Bukefalos 28 år!

para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Tyvärr gör inte alla det. Bla inte KKS.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Nej jag är inte trött på argument.
Men det är ganska tröttsamt att svara på samma sak flera gånger.
Frågan om vad vi gör när alla katter dött ut har jag svarat på i flera inlägg. läs dem!
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men det såg jag ju nu. :eek:
Jag har ju skaffat katter därifrån (KKS) och de har varit kastrerade och avmaskade och allt. Jag tog för givet att alla katter via dem var det men där ser man.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Nu har jag för säkerhets skull läst om alla dina inlägg en gång till och det enda jag hittar är detta:

Skulle det mot all fömodan uppstå en brist på katter i framtiden, skulle det nog gå att få avelstillstånd igen.

Men jag förstår inte hur det ska gå till, för alla vuxna katter kommer ju vara kastrerade och då kan det inte komma kattungar.

Eller du menade i ett annat inägg att vi i så fall ska börja importera katter? Med alla sjukdomar som de kan ha med sig?

TNR-metoden kan jag ju tycka är bra, väldigt bra MEN kan man inte i så fall koncentrera sig på det så att det i alla fall inte blir en massa mer förvildade tamkatter? Då borde ju de hemlösa katterna minska tämligen snabbt?
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men det såg jag ju nu. :eek:
Jag har ju skaffat katter därifrån (KKS) och de har varit kastrerade och avmaskade och allt. Jag tog för givet att alla katter via dem var det men där ser man.



Det har en naturlig förklaring.
En nyss infångad katt kan ha en infektion och kan då inte kastreras.
Denna katt kanske kommer direkt till ett stödhem, och är då okastrerad.
Jag har haft flera sådana från KKS.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Nu har jag för säkerhets skull läst om alla dina inlägg en gång till och det enda jag hittar är detta:

Skulle det mot all fömodan uppstå en brist på katter i framtiden, skulle det nog gå att få avelstillstånd igen.

Men jag förstår inte hur det ska gå till, för alla vuxna katter kommer ju vara kastrerade och då kan det inte komma kattungar.

Eller du menade i ett annat inägg att vi i så fall ska börja importera katter? Med alla sjukdomar som de kan ha med sig?

TNR-metoden kan jag ju tycka är bra, väldigt bra MEN kan man inte i så fall koncentrera sig på det så att det i alla fall inte blir en massa mer förvildade tamkatter? Då borde ju de hemlösa katterna minska tämligen snabbt?




TNR har ju både för och nackdelar. Bla måste någon ta på sig ägaransvar med allt vad det innebär under katternas hela liv. Det inkluderar bla daglig utfodring, vet.vård, skydd.
Dessutom måste det finnas en uppstallningsplats då vissa katter kanske är sjuka och inte kan kastreras direkt. Det kan bli komplikationer. Så det är inte helt lätt.
Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Det har en naturlig förklaring.
En nyss infångad katt kan ha en infektion och kan då inte kastreras.
Denna katt kanske kommer direkt till ett stödhem, och är då okastrerad.
Jag har haft flera sådana från KKS.

Fast KKS kan inte skylla på sjukdom i alla fall. De har helt enkelt inte råd att göra det mest grundläggande. De har prissättning efter vad som gjorts med katterna dvs. de sålde dem helt medvetet ovaccinerade och okastrerade. 400 kr kostar en ovaccinerad och okastrerad korthårig katt, 700 kostar den om en långhårig.

För mig är det självklart att katthem/katthemsföreningar bara ska sälja kastrerade katter (iaf de vuxna). Kontrakt i all ära, men alla kommer inte följa dem. Det är den bistra sanningen.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

TNR har ju både för och nackdelar. Bla måste någon ta på sig ägaransvar med allt vad det innebär under katternas hela liv. Det inkluderar bla daglig utfodring, vet.vård, skydd.
Dessutom måste det finnas en uppstallningsplats då vissa katter kanske är sjuka och inte kan kastreras direkt. Det kan bli komplikationer. Så det är inte helt lätt.
Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.

Vem ska bestämma vilka katter som ska kastreras och inte då? För en hållbar population krävs 100 st individer i effektiv avel så minst 100 katter från varje ras måste hållas fertila då. Under hela tiden och tyvärr kan man inte sätta katter på stand by utan för att iaf honor ska hålla sig friska ska de hållas i regelbunden avel. En viss avel måste alltså ske ändå. Vi kan inte sätta ett totalt avelsstopp, inte om vi ska kunna ta upp aveln igen senare.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.

Men hörrö, hur ska du ha det?:confused:
Ska alla katter kastreras och arten dö ut i sverige eller vad är det du vill egentligen?!?!
Du motsäger ju dig själv!!

"ursprungstypen " av huskatt heter numer Europe! Så var det avklarat.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men jag fattar inte.
Jag har raskatt, och har haft både raskatt och huskatt. Att raskattägare och huskattägare skulle vara vitt skilda typer av människor verkar befängt, jag är ju båda sorterna. Om man vill skaffa kattungar är det ju en mycket bättre garant för ett bra hem att föda upp raskatt än att para sin huskatt.
Är raskattaveln sjuk? I vissa fall håller jag med, men i de flesta raser inte. Jag vurmar för aby/somali, och har haft friska, stabila, starka katter som levt i 14 och 16 år. Min birma blev 18. Mina huskatter (som jag älskat lika mycket) blev 4, 6 och 12... En katt är en katt är en katt, oavsett stamtavla. Värd lika mycket för mig. Skulle aldrig avla på en huskatt av rädsla för vad som skulle hända ungarna. Och att det finns för många huskatter, och att de ofta ses som utan värde. Raskattavel och raskatter kan möjligen höja huskatternas status, inte sänka.

Jag tycker man blandar äpplen och päron i debatten. Att ta perseraveln som typisk för all raskattavel är att jämföra alla kristna med Jehovas.
Det blir bara löjligt att angripa raskattaveln på detta sätt. Suck.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men hörrö, hur ska du ha det?:confused:
Ska alla katter kastreras och arten dö ut i sverige eller vad är det du vill egentligen?!?!
Du motsäger ju dig själv!!

"ursprungstypen " av huskatt heter numer Europe! Så var det avklarat.



Nej du, jag har skrivit i ett tidigare inlägg att om katterna börjar bli få, ges det säkert tillstånd att avla igen.
Ingen vill att katterna ska dö ut. Men som läget ser ut nu behövs ett avelsstopp.


Ursprungstypen av huskatt heter HUSKATT, här såväl som i övriga Europeiska länder och USA.
Europe är en RASKATT! Med stamtavla!
Alltså en manipulerad Bondkatt.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men...Du förespråkade ju just TNR som en bra metod och påpekade hur bra det fungerade i USA? :confused:
Och nu när jag säger att det är väl en bra metod så är det plötsligt inte bra längre?

Och alla katter ska kastreras och all avel förbjudas har du ju skrivit ganska adamant i flera inlägg. Men nu så:
Ursprungligen postat av Zanta
Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.

:confused:
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Persern tog jag inte som ex för all raskattsavel. Men raskattsuppfödare vill ju gärna påskina hur sunda och friska raskatter är pga kontrollerad avel.

Jag har haft flera huskatter som blivit 16-18 år gamla. Just nu har vi en katt i stallet där jag har hästen som är 19 år.

Jag är övertygad om att alla katter, oavsett ras kan bli både sjuka och dö unga, och att de kan vara friska hela livet och bli gamla.

Nej vi som älskar katter har mycket gemensamt, men att försöka tuta i MIG att raskattsavel är så sund är inte lönt.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Nej du, jag har skrivit i ett tidigare inlägg att om katterna börjar bli få, ges det säkert tillstånd att avla igen.
Ingen vill att katterna ska dö ut. Men som läget ser ut nu behövs ett avelsstopp.


Ursprungstypen av huskatt heter HUSKATT, här såväl som i övriga Europeiska länder och USA.
Europe är en RASKATT! Med stamtavla!
Alltså en manipulerad Bondkatt.

Vad spelar det för roll att det blir tillåtet att avla igen om det inte finns något att avla på? Alla katter är kastrerade.

Hur menar du att europén är manipulerad? Hela rasen är uppbyggd på just bondkatter. Inga andra raser har parats in för att "förädla" rasen. Man har helt enkelt tagit tillvara på de klassiska, korthåriga tamkatterna som har funnits i Norden sedan "urminnes tider". Visst är europén en ras och rasen skapades för att bevara den gamla hederliga bondkatten. Det går fortfarande att få bondkatter novisgodkända för européavel.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Men...Du förespråkade ju just TNR som en bra metod och påpekade hur bra det fungerade i USA? :confused:
Och nu när jag säger att det är väl en bra metod så är det plötsligt inte bra längre?

Och alla katter ska kastreras och all avel förbjudas har du ju skrivit ganska adamant i flera inlägg. Men nu så:
Ursprungligen postat av Zanta
Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.

:confused:



VAR skrev jag att inte TNR är bra? Jag skrev att det är inte helt lätt att genomföra.
Detta pga de djurskyddsregler vi har i Sverige.

Som situationen ser ut nu tycker jag att avelen ska upphöra, ja.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Vad spelar det för roll att det blir tillåtet att avla igen om det inte finns något att avla på? Alla katter är kastrerade.

Hur menar du att europén är manipulerad? Hela rasen är uppbyggd på just bondkatter. Inga andra raser har parats in för att "förädla" rasen. Man har helt enkelt tagit tillvara på de klassiska, korthåriga tamkatterna som har funnits i Norden sedan "urminnes tider". Visst är europén en ras och rasen skapades för att bevara den gamla hederliga bondkatten. Det går fortfarande att få bondkatter novisgodkända för européavel.




Europen avlas på färg, temperament, storlek osv.
Alltså manipuleras de.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Jag tror inte Zanta är tillräckligt påläst för att förstå att just Europen är just Huskatt, fast med papper.. Inget hokus pokus där inte.. ;)

Men men Zanta kan ju fortsätta att jobba för sin sak, här blir det rätt döfött iaf. För jag tror vi som är seriösa och avlar, vill ha kvar våra raskatter och vi jobbar nog alla på var sitt sätt att få ner beståndet av huskatter.
Allt det utan att klanka ner på raskattuppfödare. :p
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Europen avlas på färg, temperament, storlek osv.
Alltså manipuleras de.

Ahh:idea:
Så INGEN huskattsuppfödare avlar på temperamet, storlek osv osv??
:rofl:

Bara läsa i början av denna tråden:grin:
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

Ahh:idea:
Så INGEN huskattsuppfödare avlar på temperamet, storlek osv osv??
:rofl:

Bara läsa i början av denna tråden:grin:



Nu gällde ju inte frågan Huskatter, utan Europe!
Vad Huskattsuppfödare avlar på har inte med Europeaveln att göra.
Som vi alla vet så blir en hel del Huskattskullar till genom att honan släpps ut och parar sig med valfri hanne.
Tror inte hon bryr sig om de aspekter som används i Raskattsaveln.
Och inte de hemlösa honorna heller.
 
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?

* orkade inte mer *

Ursäkta alla, men det känns som att jag inte kommer någon vart i det jag försöker säga så jag lägger av nu och ber TS så mycket om ursäkt för att hennes tråd urartat till något helt annat än vad h*n nog tänkte sig.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp