Bukefalos 28 år!

para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Och detta pga att det var en huskatt? :D

Det beteendet är nog lika (o)vanligt bland raskatter som hos huskatter.

Ingen har väl sagt att det endast förekommer hos raskatter? Däremot kan vi, om vi kontrollerar aveln, ta dessa katter ur avel och på sikt få färre av dem. De besitter egenskaper som antagligen skulle gynna dem i det fria men det är inte önskvärda egenskaper hos sällskapskatter.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Lynnes"fel" kommer alltid att förekomma. Oavsätt om vi kontrollerar aveln eller ej. Och lynnesfel på katt är ngt som är ytterst ovanligt och absolut inget stort problem. Jag tycker inte att det är en rattionell anledning för oss att ta över all fortplantning av arten i fråga.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Säkerligen men jag föredrar att man aktivt hindrar de katterna från att få avkomma så att vi på sikt iaf får färre av dem.

Lynnesfel enkom är inte ett skäl gott nog att "ta över reproduktionen" men tillsammans med fler faktorer kan man nog bygga sig ett starkt fall.

Sjukdomar av olika slag kommer ju alltid att förekomma också men det ursäktar väl inte att sjuka katter tillåts föröka sig?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Säkerligen men jag föredrar att man aktivt hindrar de katterna från att få avkomma så att vi på sikt iaf får färre av dem.
Då tycker vi olika. :o

Lynnesfel enkom är inte ett skäl gott nog att "ta över reproduktionen" men tillsammans med fler faktorer kan man nog bygga sig ett starkt fall.
Jag tycker inte att det verkar finnas så många vesentliga faktorer om jag ska vara helt ärlig. Men sen beror det ju på hur man värderar saker och ting förstås.

Sjukdomar av olika slag kommer ju alltid att förekomma också men det ursäktar väl inte att sjuka katter tillåts föröka sig?
Det tycker jag. Absolut. Sjukdommar fyller sitt syfte genom att ständigt hålla populationen nere.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Inte alla sjukdomar. En del orsakar blott lidande men hindrar inte katterna från att föröka sig.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men i slutändan är det inte dessa svaga individer som överlever i majoritet.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Gött, då är det fritt fram att avla på sjuka katter då! Att djuren i slutänden lider behöver vi inte tänka på...

Vi kan låta bli att behandla kattsnuva hos kattungar också eftersom de i naturen antagligen skulle dö av det. Vi kan låta dem tyna bort eller om vi känner oss snälla, nacka dem.

Men sitt då inte och gnäll över att "raskattuppfödare föder upp sjuka katter" för i slutänden kommer ju inte de sjuka katterna vara i majoritet... eller om de blir det så lär de dö ut med tiden ändå.

Nice.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

:eek:
Jösses vilken... trevlig? inställning.
Tur att vi har djurskyddslagar som inte tycker som du gör :cool:

Här får jag instämma :crazy:

Tintilar, du kanske har missat hela poängen med domesticeringen av djur.
Vi har domesticerat djur för att ha dom i vår ägo, och således är det VÅRT ansvar att värna för dom!

Jag kan hålla med att en del av raskattsaveln är åt hela helvete rent ut sagt. Jag tycker att avel av perserkatter med mera borde vara strikt förbjudet, osunda ideal överlag ska inte få existera. Dessa frågor borde sannerligen behandlas och vara en av ståndpunkterna i djurskyddlagen. Saken är den att du säger emot dig själv. "Sjuka indivder sållas bort av naturen". Ja, i det vilda gör dom det. Men i mänsklig ägo gör dom det inte, dom lider helt enkelt bara.
Är det inte då viktigare att se till att man föder upp friska individer?

Ditt resonemang är ungefär lika illa som aveln på dessa extrema kattraser. Precis som att dom som vill verka för dessa raser ser till skönheten före hälsan resonerar du lite samma, men byt ut skönhet mot "naturligt".

Har vi husdjur ska vi verka för att hålla dom friska och välmående, då räcker det inte att blanda allt i en salig blandning. Däremot att aktivt informera om katters generella hälsoproblem till dom som inte vet, och att aktivt själv inte välja katter som inte är hälsosamma, det kommer göra världens kattbestånd friskare. "Spread the word" sas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp