pålle blir smalare...

M

Mumlan

Hej, kanske kan någon på forumet hjälpa mig med några bekymmer jag har med min Irish Cob kille, ca 575 kg, 10 år. Han äter i nuläget följande:

10 kg hösilage (TS 64%, Mj/kg 6, SMRP 38g/kg, 2.4 Ca, 1.4 P)
1 kg havre
0,2 kg betfor
0.5 hg miner blå
ett pumpslag b-vitamin
vitlök

Problemet är att jag trots räknande inte får ihop en bra foderstat som funkar för honom. Han är nu superpigg, rör sig jätte mycket i hagen och rids ca 5 ggr i veckan (lättare träning). När han kom till mig, i juni förra året, var han ur kondis och överviktig men nu tappar han i vikt lite för mycket tycker jag. Skulle vilja att jag kunde stanna minskningen och behålla honom som han är, men han fortsätter att tappa... Han är helrakad och sätter mycket päls, kanske något ämne han saknar? Mer av något? Jag vill helst inte ge honom mer havre, då får jag ett helvete när jag rider och han blir en plågoande för sina kompisar i hagen. Kanske ska ge honom något annat än havre? Mer hö?

Är det någon som har ngt tips??
 
Testa att ge ca 0,5 kg kornkross och den foderstat du ger nu ev minska lite på havre och ge mer korn. Kornet kan få honom lite "dempad" även om du inte ändrar speciellt på havregivan.
 
Hur ser protein/Mj värdena ut i kornkross? När jag har räknat har jag fått fram att min pålle har ett energi behov på 70mj, kan det stämma?? Vill ja att han ska sätta muskler också...
 
Vad tror du om:

11 kg hö
1 kg havre
200 gr betfor
200 gr vetekli
75 gr miner blå

MJ 80
Smrp/MJ 6,7
Ca/P 1,71
Ca/Mg 2,77

Räcker inte ovanstående ökning så prova att höja högivan 1 kg till. Om han fortsätter vara "för pigg" så tycker jag att du ska sänka havregivan eller byta till ett annat kraftfoder typ Krafft Grund eller liknande. Du kanske kan blanda havre och grund? Om du väljer att bara sänka havren med ett halvt kilo så tycker jag du ska höja höet lite till.

Med ett så bra hö som du har tycker jag att han kan äta mycket.

mvh Jessica
 
Tack! Jag testar vidare och hoppas på att det fungerar, annars vänder jag mig till forumet och dess samlade kunskaper igen... :)
 
Pigg men tappar i hull?
Mitt tips är: MER HÖ.
Det är alltid den första åtgärden vid oönskad viktminskning, oavsett hästens temprament.
Under vintern går det också åt mer energi för att upprätthålla kroppstemperaturen. Därför kan det krävas mer foder under den kalla perioden än vid varmt väder.
 
Jo jag vet, men han hinner nog inte få i sig så mycket mer hö än 10-11 kilo som han får nu...Men det är värt ett försök!
 
Jag håller med om att ökning av grovfodergivan är den första åtgärden om man har en oönskad viktminskning på sin häst.

Men jag vill lägga in en brasklapp, detta gäller INTE om grovfodret har dåliga värden!!! Då kan man tyvärr slå ut kvoterna i foderstaten så de blir alldeles för dåliga. Misstänker man att man har ett hö med låg kvot (dvs mycket MJ i förhållande till Smrp) så är det bättre att lägga till lucern i foderstaten.

mvh Jessica
 
Du har naturligtvis helt rätt! Det förutsätter att det är ett någorlunda balanserat grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Anna-Bella
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 292
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 596
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp