Bukefalos 28 år!

Osolidariskt mot andra kvinnor att vara otrogen med gift man

Jag ser inga likheter mellan äpplen o flodhästar. Din mästrande ton får du gärna skippa, den är otrevlig o insinuant o anspelar på dig själv som ett under av moral som är högre ståendes än oss vanliga dödliga.

Och jag upplever din ton som " sköt dig själv och skit i andra."
Tycker inte att det är vidare trevligt heller.
 
Så svårt är det inte att se likheter mellan olika moraliska ställningstaganden där i slutändan någon far illa för att du ska få nöje.
Fast alltså... Jag håller med om att det är illa att ligga med någon man vet har en partner, men partnern far rimligtvis illa för att hens partner är otrogen och inte för att en tredje part ska få ligga.
 
Fast alltså... Jag håller med om att det är illa att ligga med någon man vet har en partner, men partnern far rimligtvis illa för att hens partner är otrogen och inte för att en tredje part ska få ligga.

Varför gör man det då, om inte för att ligga?
Kan man inte bara lika gärna låta bli, just för att man vet att det drabbar tredje part?

Edit:

Rent solidariskt, borde man kanske outa mannen till dess partner, för att hon själv ska kunna bestämma om hon vill fortsätta med denna eller inte.
Bara hålla igen hjälper inte i längden, det är uppenbarligen busenkelt att hitta någon annan som inte bryr sig.
 
Senast ändrad:
Varför gör man det då, om inte för att ligga?
Kan man inte bara lika gärna låta bli, just för att man vet att det drabbar tredje part?
Man själv gör det väl rimligtvis för att ligga men det är ju inte därför någon annan blir sårad, det är ju för att snubben man ligger med är ett praktarsle.
Jo, jag tycker att man ska låta bli om man vet att mänskan har partner. Men det gör ändå inte att någon annan än partnern är den som ansvarar för sina handlingar. Jag brukar tex aldrig medvetet ligga med upptagna män, för jag tycker inte att det är rätt att göra det, men det är inte samma sak som att det är mitt ansvar att en snubbe inte är otrogen för det är det inte.
 
Jag menar inte att man har ansvaret som tredje part, över att någon är otrogen. Vill de så går det, om inte annat så med ljug.
Men man har ansvaret över sin egen handling, i att man kunde låta bli, och inte medverka i det.

Som om att det slutar inte finnas illa behandlade grisar i danmark för att jag låter bli att köpa danskt griskött. Det är inte mitt direkta ansvar. Men jag kan välja att inte bidra.
 
Varför gör man det då, om inte för att ligga?
Kan man inte bara lika gärna låta bli, just för att man vet att det drabbar tredje part?

Edit:

Rent solidariskt, borde man kanske outa mannen till dess partner, för att hon själv ska kunna bestämma om hon vill fortsätta med denna eller inte.
Bara hålla igen hjälper inte i längden, det är uppenbarligen busenkelt att hitta någon annan som inte bryr sig.
Och i solidaritetens namn kan man också meddela partnern allt annat man finner olämpligt och omoraliskt. Så får hon själv bestämma om hon vill fortsätta eller inte.
 
Häromdagen började jag diskutera otrohet med en vän. Anledningen var att en man ville att jag skulle följa med honom till hans hotellrum. Mannen var gift men tyckte att det inte var något problem då "jag är bra på att hålla tyst och min fru får inte veta något".
Min vän tyckte att man ska aldrig ha sex med en gift man "då det innebär att man är osolidarisk med frun och andra kvinnor. Kvinnor bör stötta varandra och om alla lät bli att ligga med de som var gifta skulle det inte finnas någon otrohet. "

Nu valde jag ändå att inte gå vidare med denna personen, men jag har inte tänkt på otrohet som min vän beskrev ovan.
Jag tänker att det är den gifta personen som får reda ut i sin relation huruvida de ska vara monogama eller ligga med andra. Jag tycker det blir märkligt att andra personer ska ta ansvar för att tex en gift man inte är otrogen.

Vad säger Buke?

Jag vill inte vara en del i att göra så mot någon annan. Så upptagna män går bort för mig.
Jag tappar nog även respekten för dem och då dör ju allt iaf.

Men jag anser inte att man eg bör ha ngt ansvar i en sån här grej som den man är otrogen med.
Man ska inte behöva hindra folk från saker som de vore ungar.

Men precis som om jag sitter i en bil med någon som gasar runt i 200 blås och tycker det är ok ser jag det som man tycker otrohetshandlingen är ok om man väljer att vara med någon som är otrogen.
 
Jag menar inte att man har ansvaret som tredje part, över att någon är otrogen. Vill de så går det, om inte annat så med ljug.
Men man har ansvaret över sin egen handling, i att man kunde låta bli, och inte medverka i det.

Som om att det slutar inte finnas illa behandlade grisar i danmark för att jag låter bli att köpa danskt griskött. Det är inte mitt direkta ansvar. Men jag kan välja att inte bidra.

Men om det aldrig kommer fram att mannen var gift då ?
Man möts, fattar tycke, hamnar i säng ... Fortfarande samma skada men, bägge kanske va gifta på varsitt håll.. men ingen frågade.. Det handla ju bara om sex...

Det är nog mer en otrohet ser ut... Snarare än att killen säger "hej jag är gift ... Följ med till hytten så har vi sex"
 
Fast det är ändå INGEN som har sagt?
Så lägg inte orden i mun på mig och spinn loss på det, det är ett genomfalskt påstående.
Missade du totalt när jag kallade den vänsterprasslande mannen för Rövhatt? Låter det som någon som inte har nåt ansvar?

Men visst, vill man föra ett resonemang baserat på selektiv läsförmåga så får man ju göra det, jag blir bara bekymrad när andra, till synes intellektuella personer hänger på.

Jag förtydligar, för uppenbarligen måste jag göra det, den som är i ett förhållande och vänstrar har fullständigt ansvar över sina handlingar. Det befriar dock inte någon annan från ansvar över vad de gör. Skiter man i att andra far illa av vad man gör, för att det är indirekt, ja, då får man ju göra det också.
Skrev du med osynlig text då? Inlägget jag svarade på löd i sin helhet "Hur man förhåller sig till andra människor.
Om man hjälper till att gör någon illa via proxy."

Och det var "göra någon illa via proxy" jag reagerade på.
 
Jag kan förstå @Youma, till viss del.
Det känns som att hens etiska och moraliska vägvisare har en, så att säga, buddhistisk touch.
Att man som människa är helt ansvarig för även det indirekta lidande man kan orsaka någon annan.
Jag tolkar det som att genom att delta i handlingar ( ligga med upptagen man, käka dansk griskött) så bidrar man till risken att en annan individ drabbas negativt.
Ansvaret hos den som ligger med den upptagne rör inte relationen, utan jag tolkar det som ett förlängt moraliskt ansvar, där du som tredje part har ett eget och separat ansvar att inte bidra till "dåligt mående".

Jag håller med på ett filosofiskt plan, det vore trevligare att leva om alla tänkte på resultatet av sina beslut snarare än att se till sin ansvarsfrihet som universell ursäkt.

Meeeen det är inget som kan få mig att skylla på tredje part i t.ex. en otrohet. Ansvar ligger hos den som väljer att vara otrogen, oavsett anledning.

Jag tror att @Youma och till viss del jag, skiljer på eget ansvar ( att inte bidra till negativa händelser) och att begå handlingar med negativa konsekvenser.

Tja, om man nu bestämt sig för den heliga monogamins okränkbarhet samt att avsteg från den ÄR sårande. Buke har lärt mig att så inte alltid är fallet...och livet har lärt mig att en otrohet kan vara en piss i havet eller en tragedi.
 
Häromdagen började jag diskutera otrohet med en vän. Anledningen var att en man ville att jag skulle följa med honom till hans hotellrum. Mannen var gift men tyckte att det inte var något problem då "jag är bra på att hålla tyst och min fru får inte veta något".
Min vän tyckte att man ska aldrig ha sex med en gift man "då det innebär att man är osolidarisk med frun och andra kvinnor. Kvinnor bör stötta varandra och om alla lät bli att ligga med de som var gifta skulle det inte finnas någon otrohet. "

Nu valde jag ändå att inte gå vidare med denna personen, men jag har inte tänkt på otrohet som min vän beskrev ovan.
Jag tänker att det är den gifta personen som får reda ut i sin relation huruvida de ska vara monogama eller ligga med andra. Jag tycker det blir märkligt att andra personer ska ta ansvar för att tex en gift man inte är otrogen.

Vad säger Buke?

Såhär enkelt är det i min värld:
Otrohet innebär ett svek.
Svek är fult.

Alla har ansvar för sina egna handlingar: båda parter som har sex, har ansvar för situationen.
Om jag väljer att ha sex med en person som jag vet är i ett fast förhållande, har jag i stort sett lika stor skuld i svekfrågan som den upptagne personen.
Alltså tycker jag självklart inte att man har sex med en person som redan är i ett fast förhållande.

Det handlar inte om solidaritet med ett visst kön, utan om att svek är illa.
 
För min del smakar det fruktansvärt illa med kvinnor som känner att de måste ligga med gifta män. Men det är nog min egen moral, skulle inte kalla det solidaritet. Jag skulle aldrig hoppa i säng med en gift man hur kåt jag än är i honom. De känslorna kan jag avstyra både för min egen del och för att JAG inte vill vara den som är anledningen till ett havererat äktenskap. Sedan lär ju gubben hoppa i säng med någon annan i alla fall men själv vill jag inte bidra med något sådant. Finns så många man kan ligga med som inte är upptagna känner jag.
 
Innebär inte att jag skev med osynlig text, utan att du bara inte läste det jag skrev innan.
Jag kan ju inte gärna repetera allt jag har skrivit i varje inlägg om och om igen.
Om du skriver saker som "göra någon illa by proxy" kanske du får räkna med att någon reagerar på det, oavsett i hur många andra inlägg du skrivit om rövhattar.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 972
Senast: Ramona
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 935
Senast: LovingLife
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 778
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp