Bukefalos 28 år!

Pad till bomlös?

AnneSofie

Trådstartare
Jag har en Barefoot Lexington på väg, men har inte beställt någon pad ännu.

Lexington har tydligen rätt rejäla paneler under och min häst är väldigt platt över ryggen, alltså ingen "utstickande" ryggrad. ÅF sade att om hästen ser ut så och har starka ryggmuskler ska inte pad behövas. Nu är ju min under igångsättning och har svaga muskler så något bör jag nog ha under.

Nu till min fundering= Om sadeln har paneler och ryggraden inte riskerar att utsättas för tryck, borde det då inte räcka med typ en vanlig gel eller fårskinnspad under? Eller är man alltid låst till dessa specialpaddar för bomlösa sadlar?

Vad tror ni?

/Annso
 
Sv: Pad till bomlös?

En rätt bra fråga som jag egentligen inte kan svara på...
Borde ju inte behövas nåt alls om panelerna i sig skyddar ryggraden?
 
Sv: Pad till bomlös?

Nä, eller hur!?

Någon som är expert på detta område?

Skulle ju vara kul om det räckte med en vanlig pad i bra kvalité, då kan man ju fortsätta använda sina vanliga snygga schabrak/vojlockar:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 488
Senast: videnlis
·
Dressyr Hej på er! Har förr lagt in diverse sadeltrådar ang min arab och håller på att bli tokig för det finns i nuläget baske mig inget som...
Svar
13
· Visningar
1 870
Senast: -moa-
·
V
Utrustning Jag har beställt en Pfiff bomlös sadel från Österbo Hästgård och nu måste jag ha en lämplig pad till den. Jag har kollat runt på nätet...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: skojskrot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp