Bukefalos 28 år!

Otillåtna namn

Anna

Trådstartare
Det finns ju ett gäng förnamn som inte godkänts av Skatteverket i Sverige - men jag undrar om någon vet hur det fungerar om någon flyttar till Sverige från ett land och har ett förnamn som inte är godkänt här?

Har googlat men hittar ingenting.
 
Sv: Otillåtna namn

Det finns ju ett gäng förnamn som inte godkänts av Skatteverket i Sverige - men jag undrar om någon vet hur det fungerar om någon flyttar till Sverige från ett land och har ett förnamn som inte är godkänt här?

Har googlat men hittar ingenting.
Då är det ok eftersom man inte behöver ta seden här i Sverige när man kommer
 
Sv: Otillåtna namn

Man heter det man heter. Skatteverket kräver inte att man byter namn bara för att ordet kan ha en annan innebörd på svenska.
 
Sv: Otillåtna namn

Det är på sätt och vis bra att invandrare får heta det dom heter då dom kommer, men någon gång kan det ju bli lite tokigt... För ca tjugo år sedan försökte jag hjälpa till i en kyrka som engagerade sig i att integrera flyktingar. I en Irakisk familj fanns det en sextonåring som hette Ravva med samma accent som värmländska för röva som ju betyder rumpan... Jag vågade inte tala om det för dom, tror inte dom visste. Känner karl från Etiopien som heter Bereket eller något såndat, men han uttalar det barakatt. Honom vågade jag upplysa om att på svenska blev hans namn bara katt och då skrattade han, för katter tycker vi ju är fina...
 
Sv: Otillåtna namn

Det finns ju ett gäng förnamn som inte godkänts av Skatteverket i Sverige - men jag undrar om någon vet hur det fungerar om någon flyttar till Sverige från ett land och har ett förnamn som inte är godkänt här?

Har googlat men hittar ingenting.

Det du undrar gäller när man vill byta namn och ta ett annat.

Om någon med utländskt ursprung vill byta namn gäler samma regler för namnbyte som för övriga.
 
Sv: Otillåtna namn

Ingenting händer, det vet jag av egen erfarenhet.

Jag har ett skotskt efternamn som sitter före mitt "riktiga" efternamn, som i Skottland räknas som mellannamn men i Sverige räknas som förnamn (mellannamn i Sverige är något helt annat).

När jag blev folkbokförd i Sverige sa dom ingenting, men sen när vi ville ge sonen samma namn så vart det lite aja baja från Skatteverket, eftersom man egentligen inte får ha efternamn som förnamn i Sverige. Men dom godkände det eftersom det fanns ett prejudikat angående det namnet, dvs jag själv ;)

Tillämpade dom reglerna på hitflyttade så hade dom alltså tagit av mig mitt efternamnsförnamn, eller tvingat mig att göra om det till mellannamn eller något, men dom sa ingenting.
 
Sv: Otillåtna namn

Det där är lite märkligt. Mitt ena efternamn var, fram till att jag bytte nationalitet (från norsk till svensk), skrivet som mellannamn i passet. I mitt nya pass står däremot båda efternamnen som just efternamn. För mig gör det ju ingen som helst skillnad (har alltid uppgett båda namnen som efternamn och har aldrig haft några problem) men man kan ju tycka att div. myndigheter borde vara petigare med sådant.
 
Sv: Otillåtna namn

Det där är lite märkligt. Mitt ena efternamn var, fram till att jag bytte nationalitet (från norsk till svensk), skrivet som mellannamn i passet. I mitt nya pass står däremot båda efternamnen som just efternamn. För mig gör det ju ingen som helst skillnad (har alltid uppgett båda namnen som efternamn och har aldrig haft några problem) men man kan ju tycka att div. myndigheter borde vara petigare med sådant.

Men har man två efternamn här i Sverige så räknas det sista som efternamn och det före som mellannamn enligt skatteverket. Du kan kalla dig för ditt förnamn och ditt sista efternamn, men du kan inte kalla dig för ditt förnamn och det som är mellannamnet.

Jag har ett danskt och ett svenskt namn, det svenska är ju det namnet jag kan använda ensamt, det danska får inte stå själv och så kan jag ju använda båda då jag ju heter båda :)
 
Sv: Otillåtna namn

Det där är lite märkligt. Mitt ena efternamn var, fram till att jag bytte nationalitet (från norsk till svensk), skrivet som mellannamn i passet. I mitt nya pass står däremot båda efternamnen som just efternamn. För mig gör det ju ingen som helst skillnad (har alltid uppgett båda namnen som efternamn och har aldrig haft några problem) men man kan ju tycka att div. myndigheter borde vara petigare med sådant.

Men beror inte skrivningen i passet på vad du fyllde i i din svenska passansökan?
 
Sv: Otillåtna namn

Men har man två efternamn här i Sverige så räknas det sista som efternamn och det före som mellannamn enligt skatteverket. Du kan kalla dig för ditt förnamn och ditt sista efternamn, men du kan inte kalla dig för ditt förnamn och det som är mellannamnet.

Jag har ett danskt och ett svenskt namn, det svenska är ju det namnet jag kan använda ensamt, det danska får inte stå själv och så kan jag ju använda båda då jag ju heter båda :)

Jo fast med mig, som kom ifrån ett annat namnsystem, räknas det ena efternamnet som förnamn, och det fick liksom Skatteverket rätta sig efter. Likaså med min son sen. Ingen av oss har något mellannamn.

Jag kunde teoretiskt sett bestämma att mitt förnamn som eg. är ett efternamn är mitt tilltalsnamn, och börja kalla mig för McKenzie Svensson (om det nu var mina namn :sneaky:). Vilket Skatteverket inte alls har tänkt sig.
 
Sv: Otillåtna namn

min make har ju ocksa ett skotskt efternamn i "mitten", men det verkar ha registrerats som ett "fornamn" eller vad man ska saga nar han fick sitt person nummer. Vi skulle vara tvungna att skicka in en ansokan till patent och registrerings verket for att jag skulle kunna fa bada efternamnen jag med.

Fast felet verkade delvis vara hans foraldrar, da det inte var registrerat ordentligt som ett efternamn pa hans pass.
 
Sv: Otillåtna namn

Ja varför det? Jag skrev ju att han inte ville byta ....har du nåt problem med det ?
 
Sv: Otillåtna namn

kl

Jag vet en som heter Bögh i efternamn , men han vill inte byta

Jag kanner en som ar Cypriot men jobbar for ett Svenskt bolag och har dopt sonen till Alkis.:p

Eller en Norsk kille med namnet Odd pa universitet i USA:D (Han gick omkring och sa att han var i ett desperat behov av ett 'nickname', men ingenting fastnade)
 
Sv: Otillåtna namn

Men har man två efternamn här i Sverige så räknas det sista som efternamn och det före som mellannamn enligt skatteverket. Du kan kalla dig för ditt förnamn och ditt sista efternamn, men du kan inte kalla dig för ditt förnamn och det som är mellannamnet.

Jag har ett danskt och ett svenskt namn, det svenska är ju det namnet jag kan använda ensamt, det danska får inte stå själv och så kan jag ju använda båda då jag ju heter båda :)

Så skulle det givetvis kunna vara. Har ingen aning om vad jag heter enligt skatteverket :crazy:

Men beror inte skrivningen i passet på vad du fyllde i i din svenska passansökan?

Jo, troligen. Men någonting måste de väl kontrollera de uppgifterna mot, eller? Min fundering är väl vad den källan är.
 
Sv: Otillåtna namn

Så skulle det givetvis kunna vara. Har ingen aning om vad jag heter enligt skatteverket :crazy:



Jo, troligen. Men någonting måste de väl kontrollera de uppgifterna mot, eller? Min fundering är väl vad den källan är.

Jag tror du kan kolla det hos dem. Antingen ringer du eller så går det kanske att kolla på nätet?

Mina båda namn står som efternamn på mitt pass också, tror det är så för enkelhetens skull.

Mina namn används alltid av myndigheterna och sjukvården och liknande. Där heter jag inte Enya Svensk utan Enya Dansk Svensk :)
 
Sv: Otillåtna namn

Jag kanner en som ar Cypriot men jobbar for ett Svenskt bolag och har dopt sonen till Alkis.:p

Eller en Norsk kille med namnet Odd pa universitet i USA:D (Han gick omkring och sa att han var i ett desperat behov av ett 'nickname', men ingenting fastnade)

Jag jobbade med en kille som heter Jerker. Det var "intressant" att ta med honom på möten i USA. :)
 
Sv: Otillåtna namn

Oh, jag kanner ocksa en Jerker som borjade jobba i USA ... Vi sa alla "stackars han" nar han kom.:p Han valde snabbt att kalla sig for sitt mellan namn, Dan. Det blev farre plotsliga hostattacker och folk som satte i halsen nar han presenterade sig da.:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: MML
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 966
Senast: SiZo
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: Törnrosa
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp