Bukefalos 28 år!

På väg mot högt blodtryck...

Fibusen

Trådstartare
Brukar ha väldigt fint blodtryck, har legat runt 120/70 nästan hela mitt vuxna liv, ändrades lite under graviditeten, men fortfarande mycket bra tryck, jag kollar det vartannat år, och har ”alltid” gjort pga preventivmedel.

Idag var det dags igen, och det visade 130/90! :cautious: Ingen fara på taket (än) men en klar skillnad mot vad jag brukar ligga på. Jag ska kolla själv om 2 månader så det inte ökat ytterligare, sen ska jag boka tid igen om 4 månader, och jag måste då fått ner det igen känner jag, är det omöjligt att sänka det så pass mycket på 4 månader?

Tips på bra motion och mat för blodtrycket?!

Och min största orsak är nog stress och oro, då det varit lite turbulent senaste månaderna, men kan bara stress orsaka sån här höjning?
Min pappa har alltid haft högt blodtryck och äter medicin så långt tillbaka jag kan minnas, och visst är det lite ärftligt?

Rör dock på mig varje dag då jag har ett stundtals tungt jobb, hund och häst, men jätteaktiv är jag väll inte direkt, går vanliga promenader, lyfter tungt på jobbet, och lufsar i skogen med hästen.

Känner att jag vill mota Olle i grind redan nu om det går..
 
Stress påverkar kroppen fysiskt otroligt mycket så jag hade nog först försökt minska på den, testa mindfullness-appar eller liknande. Hjälpte mig otroligt med min stress/ångest trots att jag inte alls trott på sådant tidigare.
Har dock inte högt blodtryck, men vet att det kan öka vid långvarig stress.
 
Jag har fått förhöjt blodtryck när jag är stressad. De är inte alltid de märks utåt att jag är stressad men kroppen säger ifrån.. Har gjort flera kontroller på rad och så fort de som stressar mig försvinner får blodtrycket ned och lägger sig som vanligt igen. Jag är livrädd då båda min föräldrar har fått högt blodtryck med åldern plus att min pappa lider av svåra hjärtbesvär.
 
Jag har haft hogt blodtryck sedan min sista graviditet for nastan 35 ar sedan. Blodtrycket gar lite upp och ner. Om jag ater BRA, det vill saga; tanka pa saltet, lag fetthalt, halla in pa kallorierna, och inte for stora portioner haller sig blodtrycket ratt bra for mig. Jag ater valdigt lite godis, kakor, fikabrod och liknande, och Om jag ocksa GAR varje dag.
Det gar sakert lika bra att motionera pa annat satt, men gaendet har varit bast for mig, kanske for att da tar jag langre tid pa mig med motionen.
 
Oh ... och jag hade en lakare for mycket lange sedan som foreslog att jag skulle ta ett glas vin innan jag komtillbaka och tog om trycket for en "forsakrings test". Han havdade att det skulle sanka trycket sa jag skulle ga igenom. Jag hade okay tryck nasta dag, sa nu nar jag tar ett glas vin havdar jag att det ar medicin. :p
 
Blodtrycket kan höjas även tillfälligt när kroppen är tillfälligt stressad. Det gäller allt som kan stressa kroppen som t ex om man har ont eller är nervös. Jag ser det därför inte som osannolikt att ditt tryck kommer vara som vanligt nästa gång och det är också därför man tar om trycket efter ett tag om det har varit högre vid ett tillfälle. Det kan alltså vara helt normalt vid nästa koll utan att du ändrar något alls i ditt liv. Om du däremot vet med dig att du har för högt tryck omkring dig så är det såklart oavsett bra att försöka göra vad man kan för att förändra det.

Det finns också en ärftlighet. Sambon fick högt blodtryck för 10-15 år sedan trots att han både är smal och rör sig enormt mycket. Han har aldrig haft ett kilo för mycket och skulle inte ens om han försökte kunna sitta still. Det blev lite jobbigt när vården ville komma med sina vanliga råd om viktnedgång och rörelse men i hans fall är det rakt av ärftligt.
 
Underskatta inte hur "bara" stress kan påverka kroppen... Har du inte ändrat något annat i din livsstil sen senast du hade bra blodtryck så hade jag absolut gissat på att det är just stressen som är boven i dramat.

Så: försök få bort stressen ur ditt liv till att börja med.

En närstående till mig som haft allvarliga problem med högt blodtryck märkte enorm positiv skillnad när hen slutade dricka kaffe. Hen var ingen stordrickare direkt, men någon kopp om dagen påverkade mycket ändå. Att äta bra mat (undvika snabbmat och godis/snacks samt läsk) och sova ordentligt på nätterna är också bra.
 
Väger runt 69-71 kg, är 171 cm lång, så visst finns det säkert några kilon att plocka bort.

Snask som chips och godis äter jag mycket sällan.

Dricker alkohol ännu mer sällan.

Vardaglig motion som sagt, men skulle kanske behöva lägga i en växel till.

Kaffe tar jag nån kopp ibland, i snitt kanske 4 koppar i veckan?

Får börja med att öka motionen, försöka stressa ner (lättare sagt än gjort...) och minska ner portionerna, sen hålla tummarna att det ser bättre ut nästa gång.
 
Blodtrycket kan höjas även tillfälligt när kroppen är tillfälligt stressad. Det gäller allt som kan stressa kroppen som t ex om man har ont eller är nervös. Jag ser det därför inte som osannolikt att ditt tryck kommer vara som vanligt nästa gång och det är också därför man tar om trycket efter ett tag om det har varit högre vid ett tillfälle. Det kan alltså vara helt normalt vid nästa koll utan att du ändrar något alls i ditt liv. Om du däremot vet med dig att du har för högt tryck omkring dig så är det såklart oavsett bra att försöka göra vad man kan för att förändra det.

Det finns också en ärftlighet. Sambon fick högt blodtryck för 10-15 år sedan trots att han både är smal och rör sig enormt mycket. Han har aldrig haft ett kilo för mycket och skulle inte ens om han försökte kunna sitta still. Det blev lite jobbigt när vården ville komma med sina vanliga råd om viktnedgång och rörelse men i hans fall är det rakt av ärftligt.
Sambon är likadan. Har aldrig vägt ett kilo för mycket i hela sitt liv, jobbar fysiskt och äter i alla fall hyfsat men har något högt blodtryck.
Rödbetsjuice ska vara bra för blodtrycket, sambon har i alla fall druckit det av den anledningen?
 
Väger runt 69-71 kg, är 171 cm lång, så visst finns det säkert några kilon att plocka bort.

Snask som chips och godis äter jag mycket sällan.

Dricker alkohol ännu mer sällan.

Vardaglig motion som sagt, men skulle kanske behöva lägga i en växel till.

Kaffe tar jag nån kopp ibland, i snitt kanske 4 koppar i veckan?

Får börja med att öka motionen, försöka stressa ner (lättare sagt än gjort...) och minska ner portionerna, sen hålla tummarna att det ser bättre ut nästa gång.
försök att minska på koffeinet och saltet. även soja är som salt.
 
försök att minska på koffeinet och saltet. även soja är som salt.

Jag saltar oftast inte extra alls, kaffet dricker jag med 1/3 mjölk, så dom där fyra kopparna i veckan kanske är mer 3. Är långt ifrån beroende att jag MÅSTE ha kaffe, men tycker det är gott att ta en kopp när jag är ledig och går hemma och pillemasar.

Äter mest vanlig husmanskost, dock dålig med grönsaker utöver vanlig isbergssallad, tomat, gurka, och paprika. Blir mycket pasta och potatis. Äter köttfritt iallafall 1 gång i veckan.
 
Oh ... och jag hade en lakare for mycket lange sedan som foreslog att jag skulle ta ett glas vin innan jag komtillbaka och tog om trycket for en "forsakrings test". Han havdade att det skulle sanka trycket sa jag skulle ga igenom. Jag hade okay tryck nasta dag, sa nu nar jag tar ett glas vin havdar jag att det ar medicin. :p
Jag har fått lära mig att vin höjer blodtrycket?? Är det en skröna?

Blir lätt paranoid när jag dricker vin och tänker att jag inte kommer att vakna nästa morgon för att jag fått en stroke under natten.... :crazy:

Fast jag dricker vin i alla fall.
 
Jag har fått lära mig att vin höjer blodtrycket?? Är det en skröna?

Blir lätt paranoid när jag dricker vin och tänker att jag inte kommer att vakna nästa morgon för att jag fått en stroke under natten.... :crazy:

Fast jag dricker vin i alla fall.

Jag tror att stora mangder alcohol hojer bloodtrycket, men att lakaren raknade med att nagot glas da och da skulle ha en avslappnande inverkan nar man inte dricker ofta och mycket.
Och ja ... det har helt klart gjort att jag tar mig ett glas vin allt som oftast utan att kanna att det ar fel. :) (Det var bra av gamle Dr. Priscot :p)
 
Jag har fått lära mig att vin höjer blodtrycket?? Är det en skröna?

Blir lätt paranoid när jag dricker vin och tänker att jag inte kommer att vakna nästa morgon för att jag fått en stroke under natten.... :crazy:

Fast jag dricker vin i alla fall.
Lite vin sänker blodtrycket.Mera alkohol över tid gör att blodtrycket skjuter i höjden när man blir utan, dvs en del av abstinensen.
 
Du äter bra, du är måttlig med alkohol, du rör på dig både i jobbet och på fritiden, du har inga kilon att ta bort. Det är min sammanfattning när jag läser i din tråd.
Alltså är det bara stressen och kanske ärftligheten kvar.
Men jag tror på stressen. Om du inte kan hitta vägar att få bukt på den på egen hand så ring HC och be om hjälp.
Ta hand om dig! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 438
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 476
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 219
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp