Bukefalos 28 år!

Passform träns

Seabaz

Trådstartare
Det här med islandshäst är en helt ny värld för mig även om min inte är renrasig så påminner han mest om islandshäst i utseende fast i mini-variant.

Men nu till en av mina tragiska upptäckter!
Är man förvisad att enbart köpa "islandsträns" nu? Tycker varken de är snygga eller har funktion och vill ha ett "riktigt träns" till min pålle. Men hur tusan passar man till ett sådant?

Hästen har någonstans mellan ponny och cob.

Ponny nosgrimma = för liten
Ponny nackstycke = för liten
Ponny pannband = för liten

Cob sidostycken = för stor
Cob käkrem = för stor


Är man förvisad att köpa två träns och klippa och klistra typ? :cool:
 
Sv: Passform träns

Som med alla andra hästar som ligger mellan två storlekar ;)
De flesta islandshästar jag träffat har haft cob på träns, ett fåtal har haft full. Ett par har kunnat ha ponny. Tror jag kanske ridit en som hade mellan ponny/cob, en liten plutt, men det gick med cob om man gjorde några extra hål.
 
Sv: Passform träns

Kan du inte köpa ett islandsträns utan käkrem och göra hål med håltång om det är för stort? :)
 
Sv: Passform träns

Men käkremmen måste jag ha ju, fattar inte varför man inte har det på islandsträns, den enda remmen som faktiskt har en vettig funktion.....
 
Sv: Passform träns

Det är väl inget fel på islandshästhuvudlag?? Ju mindre skit på hästen, desto bättre!!! Förresten så FINNS det huvudlag med både käkrem och pannband, det fanns sist jag var på Island och har sett några i Sverige har sådana. Mina islandshästar har så pass mycket man o pannlugg så tränset ligger som det ska. Och käkremmen behövs ju bara om man nu envisas med att dra med sej hästen framåt ;-) det är liksom meningen hästen ska följa sin ryttare....
 
Sv: Passform träns

Fast min häst har så mycket man och så små öron + bockar så nog tusan vill jag ha käkrem på tränset!

En vän till mig åkte av sin bockande häst för när hon tog i tyglarna för att stoppa hästen så lyftes nackstycket och åkte över öronen och sen var det kört... slutade med ambulansfärd och brutet nyckelben :(
Efter det vill jag alltid ha käkrem på träns till tränsbett. Rider man på stångbett så kan jag gärna ta av käkremmen också.

Och eftersom ponnyn är ämnad för körning så är det 110% säkerhet som gäller, något sådant får verkligen inte hända framför vagn om så sannolikheten är 1 på miljonen....
 
Sv: Passform träns

Köp ett som är för stort och gör nya hål o klipp av det som blir för långt.. För långa sidostycken kan väl till viss del kompenseras med kortare nackstycke.

Själv handsyr jag egna träns och syr dom då med mått som passar mina hästar perfekt. Men jag föredrar islandshästmodellen på mina. Dock får jag hålla med dig, rider man en häst som krånglar på ett eller annat vis så känns det bra mycket tryggare med pannband, käkrem och fastsittande nosgrimma! Jag har några köpt sådana oxå som är bra. De är från Hööks föressten, tycker dom har varit kanon! O dom är stl ponny faktiskt! På yttersta hålen passar dom perfekt...(dvs stora i storlekarna)
 
Sv: Passform träns

Köpte från Kyro ridinggear en röd lacknosgrimma (aachen) storlek cob då det är de minsta, dock var det för litet så jag har fått göra hål precis i slutet av ändorna, nackstycke satt bra, men de är de där runt nosen och de andra just "aachenet" asså...jaa hoppas ni fattar? :)
dsc_1177k_50ddd474ddf2b32cc600890e.jpg
 
Sv: Passform träns

Ska kolla hööks :)


Själva huvudfrågan är om det är fler som har problemet med islandshästar och storlekar om man nu vill ha vanliga träns. Jag upplever att min ponny är liksom bred på ett annat sätt än "vanliga hästar" :D

Det är just den biten med att köpa nytt träns och sedan modda det som jag vill slippa! Jag vill inte klippa och göra hål i ett nytt träns, jag vill försöka hitta ett som fungerar från början....

Nu har jag hittat ett träns som jag är störtkär i som kostar 500kr... Men jag är rädd att sidostyckena är för långa och eftersom tränset ser lite speciellt ut så vill jag ju ha just dom sidostyckena som hör till!

Men jag får nog köpa det i cob och prova... annars får jag väl köpa ett till i ponnystorlek och byta... Så det var så frågan kom upp :D
 
Sv: Passform träns

Reykur kunde ha ponny, men inte på achengrimma. Huvudlag med remontnosgrimma passade ponny bra. Achentränset fick jag köpa en separat nosgrimma i cob.
 
Sv: Passform träns

Min är mellan ponny och cob i storlek och har nästan bara "vanliga" träns då jag inte gillar spännena på de flesta islandsträns.

Jag tycker att det är som med det mesta, en del märken är stora i storlekarna och andra små.
I Hööks träns har jag oftast stl Ponny och i mina Stübben träns har jag cob även om ponny säkert skulle kunna funka också.

Jag har dock inte upplevt att jag behöver ha olika storlekar på olika delar av tränsen utan det har fungerat bra ändå.
 
Sv: Passform träns

Ska du hålla på med körning hade jag definitivt sett till att få ett träns uppsytt hos en bra sadelmakare. Lite dyrare men väl värt sina pengar med tanke på passform och hållbarhet.
Och så får du ju det precis som du vill ha det!
 
Sv: Passform träns

Jag har ett träns från Otto Schumacher i storlek cob som jag upplever som litet i storleken. Men det är väl kanske lite väl mycket pengar att lägga på ett träns som kanske kan passa...
 
Sv: Passform träns

Fast min häst har så mycket man och så små öron + bockar så nog tusan vill jag ha käkrem på tränset!

En vän till mig åkte av sin bockande häst för när hon tog i tyglarna för att stoppa hästen så lyftes nackstycket och åkte över öronen och sen var det kört... slutade med ambulansfärd och brutet nyckelben :(
Efter det vill jag alltid ha käkrem på träns till tränsbett. Rider man på stångbett så kan jag gärna ta av käkremmen också.

Och eftersom ponnyn är ämnad för körning så är det 110% säkerhet som gäller, något sådant får verkligen inte hända framför vagn om så sannolikheten är 1 på miljonen....

Jag kan faktiskt inte ens föreställa mig hur ett passande träns kan åka över öronen på hästen :S har aldrig ridit med käkrem och har både varit med om stegringar, stickande i full galopp och bocksprång, tränset har aldrig åkt på sniskan.
Men jag förstår om du är orolig om det hände din kompis..

Kan du inte köpa ett lite för stort träns utan nosgrimma, korta ner remmarna med håltång och sedan köpa en passande nosgrimma separat? :)
 
Sv: Passform träns

Ang. käkrem: är det bara jag som sett den hör sk. "roliga" avramlingsfilmen? Folk tar med sig träns av hästen igen och igen och igen trots käkrem...?

Käkremmen uppfann man i krig för att man skulle kunna släpa hästen med sig...

De här lite grova ponnysarna är svåra. Jag hade en som hade två träns, ett för sommar o ett för vinter.
 
Sv: Passform träns

KL Det går alldeles utmärkt att dra av ett träns med käkrem när man åker av...;)

Annars borde väl den tillsnörpta smala remmen på aachen-grimmorna hålla kvar tränset?:devil::devil::devil:
 
Sv: Passform träns

*kl*

Hur mycket måste man egentligen spänna käkremmen för att den ska fungera som hålla-kvar-tränset-rem? Mina käkremmar är ändå så lösa att de gör varken till eller från....
 
Sv: Passform träns

kl

Enda gången jag vart med om att få tränset i handen var med ett träns liknande de här
ShowFile.aspx


De var dock hästens väl inövade trick att ha en bockserie så man tappa balansen och satt man kvar så i sista bocken så slängde han ner huvudet mellan frambenen och skrapa av sig tränset. Önskar dock att jag vetat de innan :angel:

Min nuvarande häst hade massa bus för sig i början och aldrig att tränset åkte trots enbart huvudlagsrem utan vare sig pannband, ganaschrem eller nosgrimma ibland
 
Sv: Passform träns

Alltså ni får säga vad ni vill, uppenbarligen har vi olika erfarenheter, jag tror er när ni säger att ni aldrig varit med om att tränset åkt av. Det hade inte jag heller innan det hände min vän och jag har aldrig varit med om det efteråt heller.
Men nu är det så att jag vill ha ett träns med käkrem, that's it.

Någon som har tips på träns med små cob-storlekar?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 109
Utrustning Det visade sig att tränset jag köpte från börjes hade ingen bra passform på min häst, så det måste åka tillbaka :( Nu letar jag efter...
Svar
4
· Visningar
1 068
Utrustning Jag kunde inte låta bli att köpa ett träns jag såg på en second hand-butik, men jag blir inte klok på vad det är för nåt. När jag tittar...
Svar
16
· Visningar
2 937
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp