Parfym som sitter länge

Idas

Trådstartare
Har ni något bra tips på parfymer som sitter länge? Tycker mina släpper så snabbt! Jag gillar fräscha dofter som DKNY Be delicious och Marc Jacobs Daisy :)
 
Oftast är det de lätta, fräscha dofterna som släpper först och det är väl för att de är så flyktiga och avdunstar så fort, tror jag.

De tyngre är väl närmare oljiga och sitter längre?

Någon parfymnörd svarar nog snart på det.

Det kan vara som @Hedinn skriver också.
 
Parfym ska inte dofta, den ska bara anas... Och jag är helt övertygad om du har nog med doft kvar hela dagen om det är något bättre än Icas lågprisdofter du använder.

Please - till alla - var sparsamma med parfymer!
Vi är många som blir sjuka av andras parfymöverskott!
Jag själv får migrän. Och jag tränar ihop med en dam som är extremt överkänslig och som blir sjuk i veckovis efter en doftöverdos... http://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/doftoverkanslighet/
 
Det beror väl på koncentrationen? Desto mer koncentrerad desto längre doft. T.ex eau de cologne är lättare än eau de toilette som är lättare än eau de parfum som är lättare än parfum...

Men jag vet inte om alla olika dofter finns att köpa i olika koncentration.
 
Har ni något bra tips på parfymer som sitter länge? Tycker mina släpper så snabbt! Jag gillar fräscha dofter som DKNY Be delicious och Marc Jacobs Daisy :)
Olika noter sitter kvar olika länge. Det som doftar när du sprejar på försvinner efter ett tag och kvar blir en doft som dröjer i många timmar.

Som @ameo skriver - doft ska anas.

Hur gör du när du sprejar på? Direkt på hud eller på kläder? I luften framför dig eller ovanför dig?

Parfymen ska blandas med din kroppsdoft. Det är därför parfymer doftar olika på olika människor.
 
@Anna Min senaste är en edP men den är nästan klenare än en edT jag har..

@tanten Jag sprayar på halsen och duttar handleden på halsen en gång också. På huden alltså!

Jag vill absolut inte stinka parfym! Det kanske är som ni säger, att man vänjer sig?
 
@Anna Min senaste är en edP men den är nästan klenare än en edT jag har..

@tanten Jag sprayar på halsen och duttar handleden på halsen en gång också. På huden alltså!

Jag vill absolut inte stinka parfym! Det kanske är som ni säger, att man vänjer sig?
För mig är det så, i alla fall. Jag slutar känna doften ganska snabbt efter applicering, men kan fortfarande "upptäcka" doften på nytt när jag vaknar på morgonen dagen efter applicering. I kläder jag haft på mig vid applicering kan jag känna doften flera dagar efteråt, under förutsättning att de inte tvättats.
 
@Anna Min senaste är en edP men den är nästan klenare än en edT jag har..

@tanten Jag sprayar på halsen och duttar handleden på halsen en gång också. På huden alltså!

Jag vill absolut inte stinka parfym! Det kanske är som ni säger, att man vänjer sig?
Beroende på parfym så brukar jag inte spreja direkt på mig utan har flaskan en bra bit framför mig och så går jag rakt in i doftmolnet sekunden efter att jag sprejat...
Eller så sprejar jag på handleden och gnider den mot halspulsådern.

Jag kan också känna parfymen i sängkläderna någon dag efter. Jag använder inte doft på vardagar eftersom vi har doftförbud på jobbet. Men ska jag iväg på kvällen på möte eller annat så tar jag på lite doft.

De människor som använder väldigt mycket parfym känner ofta inte det själva. Man är sällan medveten om hur mycket man doftar. De gånger vi fått säga till någon deltagare om parfymanvändningen så har de i stort sett alltid blivit förvånade. De känner inte själva.

Sedan är det tyvärr så att dyrare dofter sitter längre och har fler toner än billiga...
 
Beroende på parfym så brukar jag inte spreja direkt på mig utan har flaskan en bra bit framför mig och så går jag rakt in i doftmolnet sekunden efter att jag sprejat...
Eller så sprejar jag på handleden och gnider den mot halspulsådern.

Jag kan också känna parfymen i sängkläderna någon dag efter. Jag använder inte doft på vardagar eftersom vi har doftförbud på jobbet. Men ska jag iväg på kvällen på möte eller annat så tar jag på lite doft.

De människor som använder väldigt mycket parfym känner ofta inte det själva. Man är sällan medveten om hur mycket man doftar. De gånger vi fått säga till någon deltagare om parfymanvändningen så har de i stort sett alltid blivit förvånade. De känner inte själva.

Sedan är det tyvärr så att dyrare dofter sitter längre och har fler toner än billiga...

Men den kostade ju 815 spänn :arghh:

Jag får helt klart undersöka detta mer noggrant. Gå fram till randoms på stan och fråga om de känner något :D
 
Jag är ganska säker på att jag i mitt Fb-flöde för bara några dagar sedan såg en rubrik av typen "Så får du parfymen att sitta längre"... Men jag läste aldrig vidare och nu hittar jag den ju inte.
 
Jag är ganska säker på att jag i mitt Fb-flöde för bara några dagar sedan såg en rubrik av typen "Så får du parfymen att sitta längre"... Men jag läste aldrig vidare och nu hittar jag den ju inte.

Om du googlar på "Så får du parfymen att sitta längre" så får du upp en del artiklar om ämnet. :)
 
Jag har kommit fram till att på det sättet jag tycker om doft, funkar det bättre med hudlotion i aktuell doft, än parfym eller edt. Det förklaras också av några av länkarna man får upp vid googling.

Funderar på att köpa en oparfymerad lotion och blanda direkt i handen med doften jag önskar för dagen.
 
Body shop har något som heter body spray, Lätta, fina dofter; samma som i några av deras body butter. Jag är överförtjust i shea-doften och använder den både som body butter och spray. Inbillar mig/hoppas att doften endast anas!
 
Jag har kommit fram till att på det sättet jag tycker om doft, funkar det bättre med hudlotion i aktuell doft, än parfym eller edt. Det förklaras också av några av länkarna man får upp vid googling.

Funderar på att köpa en oparfymerad lotion och blanda direkt i handen med doften jag önskar för dagen.

Kroppen "äter" dofter olika. Jag behöver rätt mycket doft och min syster och en bekant kan bara ha lite eller som du beskriver; en doft i lotion.

De doftar hela dagen på det och klarar inte av intensiva eller koncentrerade dofter.
 
Har du testat att som nyvaken och nyduschad lukta på gårdagens tröja?
Antagligen luktar den parfym, fastän man inte känner det dagen innan när man haft tröjan på sig någon timme.
 
Toilette brukar jag sprayar 4 gånger, 2 på halsen och en på vardera handled. Just eftersom den sitter kvar sämre och inte är lika stark.


Parfum sprayar jag 2 gånger på halsen och tar sedan handlederna och drar dom mot halsen. Tycker det blir lagom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
907
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ En tråd för oss adventskalender fantaster som tittar på alldeles för mycket Grääs YT och inhalerar rituals dofter och villhöver mer...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 996
Senast: Elendil
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
490
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp