P-spruta till HANE?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag går snart vilse i hela träsket av kastraktion, p-sprutor, juvertumörer och så vidare. Men jag snubblade över information jag inte ens visste det fanns - P-sprutor till hanhund!

och om jag nu likförbannat inte minskar risken för juvertumörer genom att kastrera tiken (eftersom hon är äldre än året) och jag dessutom inte kan kastrera tik nummer två (som löper ofta, ofta) så kan jag väl kanske minska lite problem och risker från 'andra' änden, dvs via hanhunden. Men jag kan NADA om P-sprutor för hanhund, så jag behöver lite mer info här.

Vi börjar me dlite om hanen. Han är INTE hanhundsaggresiv, han är INTE löptikstokig, han har INGA beteendeproblem alls. Och han är rätt 'bra' även när husets tik/ar löper.

MEN han blir ju stressad ungefär 5 dagar vid löp (kring höglöpet). Tidigare har jag ju bara haft lilla tiken, och då har han vandrat olycksaligt, flåsat och gnytt tills man rutit åt honom att gå och lägga sig och ge upp. Lilltiken är ju inte direkt 'hjälpsam' eftersom hon backar upp framför nosen på honom, klättrar ner i hans korg, ihärdigt tvättar hans huvud osv. (När honf örsöker rida brukar han säga ifrån dock). Dock är det så stor höjdskillnad mellan de två att man slipper ha stenkoll när hon löper (ja jag vet att de kan klättra upp på saker etc) så stora problemet har varit att se hur olyckligt stressad hanen är 4-5 dagar vid varje löp, och hon löper som sagt OFTA, minst 4 gånger per år och 'toppnoteringen' ligger på 8 gånger på ett år. Jag har dock mest tyckt att 'jag får väl ta det' eftersom jag inte velat kastrera hanen (sövningskänslig ras och ingen ungdom, jag anser riskerna som för stora) och att lillvovvan är för gammal för jag ska vilja låta henne genomgå en så omfattande operation som kastrering innebär.

Nu har jag ju dock ännu en tik i huset, som dock enbart löper en gång per år (inte löpt än i år, så det kommer väl snart) men då har ett längre löp istället. Den tiken är dock av samma ras och i samma höjd som hanen och jag är fullt medveten om att jag måste ha JÄRNKOLL när hon löper och inte vända ryggen till dem när de är ihop.

Jag har ju funderat på att kastrera henne ffa för att slippa framtida juvertumörer, och som en bonus minska valprisken (dock kommer ju lillhundens löp fortfarande stressa hanen). Men nu börjar informationen om jag verkligen minskar risken för annat än livmoderproblem gå isär. Och om jag INTE minskar risken för framtida juvertumörer med en kastraktion nu så avstår jag nog hellre faktiskt.

Men det vore ju himla 'händigt' om jag då kunde ge hanen P-spruta och både minska stressen för honom vid tikarnas löp, och samtidigt minska risken för en oönskad valpkull (skit kan hända även om man gör 'allt' för att undvika det.).

Så nu har jag lite frågor ang P-spruta till hanhund. Vad jag vill åt är alltså endast att minska intresset för husets löpande tikar, och det är inget överdrivet intresse alls, snarare är han väldigt 'lindrig' och sansad med löptikar i huset jämfört med de flesta hanar.

Frågorna är:

1. Finns det några biverkningar med P-spruta? Isf vilka?
2. Spelar det någon roll vilken ålder man ger vid första gången? (Hanen är nio år i augusti).
3. kan man ge P-sprutor hur länge som helst? Varför/varför inte?
4. Hjälper det mot det jag vill åt?
5. Gör det hanen 'garanterat' tillfälligt steril? (jag kommer såklart inte låta dem vara ihop utan tillsyn under löp, men det vore ju bra om man vågade gå och hämta posten *s*)

Någon?
 
Nu har inte jag så många svar till dig..
men vi har gett våra två hanhundar sprutor "kemisk kastrering"
Medlet heter Promon vet.
Hunden får 2 sprutor/ år och det tar ngn vecka innan det börjar verka.
Kalaset gick på 476:- när vi var iväg till distriktarna med Hugo.
Biverkningar har jag inte hört några andra än att hunden kan bli steril resten av livet,
så ska du avla på din hund så bör du fundera både en och två ggr.

Tror inte att det gör något om man ger dom i resten av deras liv,
men det kanske kan vara mer ekonomiskt att operera än att betala ca 1000:-/år för sprutorna.

Jag har samma problem som du har med din hund,
därför fick Hugo den här sprutan och jag tycker att den har hjälpt över förväntan!
Dom kan dock gå upp i vikt, men det var bara en jättepositiv grej för Hugo..
jag tycker att han är för tunn.. vet tyckte dock att han var i perfekt skick :smirk:

Enligt den info jag har fått så ska dom vara fullt steril,
men att det tar några veckor innan full effekt är nådd.
Likaså bör man ge sprutan straxt innan tiden är nådd för nästa spruta.

Dessutom tycker jag att det är ett jättebra sätt att kolla om det blir någon förändring
i hanhundens beteende innan man bestämmer sig för en operation. :)

Kollade på FASS och hittade den här länken för just
det medel som vi använt på våra hanhundar
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=050691&DocTypeID=4
 
Tack tack! Jag ska slå vet en pling här när telefontiden börjar med.

Att jag inte vill kastrera är för att det är en sövningskänslig ras och han är inte purung längre (han är nio år).

Däremot har jag nu fått olika bud om två saker: Dels om man kan ge 'hur många som sprutor som helst', en del vet vill tydligen inte ge mer än två pga av någon ökad risk för cancer som dock ingen kunnat precisera. Och så det där om de blir sterila, enligt andra blir de INTE garanterat sterila.

Men jag har fått lite pejl på det hela (frågat på ett annat hundforum med) och vet vad jag ska fråga vet nogrannare om =)

Om hunden går upp i vikt så är det bara BRA, det är en greyhound som har svårt att lägga på hull och han skulle bara må bra av några kilon till =)

Steril resten av livet gör mig heller inget, han har INTE i aveln att göra, och är som sagt nio år (i augusti).

Och jag vill som sagt inte kastrera iom sövningskänslighet och åldern. Sen kan man ju aldrig veta hur gammal han tänker bli, men om man ponerar att han blir 12 år gammal så går kostnaden för kirurgisk kastrering eller medicinsk kastrering på ett ut. ´

Men ska ta och ringa vet här såsnart de öppnar och höra =)
 
hehe.. gissa om jag blev förvånad då vet frågade
om jag var tänkt att avla på Hugo :eek:
Han är en korsning av tre raser och jag har inte
ens tänkt tanken :D
så mig gör det heller inget om han skulle bli steril
för alltid.

Det finns säkert fler olika medel att använda,
jag hade ingen koll och det blev det medel som vet hade
med sig till stationen här. (pendlande vet mellan 2 ställen)

Men båda våra hanhundar har blivit lugnare och mer harmonisk sen sprutan.

Berätta gärna vad din vet sa om det hela :)
 
Det här är ju en djungel. *sucka*

Ringde först 'min' klinik som inte kan ta samtal just nu, försök senare.

Ringde Ultuna där en växelhäxa tyckte 'det går inte att svara på utan att ha sett din hund, du får boka en tid och ta det med vet'. Jag försökte förklara att jag ville veta GENERELLT men hon tyckte bara att 'det är just sådant du ska ta med vet på besöket'

Men jag vill ju för fan inte BETALA om de generella biverkningarna är sådana att jag tycker 'nejtack'.

Sen ringde jag Animalen i Södertälje (bott i Södertälje förr och de brukar vara himla bra på att svara på frågor) och djursjukvårdaren där tyckte att det hon hade hört var att de kunde få fläckvis håravfall och att de kunde bli mer 'feminina' (vad DET nu innebär??). Men hon skulle jaga rätt på en vet och fråga så om jag ringer i em skulle hon ha mer svar. Service som sagt.

Ska se till att få tag i 'min' klinik med, men än har de telefonsvarare med 'Vi kan tyvärr inte ta ditt samtal just nu, var god försök om en liten stund'
 
NU har jag fått tag i 'min' klinik som sa att det ALLTID finns risker med hormonbehandling på djur. Men att biverkningar på hanhundar är sällsynt. De som finns är ökad risk för tumörer, både testikeltumörer och faktiskt också juvertumörer (eftersom hanhundar har lite 'juver'). Samt att de kan bli mer feminina i kroppen, och ffa långpälsade hanhundar kan få ändrad pälskvalitet åt det mer feminina hållet (längre, mjukare, lockigare etc). Och ökad aptit/lättare att lägga på hullet.

Men de sa att dte var SÄLLSYNT att man såg biverkningar på hanhundarna, och då var det oftast när de fått sprutor lääänge.

Dessutom tryckte de bestämt på att har man börjat ge ska man fortsätta (eller kastrera) och inte 'hatta' fram och tillbaka. Utan ska man ge så ger man ca var 6:e månad, och inte hatta och ge vartannat år eller en gång om året eller så (eftersom man då trasslar vilt med hormonnivåer).

De tyckte att det var väl värt att prova ge Bork och om det fungerade fortsätta ge honom var 6:e månad. Visst finns risken för tumörer men han är så gammal att han förhoppningsvis inte 'hinner' få dem om han nu skulle tillhöra de få som får problem.

Så vi har en tid bokad på tisdag =)
 
Ännu mer info för de som är intresserade:

Nu har jag ringt tillbaka till Animalen (där djursjukvårdaren ju skulle prata med vet så skulle jag återkomma). Och den vet tyckte att den absolut vanligaste biverkningen är ökad vikt och ökad aptit (positivt i mina ögon).

De andra biverkningsriskerna är för bröstcancer (juvercancer), att de får diabetes och att de kan bli mer feminina till kroppsbyggnad och sätt (t ex börja sitta och kissa) och att pälskvaliten kan ändras. Dessa (utom viktuppgången) är MYCKET sällsynta biverkningar och citat 'ska du inte ta som avskräckande'. De tyckte som alla de andra vet jag pratat med ang min hane att jag definitvt skulle prova.

Har vettid soms agt hos 'min' klinik på tisdag. Ska ta alla de andra frågorna (förutom biverkningar) jag har då.
 
När du säger det så har faktiskt Hugo börjat sitta ner
och kissa ibland, inte alltid men ändå :idea:

Hugo är förresten VÄLDIGT VÄLDIGT billig just nu :mad:
 
Han försökte skrämma ihjäl granntanten och hennes småtussar till hundar!! :eek:
Genom att rusa fram i 780 och vråla
"Tjeeena kompisar ska vi leka????" - han låter väldigt mkt
och tanten blev nog ganska rädd.
Hon känner Hugo och vet att han egentligen inte menar ngt illa..
men det blir till att traska över med en pava vin
och hälsa från Hugo :smirk:

Jag var inte hemma..utan det var sambon som hade hand om hundarna..
dessvärre är dom för smarta och lyckades lista ut hur man öppnar grinden :mad:
Det var därför dom kom lös :smirk:

Han skäms ngt så förbaskat nu.. kommer inte när man lockar på honom utan har rullat ihop sig till en boll :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 391
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 809
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 663
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna... Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa...
Svar
3
· Visningar
1 320
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp