Bukefalos 28 år!

Pad till bomlös sadel

V

vargen

Jag har beställt en Pfiff bomlös sadel från Österbo Hästgård och nu måste jag ha en lämplig pad till den. Jag har kollat runt på nätet och de paddar jag hittar är ju bannemej fulare än själva sadeln! :crazy: Dessutom är de dyra...

Nu undrar jag om man kan använda en ullpad med kanal att alternera med. Det finns finfina paddar med en ordentlig kanal för ryggraden (http://www.ridsportonline.se/images/001n306cm_1_s.jpg), men de är inte uttalat till för att använda under bomlösa sadlar så jag undrar om det finns någon som har provat. Paden ser alltså ut som en vanlig ullpad, men det är ingen ull längs med ryggsömmen, alltså bildas en kanal där som är tämligen rejäl (jag har klämt och kännt på dessa paddar, men inte köpt någon än).

Jag är mycket tacksam för alla råd om vad jag ska köpa för alternativ pad till de dyra SKITO-paddarna.

//Celia
 
Sv: Pad till bomlös sadel

tänkte tipsa om att sy en egen med fickor för skito-inlägg.
kolla i sy egna hästgrejer-tråden, där finns många fina att inspireras av
 
Sv: Pad till bomlös sadel

tänkte tipsa om att sy en egen med fickor för skito-inlägg.
kolla i sy egna hästgrejer-tråden, där finns många fina att inspireras av

Om man inte kan sy då? Eller är för lat, som jag :angel:
Jag vill köpa färdigt ju.
 
Sv: Pad till bomlös sadel

man borde väl kunna köpa ett vanligt schabrak, och be någon sy på fickor på det annars. det borde inte vara speciellt svårt.
dvs: leta upp sykunnig kompis, erbjud dig att betala för att få sånna där fickor fastsydda, ge personen schabrak + matchande tyg och sen får du tillbaka en snygg "pad" till bomlös sadel :idea: ;)
 
Sv: Pad till bomlös sadel

man borde väl kunna köpa ett vanligt schabrak, och be någon sy på fickor på det annars. det borde inte vara speciellt svårt.
dvs: leta upp sykunnig kompis, erbjud dig att betala för att få sånna där fickor fastsydda, ge personen schabrak + matchande tyg och sen får du tillbaka en snygg "pad" till bomlös sadel :idea: ;)

Men det är ju så omständligt. Jag vill liksom bara kunna gå och köpa en, men då har jag bara Hööks egen pad eller Hore Savers pad att välja på. Och så ullpadden förstås och det är den jag är sugen på...:crazy:
 
Sv: Pad till bomlös sadel

Jag har beställt pad direkt från Grandeur i Tyskland.

I deras on-line shop under ”Special pads for tree-less saddles” kan du beställa paddar sydda för att specifikt passa olika modeller av bomlösa sadlar. Jag tror inte Pfiff finns på deras lista men du får väl kolla vilken sadel som liknar mest. Paddarna finns i både vojlock och schabrakmodell i massor av färger. Du kan även beställa med silver eller guld kant. Det finns modeller med fasta ilägg eller med fickor. Då får man köpa ilägg separat. Smartast är de med fickor då man kan stoppa i tjockare eller tunnare ilägg efter behov.

De var en sak bara. De är inte billiga :(.
 
Sv: Pad till bomlös sadel

Man biter sig själv i arslet när man köper en bomfri men en skitpadd till (nej jag anser att en fårskinnspadd inte är att rekomendera).
T*rsion har lite olika modeller på sina schabrak och är absolut inte fula i min mening.
Ibland kan billigt bli dyrt i slutändan om hästen får ont i ryggen pga en dåligt tryckavlastande sadel/padd.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 834
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 372
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
2 977
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp