palststolp -med eller utan metallkärna?

hannacecilia

Trådstartare
Japp, då var det dags att byta stängsel i alla vinterhagar!
Vi skall prova nya grepp med telestolp som stadga och plaststolp som trådhållare för att minimera underhåll och uppätna spetsiga trästolp.
min fråga är nu om vi skall ha plastolp med metallkärna eller utan?
metallkärnan/spetsen gör ju att det är lätt att sätta staketet plus att man kan borra ned det på vintern vid ev skador. nackdelen är att de är styvare och det känns som om de lättare går av då?

dela gärna med er av positiva och negativa erfarenheter!
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

Vet tyvärr inget om den sortens stolp. Ville bara säga att du är lycklig som kan byta stolparna! Här ligger det en halvmeter snö och inhysningen har ätit vilt på alla stolpar han hittat. Hoppas han får ont i magen av inpregneringen. :devil: Många har gått av och staketet ser för djäkligt ut, men vad kan man göra så här års:confused:

Ser fram emot att läsa den här tråden om någon har bra förslag på stängsel.
Ponnymorsan.
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

samma här.. hagen ser såå tattaraktig ut just nu med sina tillfälliga lösningar tills man kan slå ner ny stolp.

Jag vill ha snyggt och prydligt jag ska köpa vit plaststaket med eltråd inbyggd längst upp där mot stallet så det ser snyggt ut runt stallet.
Resten av hagen får bli vanliga pålar med vit bred band.
En fråga jag har..

Kan man måla dessa pålar i någon utomhusfärd som skyddar pålen från att ruttna??
Sen ser de snyggare ut med vita pålar enligt mig=)
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

Bara en tanke...

Är inte telefonstolpar behandlade med kreosot? Eller ngt annat giftigt som de har på järnvägsslipers? :eek:

Slipers får man tex inte ha som kant på sitt trädgårdsland då giftet kan hamna i grönsakerna... Tänkte på att om hästarna brukar äta stolp... så kanske inte telefonstolp är att rekommendera? :crazy:
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

Förr var telefonstolpen impregnerade med kreosot eller till och med arsenik. :eek: Detta gör man inte numer. Tyvärr så är all form av impregnering giftig. Brukar fundera över detta när min inhysning glatt gnager i sig stolparna. Hörde en gång av expert (tror det var Martin Timell på något byggprogram) som sa att giftet i en meter impregnerad planka räcker för att döda en människa. Därför ska man inte heller bränna dessa plank/stolp. Jag kör nog med obehandlade stolpar när jag byter mina i vår. Även om det innebär sämre hållbarhet.
Ponnymorsan
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

Men dom tele stolparna som görs nu använder man ju inte till stolpar
Det blir ju så att man använder "gamla" och dom är fortfarande
giftiga !
Hej från en stressad Hambo
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

det var länge sedan man slutade med den sortens impregnering. Men man bör nog ändå se upp med vad man sätter i marken som staket.
Ponnymorsan
 
Sv: palststolp -med eller utan metallkärna?

såg att jag ska sätta palststolp...:o :rofl: .
som flera förstått menar jag plaststolp:D . (stolpen ifråga är alltså vanliga tunna "tillfälliga" plaststolp.)

ingen som riktigt svarat på min frågeställning anående metallkärnans vara eller icke vara...?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp