Bukefalos 28 år!

Päronformat sto med sadelbekymmer...

Eastwick

Trådstartare
Sitter med en liten undran, min treåring, sto 75% fullblod har precis fått ny sadel, en Albion Legend K2 wide. Den ligger kalas på henne i stallgången, vidden är perfekt och den ligger an hela vägen. Innan betet var den på gränsen till för vid men funkade med en fårskinnspad men nu behövs paden inte längre. Men... som alla tidigare utprovade sadlar så glider den en aning fram när hon rör sig. Grejen är den att hon är bred över själva ryggen och bröstkorgen men smalnar av ordentligt precis bakom bogarna, dessutom är hon mycket aktiv i sina bakben och rygg vilket gör att sadeln trycks fram till detta smalare parti när hon rör sig. Nu till min undran, kommer detta att försvinna med mer muskler eller hjälper en svängd gjord och i så fall viken typ är bäst?
 
Sv: Päronformat sto med sadelbekymmer...

Så där var det med vår Hannoveraner då han var yngre oxå. Han hade en anatomisk gjord och vi fick ändå ibland sadla om under pågående pass. Men med åren har han byggt mer muskler framtill och nu glider inte sadeln längre. Men en anatomisk gjord tycker jag är en bra grej att ha tills vidare, det hjälper iaf en del.
 
Sv: Päronformat sto med sadelbekymmer...

Borde försvinna med mer muskler, men under tiden kan du använda en svängd gjord. Dock tycker jag du ska kolla så att sadeln inte är för takformad för ehnne, det kan göra att den glider fram. Är pälsen slät/ruggad/lockig efter ridning?
 
Sv: Päronformat sto med sadelbekymmer...

Avtrycken efter sadeln är jättefina, dock kan man väl inte tro att de skall vara helt släta då den uppenbarligen glidit fram... dock verkar hon inte det minsta störd av det så då antar jag att den känns ok för henne, hon tiger inte och lider vad sadel anbelangar annars. Hon får sadeltvångstendenser för ingenting, jag ser direkt på henne redan vid longeringen om det ens är lönt att provrida sadeln. Någon speciell typ av svängd gjord som rekommenderas, med resår, testade den som finns på H**ks och sadeln gled fortfarande + att den var utan resår och stumpan misstyckte en aning...
 
Sv: Päronformat sto med sadelbekymmer...

Hindras bogrörelsen på henne? Trycker ortspetsarna på bogbladet eller är det bara panelen?
Kan inte så mycket om svängda gjordar, men iom att hon har sadeltvång så hade jag tagit en med resår på båda sidor. Sen vilken gjord som är bäst för din häst vet jag inte...
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Barret
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 022
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 547
Senast: Aleel
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 940
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp