Bukefalos 28 år!

Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Mela99

Trådstartare
Hej,

Shit, känner mig som världens sämsta kompis. Min kompis gifter sig om ett par veckor och möhippa har inte direkt varit på tapeten så som vi har uppfattat det. Hon hörde nu av sig idag och undrade om vi kunde bli med på restaurang här i stan på fredag som "en liten möhippa".

Då blir jag ju lite som så att vi kanske borde ha planerat något ändå?! Eller även om hon vill ha det såhär, inget stort lixom, så vore det ju ändå kul att kunna ha något överrasknings moment. Men min skalle är blank nu, det blev så ont om tid!

Tips på något man kan göra iaf? Ta med någon rolig liten present (VAD?), försöka fixa slöja eller något man kan sätta på henne åtminstone, betala för maten, vad kan man hitta på efteråt för kul? Hon dricker INTE alkohol.

Alla idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Kolla på live it för idéer? Är ju svårt att komma med förslag när man inte vet vad hon gillar.

Jag skulle hellre hitta på något före middagen.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Hon själv och en annan som ska med kan inte tidigare på fredagen. Men det var ju en bra idé annars, man kanske kunde hitta på något först och sen gå ut på middag (blir ju svårt efteråt nu när jag tänker på det), om man försöker förflytta det till lördag. But still - what to do? Hon gillar det mesta :p
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Ta med en liten present, "nånting gammalt, nånting nytt, nånting lånat, nånting blått" :) jag var på en möhippa i vintras där vi bara åt god mat och så fick hon en sån present, sen hade vi ett miniquiz om hennes blivande man, typ anekdoter från när han var liten eller annan rolig kuriosa och så svarsalternativ, kan man förbereda med blivande brudgummen! :)

Alla gillar ju inte att bli utklädda och springa runt på stan och sälja kyssar... Låter ju som om hon vill ha en enkel möhippa :) men hon blir säkert glad om ni förberett nåt litet!
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Vet ju inte var ni bor och vad som finns där, och vad hon vanligtvis gör. Kika in på live it!

Men lite idéer:
Spa, klättring, kajak/forskajak, vattenskidor/wakeboard, nån typ vin/öl/choklad/ost-provning?

(Missade att hon inte drack alkohol, så stryk vin och öl!)
 
Senast ändrad:
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Min svägerska ville inte ha en spektakulär möhippa
Men hon fick tåla ha en prinsesskrona på huvudet och en bild på blivande maken om halsen iallafall:D

Vi åt brunch på restaurang sen fick hon blåsa glas på skansen och så drack vi champagne på en liten gräsplätt inne på skansen
Enkelt men väldigt trevligt, och vädret var verkligen med oss hela dagen

Men i alla fall, en ganska enkel sak man kan göra som var väldigt kul, alla tar med sig en liten present (inget dyrt) som på något sätt ska symbolisera en själv och ens relation med den blivande bruden. Sen ska bruden gissa vem som gett vilken present.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Åk till Bryngfjorden och cykla downhill!
Man pendlar mellan åh-herre-gud-jag-kommer-dö! och I'm-the-queen-of-the-world! ;)

Eller åk till Sunne/Loka Brunn och spendera några timmar där, halvdagsspa kostar typ 500 spänn.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Om hon inte vill ha något stort tycker jag det låter som du är inne på rätt spår med något som görs under middagen.
Under middagen på min möhippa så skrev mina vänner små personliga hälsningar på ett blått strumpeband som jag sedan hade på mig under vigseln(något blått).
Utveckla det och ge en liten present med något nytt (Läppstift, smycke el dyl?) och något gammalt (kanske en begagnad brosch, hårnål elller dylikt) så kan hon använda dem på vigseldagen om hon vill.
En slöja eller någon tiara kan ni väl också försöka få på henne tycker jag.

Om ni har möjlighet att få reda på fakta om den blivande maken så är en frågesport om honom en bra idé tycker jag.
Under middagen kollade de av vad jag ville ha innan de beställde, men busade lite när de beställde genom att beställa mig en annan efterrätt de visste att jag tyckte om osv.

Vi var dessutom på Skansen innan där jag fick lite uppdrag, skansen passade mig väldigt bra eftersom jag gillar alla djur. Så frågan är vad hon gillar?
Kan ni göra något hon gillar men bara göra det lite annorlunda än ni brukar?
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

En liten slöja är praktiskt för då ser folk att det är en möhippa och blir lite mer toleranta mot konstigheter. Fixas enkelt med lite vit spets/tyll och en leksakstiara.

På möhippan jag var med och anordnade hade vi picknickbrunch med olika små uppdrag baserade på hennes uppväxt, utbildning osv. Sen tittade vi på gamla filmer och bilder, gick på restaurang och gick hem och drack drinkar/åt glassbuffé.
Det behöver inte vara så himla tillspejsat utan det viktiga är trots allt att alla och särskilt den blivande bruden har roligt och får en kväll/dag att minnas.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Det jag har gjort på min egen möhippa/arrangerat andras så har det varit:

Islandshästridning

bad och massage för den blivande bruden

chokladprovning

En liten "föreläsning" av en kunnig underklädesexpert och så provade vi oss igenom det och gav även bruden något som hon tyckte om och hon kunde ha på bröllopet.

Champagnefrukost i det gröna, man kan ju stryka champagnen och bara ha en mysig frukost.

Vid den tog alla med sig en sak som skulle symbolisera deras relation med bruden, vissa saker fick bruden behålla, andra var sånt som inte kunde ges bort men gav en rolig historia.

Vi hade även tagit med kort på fyra olika karlar varav en den blivande maken och bruden fick få runt och göra en undersökning om vem "allmänheten" trodde var hennes blivande. Rätt roligt och gav upphov till väldig roliga diskussioner för oss i alla fall.

Sen hade vi även en förevisning av sexleksaker, men den gången föll det väldigt platt i och med att den som skulle visa och berätta var helt kass, alla satt mest och skämdes och var det någon som skojade om något så blev hon tvärarg... Men det kan vara väldigt roligt om man hittar någon som är bra på det.

Annars har vi tillbringat mycket tid att prata om relationer, om framtiden och dåtiden.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Den enda möhippa jag känner till (där bara de närmaste var med), så var det islandshästridning, spa och därefter middag ute på kvällen. Det var uppskattat av alla utom min moster, som trodde hennes sista stund var kommen från första stunden av ridturen till sista. :angel:
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Nu vet jag inte vad vederbörande har för jobb/chef/anledning till att inte kunna tidigare på fredag och ställer sig till överraskningsmoment - men en ide är definitivt att prata med chefen och kidnappa henne där något tidigare än hon skulle sluta och hitta på någon kortare aktivitet. Här i stan finns det flera restauranger som erbjuder femkamper och andra aktiviteter som man hinner avverka på nån timme. Eller kvälls-spa med skumpa i nån timme.

Då får ni överraskning - samtidigt som det inte blir nåt stort och jobbigt.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

På min väninnas möhippa förra sommaren tog alla med sig en liten present som hade någon koppling mellan en själv och bruden. Behövde inte vara något stort eller dyrt - så fick bruden gissa vem som gett den och när hon träffat rätt fick givaren och / eller bruden berätta om minnet man delade.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Ta med en liten present, "nånting gammalt, nånting nytt, nånting lånat, nånting blått" :) jag var på en möhippa i vintras där vi bara åt god mat och så fick hon en sån present, sen hade vi ett miniquiz om hennes blivande man, typ anekdoter från när han var liten eller annan rolig kuriosa och så svarsalternativ, kan man förbereda med blivande brudgummen! :)

Gillade det här förslaget! :)
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Också ett kul förslag tycker jag! Passande för en brud som inte velat ha någon stor möhippa också. :)
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

KL

jag hade egentligen ingen mohippa, da min maid of honour bor i Australien och inte anlande forrans tva dagar in Brollopet sa fanns det ingen som hade tid att ordna nagot. Daremot bokade jag en bastuflotte som finns i narheten tva kvallar innan och tog med mig alla kvinnliga gaster som anlant + bjod in nagra till. Mest for att jag var sa totaalt sonderstressad att jag behovde slappna av nagra timmar. Grillade, bastade och badade i manskenet. Var helt perfekt. Speciellt med tanke pa tidsbristen som jag hade :D
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Jag var med och anordnade möhippa för min syster förra året. Eller mösexa kallade vi det då vi slog ihop möhippan och svensexan då vi inte så gärna ville ha könsuppdelning och vi visste att min syster (plus svåger) inte heller skulle uppskatta det. Alltså blev det bara som en pre-bröllopsfest! Hur kul som helst!


Det vi gjorde var alltså att först gå på fotboll. Vi, ja nästan alla i umgänget, är gaisare och det var en hemmamatch den dagen vilket passade perfekt. Vi sa att de som ville fick gå på matchen, annars kunde man möta upp oss på nästa "aktivitet". Den var att vi gick till den restaurang där paret förlovade sig en gång i tiden och käkade middag allihop. Vi var ungefär 30 stycken vilket tog upp en stor del av deras matsal vilket var himla trevligt.

Därefter, fortfarande utan att brudparet vet någonting, sätter vi oss på vagnen och åker hem till min pojkvän. Där har vi dukat upp allt man behöver till att göra drinkar. En vän har också gjort ett quiz om brudparet som vi alla gjorde (har för mig att de inte ens vann heller vilket var rätt kul).

Kvällen slutade med allsång, prat om kärlek och allmänt mycket lipande. Världens bästa dag/kväll/natt om jag får vara lite självgod i och med mitt eget fixande :D


TS - jag såg att din vän inte drack alkohol men tänkte ändå man kunde ta med vad vi hittade på då det kanske inspirerar på andra plan :)
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Också ett kul förslag tycker jag! Passande för en brud som inte velat ha någon stor möhippa också. :)

Ja, det blev kanonbra. Hon fick ett par CDs där låtar som vi har som minnen fanns med, några hade lappar med citat (som ju inte kostar något), något från sin storasyster som gav minnen ifrån deras barndom... såna grejer. Vi satt ute på gräsmattan utanför hennes hus och drack lite bubbel och åt Caesarsallad med gott bröd, det var helt perfekt.

Resten av dagen tyckte jag - och bruden - var lite väl mycket, skivinspelning (där låtarna som valts av arrangörerna var helt fel), vintage-marknad (som jag hade blivit lovad att slippa då jag inte fixar stora ytor med mycket folk och långt till utgångarna men plötsligt blev ansvarig då en deltagare bestämde att hon absolut inte kunde ta på sig det trots att hon hade lovat), drinkar och snacks på en kompis innergård (vilket i och för sig var jättetrevligt men vi blev portade från lägenheten då en deltagares bebis kom med mormor och pappa och skulle ammas - inget fel med det förstås men det var svinkallt ute och det började regna så det hade varit lite trevligt om vi hade fått komma in) - efter det skulle det ut och klubbas vilket jag inte fixar med min EP så jag åkte hem efter det.

Med andra ord - ursäkta att jag hamnade i gnäll-mode - så tycker jag att det är bra att hålla det lite enkelt och ha ett öga på deltagarna också och inte bara bruden. Inte så att man ska förneka bruden någonting, men de som är med och har betalat flera hundra kronor ska ju också kunna vara med och ha roligt.
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

En grej jag kom på lite spontant. Kanske finns det möjlighet att ringa restaurangen där ni ska äta och fråga om väninnan kanske kunde få vara med kocken i köket och lära sig göra en förrätt eller liknande? Beror ju självklart helt på storleken på stället och hur mycket han har att göra. Om de går med på detta kunde det ju kanske vara kul att möta upp henne med ett förkläde med personliga hälsningar och en snitsig kockmössa eller liknande.

Ett annat alternativ kan ju vara att kolla upp möjligheten till en personlig hälsning på en tårta som dessert, eller få en tillägnad låt om där finns trubadur (eller att hon får sjunga med).

Det kräver ju inte så mycket förberedelser och blir ganska avslappnat och lugnt :)
 
Sv: Panik! Tips "oplanerad möhippa"!

Vill hon inte ha en töntig möhippa får ni respektera det, så hitta inte på något knasigt eller pinsamt för att överraska henne. Spa vore väl trevligt? Eller någon annan aktivitet som du tror hon skulle tycka om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp