Ovanligt mycket hovbölder?

EZMK

Trådstartare
När vi snackade med hovis/vet på en häst med hovböld som skulle spolas, gipsa och hela baletten så nämnde de att det varit ovanligt många hovbölder för dem i år. Något som någon här känner igen? Intressant tanke, kan ju iofs bara vara ren och skär slump/mönsterspöken.
 
När vi snackade med hovis/vet på en häst med hovböld som skulle spolas, gipsa och hela baletten så nämnde de att det varit ovanligt många hovbölder för dem i år. Något som någon här känner igen? Intressant tanke, kan ju iofs bara vara ren och skär slump/mönsterspöken.
Lokalt kan det säkert förekomma men inget jag känner till är något problem där jag håller till.
 
Har precis haft hovböld på en av mina hästar. Hovslagaren hade en känsla av att det var ovanligt många som drabbats denna höst/vinter.
Bor i södra Skåne. Här har det varit mycket blött i markerna. Har dessutom fet lerjord.
 
Har precis haft hovböld på en av mina hästar. Hovslagaren hade en känsla av att det var ovanligt många som drabbats denna höst/vinter.
Bor i södra Skåne. Här har det varit mycket blött i markerna. Har dessutom fet lerjord.

Ja, riktigt tradigt. Hade oturen med slarvig f.d. hovslagare som råkade slå upp sulan på känsliga hovar vilket ledde till byta hovis + rejäl omgång av spolningar/gips. Ett projekt i sig att hålla gips någorlunda torrt i dessa tider...
 
Häromkring är det ovanligt mkt hovbölder, lokala veterinärstationen gick ganska nyligen ut med att de hade haft ca tre gånger så många hovbölder under sista delen av 2017 som de brukar ha. Mönsterspöke - kanske. Men tradigt i alla fall.

Bara i vårt stall har vi haft 4 hovbölder denna höst, med ett tidigare snitt på mindre än 1 per år.
 
Min gamla tant som jag har haft i 20 år fick en liten för några år sen. Den enda hon har haft. Min andra med supertunna sulor har aldrig haft nån.
Stallägarens fånghäst fick rejält i båda fram men hon hade stått på box i flera månader
 
Inte hört ngt ang ovanligt mycket hovbölder i år och allmänt tycker jag väldigt få överlag har problem med sådana rent statistiskt oavsett år ur ett helhetsperspektiv .

Bor i Östergötland och det har även här varit miserabelt lerigt denna höst/vinter osv.

Kolik på daglig basis i hög volym rapporterar dock många veterinärer om. Men jag tycker det brukar rapporteras ang det i liknande grad varje vinter typ ...
 
Tror inte det är någon slump, i alla fall inte i södra Sverige. En sån här blöt skitvinter är inte direkt optimalt för hovar. Har själv haft böld på en häst som visserligen får det lätt vintertid men inte haft det på flera år sedan hon började skos med sulor vintertid. Samma häst har också haft besvärlig mugg i vinter, för första gången någonsin har jag behövt veterinär för att behandla det.
 
Vi har några hästar som har haft bölder som avlöser varandra typ. Kom när den tidigare jätteblöta marken frös till och blev otroligt knögglig. Även här sägs det att det är ovanligt många hovbölder i år.
 
Hovslagaren här sa att tappskor var ett stort problem just nu pga lera.

När det gäller hovbölder sa hovslagaren att dens erfarenhet var att så fort folk sätter på snow grips så ökar hovbölderna rejält. Speciellt om det är lerigt.
Det är inte sällan som lera och grus hamnar innanför och under "röret" och skvaer upp ett litet, litet hål och sedan lera på det.

Jag vet inte hur sant det är dock.

Något som jag däremot känner som lite udda är att mina hästar har lite röta hela sommaren när det är extremt torrt men blir av med den när det blir extremt blött och lerigt. Hittills har ingen kunant förklara det alls.
 
Pratat med ett par olika hovslagare och veterinär i NV Skåne de har slut på gips och bandage i år.
Onormalt blöta och leriga hagar är allas teori, dels blir hovarna "mjukare" och dels kommer allt gamalt nergrävt skit upp i den mjuka marken (skor/sten)
Min är en av dem, hon har aldrig haft hovböld tidigare.
 
Hovslagaren här sa att tappskor var ett stort problem just nu pga lera.

När det gäller hovbölder sa hovslagaren att dens erfarenhet var att så fort folk sätter på snow grips så ökar hovbölderna rejält. Speciellt om det är lerigt.
Det är inte sällan som lera och grus hamnar innanför och under "röret" och skvaer upp ett litet, litet hål och sedan lera på det.

Jag vet inte hur sant det är dock.

Något som jag däremot känner som lite udda är att mina hästar har lite röta hela sommaren när det är extremt torrt åmen blir av med den när det blir extremt blött och lerigt. Hittills har ingen kunnat förklara det alls.

Det med snösulor har belägg i min erfarenhet . Många renommerade hovslagare härikring säger ifrån senaste åren när kunder som står på anläggning och de leriga milda vintrar länet haft senare år, vill lägga snowgrips på hästarna ”Ifall det blir snö”.
Detta på grund av det du nämner. Hoofgrips är inte avsedda att användas i leriga förhållanden - blir enormt tryck av lera och grus som kommer in under .

Forumet hoppar som sjutton för mig ikväll från mobilen så ursäkta om nåt ser konstigt ut trots att jag försökt proofläsa/editera :cool:
 
Senast ändrad:
Bor i mellersta/östra Skåne och senast min hovslagare var här, sa han att han upplevde att det var mycket mer av både tappskor och hovbölder i år. Har lyckligtvis inte drabbats av ngt av det trots extremt leriga hagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: skiesabove
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 357
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
788
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp