, normalt sett ska ju inte hundar se ut så. Är det fel som uppkommer när de växer eller missbildningar av t.ex inavel?

Kanske är jag som är extremt skeptisk, men känns som att det är bäddat för problem? :crazy: Eller blir det mest ”skönhetsfel” som inte behöver påverka hunden fysiskt?
Finns säkert flera skäl sen är det inte ovanligt att hundarna får skador när de lever ute på gatorna som sedan läker fel. Det behöver säkert inte allt leda till lidande men i många fall gör det nog det ex. i form av förslitningssador.
 
Finns säkert flera skäl sen är det inte ovanligt att hundarna får skador när de lever ute på gatorna som sedan läker fel. Det behöver säkert inte allt leda till lidande men i många fall gör det nog det ex. i form av förslitningssador.
Skador kan såklart uppkomma, men det här ser inte ut som skador och handlar i vissa fall om valpar.

Jag är väl krass, men personligen hade jag nog avlivat hundar med såna fel. :meh:
 
Skador kan såklart uppkomma, men det här ser inte ut som skador och handlar i vissa fall om valpar.

Jag är väl krass, men personligen hade jag nog avlivat hundar med såna fel. :meh:

När det kommer till rescuedogs så ju mer missbildade eller skadade de är ju mer poppis blir dem :meh:
Samtidigt avlivas friska omplaceringar i Sverige för det finns inte hem till alla.
 
När det kommer till rescuedogs så ju mer missbildade eller skadade de är ju mer poppis blir dem :meh:
Samtidigt avlivas friska omplaceringar i Sverige för det finns inte hem till alla.

Alldeles för sant!

Allmänt: Det finns säkert många valpar som föds under sjukdom och näringsbrist och diverse som skulle dött under naturliga omständigheter eller hos en ansvarig uppfödare, men som hålls vid liv till varje pris. Snyfthistorier säljer som sagt.
Det finns dessutom en del shelters som avlar själva, kan tänka mig att inavel inom vissa områden inte är ovanligt.
Jag har inte något förtroende alls för räddninsorganisationer som försöker adoptera ut hundarna utomlands, eller som är 'no kill-orienterade'.
 
Jag har svårt att se att det skulle vara vanligt att friska och förhållandevis okomplicerade omplaceringar avlivas för att de inte hittar hem i Sverige. Med undantag för bullhundar och mer krävande bruksraser men gissningsvis hade brukshundar inte varit förstavalet oavsett.

Med tillägget att det självklart inte är personer som köper hund från ett annat land som har ansvaret om svenska hundar avlivas.
 
Senast ändrad:
Skador kan såklart uppkomma, men det här ser inte ut som skador och handlar i vissa fall om valpar.

Jag är väl krass, men personligen hade jag nog avlivat hundar med såna fel. :meh:
Valpar kan också bli skadade, allra helst om de föds på gatan, men inavel, näringsbrist och liknande är också troliga orsaker. Jag gissar att hundar som ändå lever i någon symbios med människan inte har samma naturliga urval.

Om de lider tycker jag också de bör avlivas, om de inte lider ännu blir det för mig en fråga hur alternativet ser ut. Generellt tycker jag väl att det mörkas alldeles för mycket de problem missbildningar eller skador kan ge, om inte just där och då, så i långa loppet. Jag tror att färre skulle vara beredda att ställa upp om de hade alla fakta från början. Å andra sidan går ju trubbnosaveln alldeles utmärkt så vem vet.
 
Jag har svårt att se att det skulle vara vanligt att friska och förhållandevis okomplicerade omplaceringar avlivas för att de inte hittar hem i Sverige. Med undantag för bullhundar och mer krävande bruksraser men gissningsvis hade brukshundar inte varit förstavalet oavsett.

Med tillägget att det självklart inte är personer som köper hund från ett annat land som har ansvaret om svenska hundar avlivas.
Besök vilket hundstall som helst så hittar du hundar som avlivas om de inte går att omplacera. Det är blandraser, äldre hundar, hundar som är omhändertagna och som inte fungerar med andra hundar, katter, barn ...
 
Besök vilket hundstall som helst så hittar du hundar som avlivas om de inte går att omplacera. Det är blandraser, äldre hundar, hundar som är omhändertagna och som inte fungerar med andra hundar, katter, barn ...
Hundstallet i Stockholm har så många intresseanmälningar att de inte längre svarar på alla som kommer in och då fungerar flera av dessa hundar inte med barn, katter eller andra hundar. Sen är det klart att hundar som har problem, ex. med aggressivitet, rädslor eller separationsångest kan vara svåra att omplacera men då är ju det som är problemet. Inte att det generellt inte finns hem i Sverige som vill ta emot en svensk omplacering.
 
Hundstallet i Stockholm har så många intresseanmälningar att de inte längre svarar på alla som kommer in och då fungerar flera av dessa hundar inte med barn, katter eller andra hundar. Sen är det klart att hundar som har problem, ex. med aggressivitet, rädslor eller separationsångest kan vara svåra att omplacera men då är ju det som är problemet. Inte att det generellt inte finns hem i Sverige som vill ta emot en svensk omplacering.
Exets hund var planerad avlivning veckan efter när han tog henne, stor, svart, blandras. Men det är klart, det var ju före Bagges hundar på TV4 ... :meh:
 
Jag tror att just "Bagges hemlösa hundar" är en stor bidragande faktor att det svårt att få en hund från hundstallet idag. Har själv kikat länge på HS hemsida och facebook, långt innan tv-programmet och förut sökte de alltid volontärer t.ex. och nu är det volontärsstopp samt att hundarna ligger inte alls kvar lika länge och söker hem (utom de lite svårare möjligen). Jätte-bra för hundarna om de hittar hem fortare och för verksamheten att kunna hjälpa fler hundar för samma peng (när inte samma hund är kvar i ett år och kostar plats och foder).

Kollar själv lite i SKK hunddata på valpkullar då vi funderar på hund nr tre.. Funderar på varför det saknas så ofta veterinärdata på hundarna? Nån som vet? Minimum kravet brukar ju iallafall vara ögonlysning. Sen låg någon kull ute där hanen hade ögondefekt, en annan avelshane som ligger ute på rasklubbens sida till avel hade blivit diskad på senaste utställningen (?). Kollat på lite olika raser då vi befinner oss i välja rätt ras fasen än så länge.
 
Hundstallet i Stockholm har så många intresseanmälningar att de inte längre svarar på alla som kommer in och då fungerar flera av dessa hundar inte med barn, katter eller andra hundar. Sen är det klart att hundar som har problem, ex. med aggressivitet, rädslor eller separationsångest kan vara svåra att omplacera men då är ju det som är problemet. Inte att det generellt inte finns hem i Sverige som vill ta emot en svensk omplacering.

Nu finns ju en uppsjö hundar i diverse Facebookgrupper och på Blocket också och absolut så avlivas en hel del hundar i sverige pga att det inte finns hem och nej, alla är inte problemhundar. Tom vi uppfödare har svårt att hitta hem ibland till omplaceringar.
Dock ställer vi och hundstallet lite krav också och det är inte alltid så populärt.
 
Alltså, jag fattar inte (eller jo, på något plan gör jag väl det), men om en har två renrasiga hundar med stamtavla som en parar, varför säljer en valparna utan stamtavla sen?!
Jag utgår ju från att det är något fuffens bakom där för det känns rätt oseriöst :down:

Antingen så uppfyller inte hundarna avelskraven. Men troligtvis så handlar det om snikenhet.
 
Kollar själv lite i SKK hunddata på valpkullar då vi funderar på hund nr tre.. Funderar på varför det saknas så ofta veterinärdata på hundarna? Nån som vet? Minimum kravet brukar ju iallafall vara ögonlysning. Sen låg någon kull ute där hanen hade ögondefekt, en annan avelshane som ligger ute på rasklubbens sida till avel hade blivit diskad på senaste utställningen (?). Kollat på lite olika raser då vi befinner oss i välja rätt ras fasen än så länge.

Nu beror det ju på vad för ögonproblem vi pratar om såklart, men inom vissa raser så är det helt ok att para en hund som har anlag för ett problem om den paras med hund som inte har samma anlag. Med vissa fel skulle det även kunna gå att para hundar som själva är drabbade av problemen, om man bara parar med någon som är helt fri eftersom avkommorna då som värst skulle kunna ha anlag för det utan att kunna utveckla någon sjukdom.

Tex när det gäller papillon och phalene så står det såhär på rasklubbens sida:
"Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej är officiellt DNA-testad för pap_PRA1 vid av SKK godkänt laboratorium eller är hereditärt fri. Uppgifterna ska finnas registrerade i SKKs veterinärdataregister. I enlighet med SKKs grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning.

Registreringsförbud för avkomma vars bägge föräldradjur är anlagsbärare för PRA. DNA-testad anlagsbärare får endast användas i avel tillsammans med hund som är DNA-testad fri/clear eller hereditärt fri. Att använda affekterad hund i avel är ett brott mot SKKs grundregler. Affekterad hund beläggs med avelsspärr."

Det står också såhär:
"Kom nu ihåg att en carrier (B) är minst lika värdefull som en fri/clear (A) . Det är enbart att B hunden har ett anlag för PRA_1 men kommer aldrig att utveckla PRA_1. Denna B hund kan i princip vara mera värdefull i aveln än t.ex. A hunden, för det finns andra saker som man skall beakta i aveln som kanske är viktigare. Att vi gör detta är för att inte minska avelsbasen samt kasta bort så mycket värdefullt avelsmaterial, som vi redan har gjort."
 
Snålhet, dumhet, lathet och dåligt avelsmattrial.

Men den officiella förklaringen lär vara att de inte säljs till snobbiga utställningar.
Jag fick tom det svaret av en "uppfödare", att hon ville hindra att hunden skulle fara illa hos utställningsintresserade (eftersom hennes hundar var så fantastiska att alla köpare skulle vilja ställa ut dem uppenbarligen), så därför reggar hon dem inte i SKK. Men hon menade att hon gör alla hälsokoller osv.
 
Hittade på blocket valpar som är en blandning av pudel, golden och alaskan.
"Valparna får mellan lång vågig mjuk päls och en svans som ligger graciöst över ryggen."
O_o
1. Kan man veta det när valpen är 7 veckor? Jag är ingen expert men det känns som att det borde vara ett "förmodligen" eller "troligtvis" där nånstans. Jag vet några hundar (dock renrasiga) där pälsen ändrats ganska mycket första 6 månaderna sådär.
2. Varför? :confused:
 
Exets hund var planerad avlivning veckan efter när han tog henne, stor, svart, blandras. Men det är klart, det var ju före Bagges hundar på TV4 ... :meh:
Jag kontaktade Hundstallet första gången innan jag skaffade min första egna hund, det var 10 år sedan. Sen anmälde jag intresse på några hundar innan den lilla svarta, även det var innan Bagges hemlösa hundar och det var samma sak då. Däremot tror jag absolut att det blivit lättare att göra reklam för sina hundar och sin verksamhet i och med internet om man väljer att utnyttja det.

Nu finns ju en uppsjö hundar i diverse Facebookgrupper och på Blocket också och absolut så avlivas en hel del hundar i sverige pga att det inte finns hem och nej, alla är inte problemhundar. Tom vi uppfödare har svårt att hitta hem ibland till omplaceringar.
Dock ställer vi och hundstallet lite krav också och det är inte alltid så populärt.
Jag vet var det finns hundar. Jag sökte aktivt i flera månader innan jag hittade min lilla svarta. Sen säger jag inget om att det får ta tid, men med tanke på alla oproblematiska hundar som avlivas för att det inte finns hem kan jag väl tycka att det borde vara enklare att hitta.

Däremot har jag aldrig sökt efter en bruksras, så hur det ser ut på den fronten ska jag inte uttala mig om. Men jag tror inte att det hem en brukshund behöver är samma hem som skulle kunna tänka sig en utländsk omplacering.

Krav är bra. Jag har avstått från att köpa hund enligt först till kvarn principen av samma anledning. Sen förstår jag helt och hållet att man om man söker ett nytt hem åt sin hund vill hitta det allra bästa. Men alla hem som bara är bra då? Vi ska alltså inte få skaffa hund? För det är ju lite så man läser debatten. Jag hade visserligen en del erbjudanden på mina annonser, men enbart hundar som inte ens passade på det grundläggande av mina krav.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 375
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp