Bukefalos 28 år!

P3 idag vid lunchtid..

Så du menar på fullt allvar att det "inte gör någon skada" när människor eller vilt blir störda av hundar.

Gör det större skada än om de blir störda av människor, hästar eller vad det nu må vara?
 
De i villan var väl införstådda med att det innebär lösa katter att bo granne med ett stall.

Så det är en rättighet att ha lösa katter rännandes på andras tomter bara därför att man har ett stall?
Det var något nytt. Här gällde tydligen inte hänsynen om andra.
Om nu grannarna fått sina trädgårsmöbler inpinkade och protesterat mot lösa katter, hade du stängt in katterna då?
Grannarna skulle ju då ha blivit störda och man stör ju inte någon annan på deras egen tomt.

Lika lite som man ska ta för givet att hundar ska vara lösa på landet så ska man ta för givet att grannarna tycker det är okej med lösa katter bara för att man har ett stall.

Sedan så kan man ju undra varför man bosätter sig på landet om man inte vill ha djur i närheten, i och för sig.
Dock är en skärpning av lagarna gällande katter något jag skulle välkomna. Fy fan för dessa lösspringande katter som pinkar överallt. Senast igår försökte en krypa in genom sovrumsfönstret här hemma och vi bor ändå en trappa upp.
 
Självklart ska inte hunden jaga vare sig människor eller djur i motionsspåret och gör hunden ifrån sig där eller på sportfältet så ska det plockas upp.
Det är ett totalt hundförbud jag vänder mig mot.
 
Jag ropar in hunden om det kommer en människa men jag kopplar sällan. Bara om någon ber mig för att dom är rädda. Annars håller jag i halsbandet eller säger åt hunden att lägga sig ner bredvid mig.

Har jag en mindre lydig hund så släpper jag den inte där det går människor helt enkelt.

Hundbajset plockar jag aldrig upp här hemma, för det gör mamma. Jag går sällan ut med våra hemmahundar för dom följer med henne överallt. När hon är borta går jag självklart ut med dom, och bajsar dom där någon går så tar jag upp det.
I Dalarna så springer hundarna lösa på den väldigt stora tomten och gör sina behov där oftast istället för på promenaderna och då tas det upp allt på en gång liksom.
 
Där råder delade meningar. Du må anse att enbart människor är samhällsmedlemmar, men det gör inte jag.
I fråga om rättigheter i samhället ur lagens perspektiv, så råder inga "delade meningar" utan det är solklart vad som gäller. Endast människor är samhällsmedborgare ur lagens perspektiv.

Du ensam sätter inte normen och det är en minoritet av människorna i Sverige som är så oförstående inför hunden som du är.
Det är i detta fallet inte jag som sätter normen, utan den lag som vi har här i Sverige. Och den är beslutad enligt det förfarande som krävs i en demokrati och anses därför uttrycka majoritetens Åsikt.

Hur många hundägare finns det i Sverige och hur många icke hundägare finns det? Och hur många av hundägarna tror du står bakom de lagar om hund som vi har?
 
Varför ska vi ta hand om andras barn?
Därför att vi har en socialtjänstlag som garanterar alla Människor i Sverige en minsta godtagbara levnadsstandard. Denna lag är tillkommen på majoritetens önskan. Det är en sorts försäkring där alla har rätt att kunna överleva.

Och den innefattar INTE hundar.

De är i mina ögon inte alls fullvärdiga samhällsmedborgare.
De är det ur lagens mening, och det är den som gäller. Inte ditt tyckande.
 
Så du menar på fullt allvar att det "inte gör någon skada" när människor eller vilt blir störda av hundar.

Gör det större skada än om de blir störda av människor, hästar eller vad det nu må vara?

Detta var inte en jämförelse, utan en fråga om det gjorde någon skada över huvut taget eller ej.
 
Så det är en rättighet att ha lösa katter rännandes på andras tomter bara därför att man har ett stall?
Nej.

Grannarna tyckte att det var helt okej med lösa katter, bara de var kastrerade så att de inte luktade. Så vi kastrerade alla hannarna och alla honor utom en. De var dessutom och red på hästarna i stallet, så de var av åsikten att det skulle finnas katter i stallet.

Men jag tror att om man bosätter sig bredvid ett stall eller en ladugård, så får man nog räkna med att där finns katter. Det går ju inte riktigt att driva vare sig jordbruk eller stall utan katter för att rått- och mus-plågan blir för stor.

Lika lite som man ska ta för givet att hundar ska vara lösa på landet så ska man ta för givet att grannarna tycker det är okej med lösa katter bara för att man har ett stall.
Sant. Hankattpiss är pest. Kattskit i sandlådan lika så. Det går att ha "innekatt" i stallet om det behövs. Det löses enkelt med kattlåda.

Sedan så kan man ju undra varför man bosätter sig på landet om man inte vill ha djur i närheten, i och för sig.
Men jag har fullt av djur runt mig. 7 hästar och 7 katter samt 2 majsormar och så grannens 3 sköldpaddor som bor i utepool för tillfället, är inte det djur så säg? Men det betyder ju inte att jag vill ha hundar omkring mig för det.
 
Min kille tog sig för pannan och skakade på huvudet när han fick höra hur du diskuterar.
Han har själv jordbruk och en hel del skog. Han skulle aldrig komma på tanken att försöka få sån "makt" över sin mark. Han tycker att skogen ska man få vara i och det gäller även för hundar och hästar.
Jag går ofta i hans skog och det är mycket hästspår där. Men han säger att det gör inget. Han tycker bara det är trevligt att folk utnyttjar naturen, och lite hästspår (fast det är en hel del stora stigar efter hästar)gör honom ingenting.
Heder åt min kille som gärna delar med sig av sin skog och inte gnäller för det råkar bli en stig. Stigar gör ju även vilda djur, de har ju sina stråk som de använder.


Så nu ska grannar vara väl införstådda med att finns det stall så får man räkna med lösa katter?!!
Lika mycket som du anser att man ska räkna med att det ska finnas katter på landet, så tycker jag att hundar också hör till bl.a landet.

En annan sak. Du sitter här på hundforumet och talar om lagar och regler. Varför inte gå in på hästhantering och juridik bl.a och tala om alla regler. För där är det många ggr som folk inte vet hur det ska vara, men dit går du inte och gnäller. Men jag antar du är här för du gillar inte hund och då är det kul att få spy lite galla över hundfolk.
 
Citat ur några av "Inte Ung's" senaste inlägg:
.
Och du, dina inlägg i denna debatten behövs inte.
Där så är jag av en annan åsikt. Jag tycker att de verkar att behövas då det tydligen finns många hundägare som inte vet vilka lagar de har att följa när det gäller hundhållning.
.

Och framförallt har jag förstått att du är en person som vill att alla ska behaga dig.
.Jag vill bara att den lag som skall skydda mig och andra efterföljs. Det har inte med att behaga mig att göra, det har med att följa de regler som är demokratiskt beslutade att göra. Och de gäller lika för alla.

.
Det är i detta fallet inte jag som sätter normen, utan den lag som vi har här i Sverige. Och den är beslutad enligt det förfarande som krävs i en demokrati och anses därför uttrycka majoritetens Åsikt.

Hur många hundägare finns det i Sverige och hur många icke hundägare finns det? Och hur många av hundägarna tror du står bakom de lagar om hund som vi har?
.
..
De är det ur lagens mening, och det är den som gäller. Inte ditt tyckande.
.
.
LIA:
:confused: Jag trodde du skulle sluta att predika hundhållningens lagar och regler med tanke på dina dåliga kunskaper i ämnet? Du slår vilt åt olika håll och kommer med allehanda uppgifter (ofta felaktiga) som ligger helt utanför sakfrågorna, bara för att .....?
Ja, varför???

Snälla I-U, det här börjar bli pinsamt. Håller med andra om att du bör lägga ner här och kanske hitta en annan väg, att lösa dina problem.

Att diskutera hundar, hundhållning och hundägare kan vi hålla på med länge och mycket. Här finns massor att ta upp, både bra och dåligt, men låt oss göra det så seriöst som möjligt.
Avrundning :devil: (En hundägare är en hundägare, en skitstövel är en skitstövel, och en hundägande skitstövel är just det: en hundägande skitstövel..... varken mer eller mindre.)

Vänligen
LIA
 
De allra flesta hundägare som finns stödjer lagen, men få skulle stödja dig i dina resonemang. Många som arbetar med hundar vill också anpassa lagen och praxis så att hunden kan få fortsätta vara hund. Ett exempel på det är att en hund inte automatiskt ska vara möjlig kandidat för avlivning om den biter ett barn som kört upp en isglass i ändan på den. Fast där tror jag att du håller med.

Och djuren har rättigheter, förvisso små, men de finns reglerade i djurskyddslagen.

Hundägare är för övrigt en rätt stor grupp och en tillräckligt stor minoritet för att ha kraft att påverka. Det skulle snart märkas om inte våra intresseorganisationer vore så flata och mesiga.
 
Sett ur andra juridiska perspektiv är barnen inte fullvärdiga medlemmar. De har grundläggande rättigheter, men saknar många andra såsom rätten att ingå avtal, att rösta, att göra värplikt och att kandidera i politiska val.
Med bakgrund av detta hävdar jag fortfarande att de inte är fullvärdiga medborgare eller samhällsmedlemmar.
 
Han har själv jordbruk och en hel del skog. Han skulle aldrig komma på tanken att försöka få sån "makt" över sin mark. Han tycker att skogen ska man få vara i och det gäller även för hundar och hästar.
Jag går ofta i hans skog och det är mycket hästspår där. Men han säger att det gör inget. Han tycker bara det är trevligt att folk utnyttjar naturen, och lite hästspår (fast det är en hel del stora stigar efter hästar)gör honom ingenting.
Heder åt min kille som gärna delar med sig av sin skog och inte gnäller för det råkar bli en stig. Stigar gör ju även vilda djur, de har ju sina stråk som de använder.
Det är ju trevligt att han ser det på det viset. Men de lagar som skyddar honom är ju desamma i alla fall. Och om det skulle bli för mycket rotskador på träden så att han gjorde en stor ekonomisk förlust, så har han ju med lagens hjälp möjlighet att skydda sina träd.

Så nu ska grannar vara väl införstådda med att finns det stall så får man räkna med lösa katter?!!
Nej inte så. De grannarna var det. Och de var de själva som ansåg att det innebar lösa katter om man bodde vid ett stall. Jag frågade, för att vara på den säkra sidan.

Lika mycket som du anser att man ska räkna med att det ska finnas katter på landet, så tycker jag att hundar också hör till bl.a landet.
På min tomt så finns det lösa katter, på grannens tomt 1km bort, så finns det en lös hund. Båda dessa saker är okej. Men inte mina lösa katter på grannens tomt och inte grannens lösa hund på min tomt. Det är inte okej.

En annan sak. Du sitter här på hundforumet och talar om lagar och regler. Varför inte gå in på hästhantering och juridik bl.a och tala om alla regler. För där är det många ggr som folk inte vet hur det ska vara, men dit går du inte och gnäller.
Jo det försöker jag att göra. Har jag missat något? Jag är mycket flitig på juridik. Tror jag i alla fall. Jag var i alla fall flitig då Mian1 behövde hjälp med markfrågor. I alla fall så avser jag att sprida regler omkring mig även där. Så jag får väl skärpa mig litet och gå dit. Men jag orkar bara ha en juridikfråga i luften i taget. Och just nu så är frågan om hundhållning. Jag hade en lång historia om att köra med släp också, men det är ju ganska enkla saker så de går fort över. Men snart så är det höst och installning, då så kommer alla takhöjder och andra stallmått och Djurskyddsföreskrifterna för hästhållning.

Men jag antar du är här för du gillar inte hund och då är det kul att få spy lite galla över hundfolk.
Nej det har med människors inställning till lagen att göra. Och hundfolk är av någon anledning mera uppriktiga när det gäller att erkänna att de "struntar i lagen".
 
Den stora skillnaden som jag ser mellan djur och barn är:
Vanskötta djur, de avlivar man.
Vanskötta barn, de tas om hand.

Om jag dödar ett barn, så är det ett allvarligt brott.
Om jag dödar en hund, så blir jag ersättningsskyldig för värdet på hunden. Såtillvida att den inte jagat mina hästar, kor, får eller andra hemdjur och inte låtit sig fångas in, för då så får jag döda hunden.

Jag får inte döda barn, även om det gör inbrott i mitt hem.

Att som du sätta hundar över barn, är ett i samhället icke accepterat synsätt. Vad jag tycker, passar sig över huvud taget inte i skrift. Så det tänker jag bespara er ifrån.
 
***Jo det försöker jag att göra. Har jag missat något? Jag är mycket flitig på juridik. Tror jag i alla fall. Jag var i alla fall flitig då Mian1 behövde hjälp med markfrågor. I alla fall så avser jag att sprida regler omkring mig även där. Så jag får väl skärpa mig litet och gå dit. Men jag orkar bara ha en juridikfråga i luften i taget. Och just nu så är frågan om hundhållning. Jag hade en lång historia om att köra med släp också, men det är ju ganska enkla saker så de går fort över. Men snart så är det höst och installning, då så kommer alla takhöjder och andra stallmått och Djurskyddsföreskrifterna för hästhållning.***


Jadu, jag orkar inte ens svara dig längre. För mer trångsyntare människa har jag då aldrig "mött"
Det du säger är tydligen alltid det rätta. Och få mig att tro att du är så präktig som du vill vara det får du inte. Och är det så då tycker jag synd om dig, som måste läsa regler och lagar för överhuvudtaget gå ut, för det är ju så du måste leva. Vara till lags jämt och inte vara till besvär. Hela tiden tänka på vad andra ska tycka och säga.
Jag antar du haft fullt upp med att leta fakta för att skriva i denna tråden. Fakta som många ggr inte stämmer. Flera ggr har du haft fel, men det låtsas du inte om fast folk säger det till dig.

Nu öppnar jag inte denna tråden mer.

Grana som ska gå ut och gå med sin lösa hund :D
 
Jag sätter inte hundar över barn, men jag jämställer dem ty mina hundar är mina barn.
At det inte är accepterat får stå för dig. Jag har träffat på båda sorterna.
 
Jag sätter inte hundar över barn, men jag jämställer dem ty mina hundar är mina barn.
Så du är en hund då? I annat fall så är det ju sjukt. Vet dina lärare på lärarhögskolan om att du jämställer barn med hundar?

En sådan lärare vill INTE jag ha till mina barn.
 
Sjukt och sjukt, jag har respekt för allt levande. Ingen är värd mer än den andra.
Så nej, jag anser mig inte vara en hund. Det behövs inte för precis som att katter kan adoptera ekorrungar och tikar ta sig an kattungar, kan jag ta mig an mina hundar. Vill du kalla dessa djur sjuka också?
Omhändertagande över artgränserna sker nämligen då och då. Att värdera vem som är värd mer än någon annan är dock typiskt mänskligt. Den egenskapen vill inte jag ha.

Och ja, mina lärare är fullt medvetna om allt detta och har inget problem med det. Det är något som kommit upp under kursen om värderingar och dess formande. De är inte så snabba att döma ut folk som du är och kan se saker från mer än ett håll, en egenskap mycket viktig i yrkesrollen.

Så vad för lärare vill du ha till dina barn?
Någon som tycker precis som du?
Lycka till!
Någon som lär ut värderingar om att människan är unik, världsbäst och mer värd än alla andra arter?
Det ger inget annat än människor som saknar respekt för naturen och som anser att människan har rätt att utrota de arter som inte passar henne.

Kanske skulle du må bra av att studera lite av indianernas filosofi.
 
Någon som lär ut värderingar om att människan är unik, världsbäst och mer värd än alla andra arter?
Ja. Att människors värde kommer först. Sedan djurens.

Precis som FNs konvention om mänskliga rättigheter. Och Barnkonventionen. Det kommer först. Sedan så kommer det andra om det finns resurser och plats för det.

Det ger inget annat än människor som saknar respekt för naturen och som anser att människan har rätt att utrota de arter som inte passar henne.
Så behöver det inte alls bli. Ty det ligger i människans eget intresse att bevara naturen för sin egen skull. Det är mycket dåligt för arten människan att andra arter försvinner.

Kanske skulle du må bra av att studera lite av indianernas filosofi.
Det har jag redan gjort. Och jag tycker inte att vi skall göra som de. Offra barn för att få vädergudarna på vår sida går utanför vad jag går med på. Men det kanske är något som du gillar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp