Bukefalos 28 år!

Paddar - vad ska jag tänka på?

skiesabove

Trådstartare
Har haft svårt att hitta en passande sadel till min grova herre, men provade igår en Simco Draft som satt riktigt bra. Men det här med padden... jag har massvis med frågor!

Kanal - varför har inte alla paddar kanal? På engelska sadlar ska min häst enligt veterinär ha minst 8cm kanal, vad ska jag då tänka på när jag letar westernpad?

Varför är de flesta paddar raka? Blir det inte bättre passform om dom är svängda?

Material - Ull? Syntet? Renskinn?

Vilken prisklass ska jag upp i för att få en pad som är bra för hans rygg?

Vad ska jag akta mig för?
 
Hej!
Jag har länge gått med samma frågor som du, med ett undantag, jag har inte hittat nån passande sadel.. ;) Så grattis till det!

Jag har under min egen googling kommit fram till att jag vill ha en svängd pad, jag har en svankig dam som "vickar på rumpan" närä hon skrittar på lång tygel och den raka pad jag haft har skavt henne på länden.

Många förordar ullpaddar, jag har ingen själv, men min nästa kommer att bli en sån.
Min senaste så provade jag på vinst och förlust en neoprenpad, det blev förlust. Äckligt svettigt blev det på inget jobb alls (har inget rinnande vatten i stallet heller, så jag spolar inte av hästen bara sådär efter varje ridpass..) . Hur de lite dyrare tacky-too neoprenpaddarna är törs jag inte säga. för priset tänker jag inte prova heller ;)

Varför de inte har kanal vet jag inte, stör mig också på det. hade även velat att sadlarna hade kanal hela vägen igenom. den frågan lämnar jag åt dem som kan mer än jag.

Ang pris så hamnar ullpaddarna direkt på dryga 1000 kr enligt mitt fönstershoppande. så lite research innan man handlar är helt rätt! =)

lycka till och berätta gärna vad det blir!
 
Innan man valde önskad storlek var ju priset väääldigt rimligt! ;)
Och för 0 dollar slipper du även tullkostnader... =)

Annars tillkommer ju tyvärr en tullkostnad på 25% av summan på varans kostnad + fraktkostnad, om de tillsammans överstiger 500 kr.

Skickar ett pm med de senaste paddarna jag blivit kär i.. =)

Ett renskinn har bättre egenskaper i fråga om skav än vad dessa har. Men saknar den "vadderingen" en pad har. Tänk på att westernsadlar saknar bossorna som engelska sadlarna har, under fleecen ligger bara ett lager läder innan bommen. Man vill gärna ha ett lager vaddering emellan som motsvarar det.
Den pad du länkar till är 1" tjock, det motsvarar 2,54 cm (eller däromkring), det är ganska standard.

Man kan däremot gärna kombinera dem, för extra utfyllnad eller en ngt tunnare pad +fårskinn för bättre egenskaper mot skav. (det kör jag själv, ikeas fårskinn är kanon om man hittar ett som är lite bredare..)
 
Renskinn är det bästa jag provat! Super! Använder ett skinn och en formiga pad. Har dock varit lite för varmt nu i sommar, så har använt en vanlig tygklädd pad med pressad filt.

Ska nog köpa en ullpad nästa gång. ibland använder jag en gammal militärfilt, funkar bra men är för lat för att vika :D
 
Renskinn är det bästa jag provat! Super! Använder ett skinn och en formiga pad. Har dock varit lite för varmt nu i sommar, så har använt en vanlig tygklädd pad med pressad filt.

Ska nog köpa en ullpad nästa gång. ibland använder jag en gammal militärfilt, funkar bra men är för lat för att vika :D

Berätta mer om filten! Hur ska en sån vikas?
 
Det är en vanlig militärfilt, sån där grön tjock i ull, köpte den i Slutarp i militäraffären där.
Man viker på mitten ett par gånger :p ska är om jag hittar en bra beskrivning!
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 441
Senast: Fiorano
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: caballus
·
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
2 961
Senast: Monkie
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 830
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp