P-medel efter förlossning.

V

vansinnet

Ja, då är det dags att börja tänka på sånt igen.
Tidigare åt jag p-pillren Trionetta 28, men vad jag förstår så ska man helst äta östrogenfria minipiller om man vill börja med piller innan mensen kommit tillbaka, eller?

När fick ni tillbaka er mens efter förlossningen?
När började ni med något preventivmedel efter förlossningen, och vad använde ni då?
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Det finns ett "mini" piller som jag varmt rekomenderar Cerazette, det kan du äta fast du ammar och det skriver din barnmorska ut när du är på efterkontrollen, det har fungerat perfek för mig och jag har fortfarande inte fått till baka min mens., det är så med det här pillret att vissa får till baka den medans andra inte får den alls eller bara små blödningar.

Men du maste tänka på att ta den regelbundet dvs med max 24timmar mellan pillren, annars så kan det bli en bebis till.

Lycka till!
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Efter första barnet åt jag Cerazette ett halvår för jag ville ha något som gick att bara sluta med eftersom vi ville bli gravida rätt snart igen.
Dom var inte alls bra för mitt humör. Mådde kasst av dom. Och hade ingen mens vilket var jobbigt för det kändes som man inte hade koll.

Nu har jag nyss satt in kopparspiral efter andra barnet. Blödde några dagar & hade ont i och med insättandet, men det är borta nu.
Återstår att se hur det kommer funka.
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Försökte sätta kopparspiral efter 12 veckor, gick inte :(
Fick cerazette utskrivet och grät i princip hela tiden i 1 månad, slutade med cerazette och köpte kondomer och det blev mycket bättre. Åt cerazette för några år sen och märkte inte alls av några biverkningar på humöret!

Ska komma tillbaka till BM och försöka sätta spiralen när jag fått tillbaka mensen, men den har fortfarande inte dykt upp (6½ månad efter förlossningen, slutade helamma för 3½ månad sen och helamma för 1½ månad sen)
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Ok, då ska jag kanske prova dom.
Hoppas bara att det inte slår sig på humöret :devil:
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Efter förlossningen använde vi kondom. (6 veckor efter förlossningen då avslaget slutat)Satte in en kopparspiral efter ca 10 veckor. Fick tillbaka mensen efter 6 månader.
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Har inte fått tillbaka någon mens ännu :bow:
Tyvärr har inte någon sexlust heller behagat dyka upp :grin:

Jag fick cerazette som jag började med 1 feb som jag höll på med tills 3:dje kartan var slut, då fick jag p-spruta.

P-sprutan är väl inget man ska ha om man planerar fler barn inom det närmaste, men eftersom jag(vi) inte tänkt att ha någon mer bebisverkstad här så fick det bli den.
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Jag kan rekomendera Exlutena, de använder jag sedan 9år, då jag bytte till minipiller pga att jag inte mådde bra av mina trionetta. Jag har inte märkt av några som helst biverkningar av mina piller.
Efter första barnet började jag med pillrena igen efter bara ett par veckor, mensen kom tillbaka efter 11månader. Nu planerar jag att sätta in hormonspiral på återbesöket, för att slippa tänka på pillrena.;)
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Ja, då är det dags att börja tänka på sånt igen.
Tidigare åt jag p-pillren Trionetta 28, men vad jag förstår så ska man helst äta östrogenfria minipiller om man vill börja med piller innan mensen kommit tillbaka, eller?

När fick ni tillbaka er mens efter förlossningen?
När började ni med något preventivmedel efter förlossningen, och vad använde ni då?

Jag fick en kopparspiral insatt ungefär 3-4 månader efter förlossningen. Verkar vara det bästa alternativet för mig då jag tydligen inte tål hormoner. Trist bara att blöda en himla massa... Men nu ska den ut igen !
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Jag började med cerazette 1:a februari, drygt 2 månader efter födelsen. Har inga som helst humörsvägningar, men så är jag ju ingen humörsvägningsmänniska heller ;). Enda jobbiga är att jag har mens typ 15 dagar/månad...och ibland går det bara nån vecka så sätter det i gång igen, fast det ska ju vara rätt normalt så jag får väl äta vidare och se hur det blir.
 
Sv: P-medel efter förlossning.

Jag kommer nog satsa på kondom och sen spiral.

Jag åt trionetta, men efter 6-7 år fick jag massa biverkningar, fick byta till cerazette, fungerade i ca 4-5 månader, sen hade jag mens 3 v och uppehåll ca 1 v. Fick byta till neovletta och de funkade i ca 1-2 år och sen blev jag blev gravid (TROTS p-piller)...

Som sagt.. jag och preventivmedel verkar inte alls gå ihop! Spiral är det jag inte har provat och det är väl vad jag får satsa på då
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 443
Senast: zassoo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 425
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp