Pälssättningen påverkar humöret ?

Du kan ju inte bara räkna med det. Du måste räkna på hela intaget. Att ironoverload är farligt bör man som hästägare veta och göra allt i sin makt för att förhindra.
Hur stor är sannolikheten att en häst får i sig mer än 12000mg per dag via grovfodret? (Såg att jag missat en nolla tidigare, det skulle vara max 15000mg/dag)
 
Att ge extra protein nu ändå är inte fel. Man räknar med att behovet av protein ökar med ca 10% av grundbehovet. Som vanligt finns det ju individuella skillnader men man kan börja där. Senast två månader innan hästen börjar fälla behöver man börja ge extra protein. Att du inte märker det likadant på hösten är gissningsvis för att hästen då gått på gräs och av det fått i sig tillräckligt mycket protein.
Tack! Då kanske nyår är ett bra riktmärke för Uppsala, det är ju lätt att komma ihåg :) ska helt klart hålla koll nästa säsong och se om det gör skillnad!
 
Hur stor är sannolikheten att en häst får i sig mer än 12000mg per dag via grovfodret? (Såg att jag missat en nolla tidigare, det skulle vara max 15000mg/dag)
Det beror ju på grovfodret och de rekommendationerna du hänvisar till vet man idag inte stämmer. Toleransen är så mycket lägre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 376
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 604
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
10
· Visningar
1 475
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp