Bukefalos 28 år!

Panik av mögel.

escodobe

Trådstartare
Är det möjligt att allergi ger konstiga symptom? jag reagerar nämligen väldigt starkt på den där " fuktigkällarmögel" lukten.
Jag står inte ut att vara i rum med sådan lukt och hamnar jag bredvid någon med sådan luktpå bussen måste jag byta plats.Det är så inga att jag får nästan panikkänslor av obehag när jag känner den lukten.I lördags när jag var i en lokal som luktade fick jag ett ruskigt migränanfall efter någon kvart.
Det värsta är att den verkar bita sig fast rejält i tyger och andra material. Jag har just fått kassera ett par byxor som jag köpte i tidigare nämnda butik, eftersom ens Virkon verkar hjälpa mot stanken.
Min sambo reagerar inte speciellt mycket på lukten och en del personer man träffar på när man tex åker tåg verkar inte ens märka att de luktar?
Jag förstår inte varför jag reagerar så fysiskt? jag är inte speciellt känslig för lukter generellt och kan inte minnas att jag skulle ha råkat ut för något otrevligt i samband med sådan lukt.
Min syster är allergisk både mot mögel,pollen och bland annat pälsdjur.Hon får klassiska allergisymptom i ögon och luftvägar.
Det är jag däremot inte.
 
Är det möjligt att allergi ger konstiga symptom? jag reagerar nämligen väldigt starkt på den där " fuktigkällarmögel" lukten.
Jag står inte ut att vara i rum med sådan lukt och hamnar jag bredvid någon med sådan luktpå bussen måste jag byta plats.Det är så inga att jag får nästan panikkänslor av obehag när jag känner den lukten.I lördags när jag var i en lokal som luktade fick jag ett ruskigt migränanfall efter någon kvart.
Det värsta är att den verkar bita sig fast rejält i tyger och andra material. Jag har just fått kassera ett par byxor som jag köpte i tidigare nämnda butik, eftersom ens Virkon verkar hjälpa mot stanken.
Min sambo reagerar inte speciellt mycket på lukten och en del personer man träffar på när man tex åker tåg verkar inte ens märka att de luktar?
Jag förstår inte varför jag reagerar så fysiskt? jag är inte speciellt känslig för lukter generellt och kan inte minnas att jag skulle ha råkat ut för något otrevligt i samband med sådan lukt.
Min syster är allergisk både mot mögel,pollen och bland annat pälsdjur.Hon får klassiska allergisymptom i ögon och luftvägar.
Det är jag däremot inte.
Leta på mögel- och kemikalieskadade. Du har kanske exponerats för mer än vad din kropp tål.
 
Visst kan allergier ge konstiga symptom
en tjej jag känner blev väldigt trött och irriterad på våren, inga röda, rinnande ögon, bara trött. Hon visade sig vara pollenallergiker, medicinera nu och slipper tröttheten
Migrän kan utlösas av choklad, ost, så visst hänger det ihop med intolerans.
 
Är det möjligt att allergi ger konstiga symptom? jag reagerar nämligen väldigt starkt på den där " fuktigkällarmögel" lukten.
Jag står inte ut att vara i rum med sådan lukt och hamnar jag bredvid någon med sådan luktpå bussen måste jag byta plats.Det är så inga att jag får nästan panikkänslor av obehag när jag känner den lukten.I lördags när jag var i en lokal som luktade fick jag ett ruskigt migränanfall efter någon kvart.
Det värsta är att den verkar bita sig fast rejält i tyger och andra material. Jag har just fått kassera ett par byxor som jag köpte i tidigare nämnda butik, eftersom ens Virkon verkar hjälpa mot stanken.
Min sambo reagerar inte speciellt mycket på lukten och en del personer man träffar på när man tex åker tåg verkar inte ens märka att de luktar?
Jag förstår inte varför jag reagerar så fysiskt? jag är inte speciellt känslig för lukter generellt och kan inte minnas att jag skulle ha råkat ut för något otrevligt i samband med sådan lukt.
Min syster är allergisk både mot mögel,pollen och bland annat pälsdjur.Hon får klassiska allergisymptom i ögon och luftvägar.
Det är jag däremot inte.
Får du migrän av andra starka lukter också? Stark lukt är en känd migräntrigger. För min del har jag fått anfall av t ex en ny Tempurmadrass och ett doftljus som jag fick i present. :meh:
 
Jag tror jag bryter ihop lite nu. Alla kläder jag hade i torktumlaren och torkskåpet har tagit åt sig lukten från när byxorna tvättades. Det hjälpte tydligen inte att köra dom separat i tvättmaskinen. värst drabbat är de som i torktumlaren men även de som var i torkskåpet luktar såpass att min luktokänslige sambo känner av lukten.
DET ÄR ALLTSÅ I PRINCIP VARTENDA PLAGG SOM JAG ANVÄNDER TILL VARDAGS!
Går det inte bort så kommer jag nästan bara att ha festkläder eller stall/vandra/meka bilkläder.
Vilket är bäst på jobbet? balklänning eller 20 år gamla camouflagebyxor mycket slarvigt ihopptråklade med blå sytråd i grenen...
 
Jag tror jag bryter ihop lite nu. Alla kläder jag hade i torktumlaren och torkskåpet har tagit åt sig lukten från när byxorna tvättades. Det hjälpte tydligen inte att köra dom separat i tvättmaskinen. värst drabbat är de som i torktumlaren men även de som var i torkskåpet luktar såpass att min luktokänslige sambo känner av lukten.
DET ÄR ALLTSÅ I PRINCIP VARTENDA PLAGG SOM JAG ANVÄNDER TILL VARDAGS!
Går det inte bort så kommer jag nästan bara att ha festkläder eller stall/vandra/meka bilkläder.
Vilket är bäst på jobbet? balklänning eller 20 år gamla camouflagebyxor mycket slarvigt ihopptråklade med blå sytråd i grenen...

Balklänning!

(Jag skulle få ett sammanbrott :crazy: ).
 
Jag tror jag bryter ihop lite nu. Alla kläder jag hade i torktumlaren och torkskåpet har tagit åt sig lukten från när byxorna tvättades. Det hjälpte tydligen inte att köra dom separat i tvättmaskinen. värst drabbat är de som i torktumlaren men även de som var i torkskåpet luktar såpass att min luktokänslige sambo känner av lukten.
DET ÄR ALLTSÅ I PRINCIP VARTENDA PLAGG SOM JAG ANVÄNDER TILL VARDAGS!
Går det inte bort så kommer jag nästan bara att ha festkläder eller stall/vandra/meka bilkläder.
Vilket är bäst på jobbet? balklänning eller 20 år gamla camouflagebyxor mycket slarvigt ihopptråklade med blå sytråd i grenen...
Åh nej, lider med dig...Släng byxorna och prova tvätta om de andra efter att först ha kört en 95 graders tvätt med ättika innan du tvättar om resten ( ättika även där)!
 
Jag tror jag bryter ihop lite nu. Alla kläder jag hade i torktumlaren och torkskåpet har tagit åt sig lukten från när byxorna tvättades. Det hjälpte tydligen inte att köra dom separat i tvättmaskinen. värst drabbat är de som i torktumlaren men även de som var i torkskåpet luktar såpass att min luktokänslige sambo känner av lukten.
DET ÄR ALLTSÅ I PRINCIP VARTENDA PLAGG SOM JAG ANVÄNDER TILL VARDAGS!
Går det inte bort så kommer jag nästan bara att ha festkläder eller stall/vandra/meka bilkläder.
Vilket är bäst på jobbet? balklänning eller 20 år gamla camouflagebyxor mycket slarvigt ihopptråklade med blå sytråd i grenen...

Ättika, ättika, ättika och mer ättika!
 
Ättika, ättika, ättika och mer ättika!

Och funkar inte det @escodobe, så pröva Vanish hygiene. Jag var med om samma sak. Var i Berlin nyligen och bodde i ett hotellrum som luktade kraftig fuktskada. Allt vi hade med oss hem stank, men det gick bort med ovannämnda behandling. Och jag är som du och kan få nästan få panik av vissa lukter och kan inte slappna av innan det försvinner. Jag har även varit med om att kläder har råkat tvättas med sur disktrasa i låg temperatur med resultatet att kläderna har luktat bakteriehärd :yuck:. Då fick jag slänga vissa kläder eftersom inte ens ättika och vanisih hygiene hjälpte.

Just mögelkällarlukten finns det förövrigt en herrparfym som luktar (axe, tror jag). Jag förbryllas varje gång över att någon frivilligt vill lukta så - vilket tyvärr är påfallande ofta!
 
Vilket är bäst på jobbet? balklänning eller 20 år gamla camouflagebyxor mycket slarvigt ihopptråklade med blå sytråd i grenen...
Ridkläder förstås.
Jag är extremt allergisk mot mögel.
Det kan döda mig.
Men vädring efter tvätt verkar faktiskt fungera.
Typ vädra i en vecka under tak.
 
Får du migrän av andra starka lukter också? Stark lukt är en känd migräntrigger. För min del har jag fått anfall av t ex en ny Tempurmadrass och ett doftljus som jag fick i present. :meh:
Nej jag är inte speciellt känslig för lukter och det är nog första gången jag kan komma ihåg att jag reagerat så starkt med migränen.
 
@escodobe Har du möjlighet att vädra alla kläderna ordentligt? Alltså att låta de hänga ut minst en hel dag? Det kan hjälpa.

Den där källardoftslukten är verkligen fruktansvärd :wtf: Jag får lätt migrän av skarpa dofter och just den är en stor trigger.
 
Märkligt det där! Folk måste uppleva dofter väldigt olika.
Dessutom så blir samma doft olika på olika personer.
De egna egenskaperna blandas med doften så att en doft som är fantastisk på en person kan lukta gräsligt på en annan.
Så även samma doft kan lukta helt olika på olika ställen för samma näsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp