Bukefalos 28 år!

Passform träns

Sv: Passform träns

Tack för tips, jag ska dock förtydliga mig, tips på "vanligt" träns (märke på träns), med bra islands-storlek.

Vill alltså inte ha ett islandsträns till min ponny :)
 
Sv: Passform träns

Ska det satsas på körning så vill jag personligen använda ett körträns, dvs en nosrem som sitter på sidostyckena. Såsom i #19. Men så har jag varit med om att bettet smällt av. Så vad man vill ha för sort är väl beroende på vad man har med sig i bagaget.
 
Sv: Passform träns

waahhh har bettet gått av? Eller hur menar du? hur kunde det hända? Nu blev jag mer nojig :p

Ja, sådana träns med nosgrimman i sidostyckena har jag ett par stycken också, använder mest vid utställning. Vad gör den nosgrimman för nytta mer än en på ett vanligt träns? Förutom en rem mindre + bättre plats på sidostyckena, men det kanske var det du mena? :)

Jag har vart med om ett hackamore där nosremmen trillade av under galopp, det var mindre kul men som tur var just för tillfället i en paddock!


Kan meddela alla att jag tror jag hittade det perfekta tränset idag, Hansbo 2-tone träns i stl Cob som är mycket ställbart! Har inte provat det än men magkänslan känns bra... Kanske.... är lite osäker på nosgrimman... hmm...
 
Sv: Passform träns

waahhh har bettet gått av? Eller hur menar du? hur kunde det hända? Nu blev jag mer nojig :p

Ja, sådana träns med nosgrimman i sidostyckena har jag ett par stycken också, använder mest vid utställning. Vad gör den nosgrimman för nytta mer än en på ett vanligt träns? Förutom en rem mindre + bättre plats på sidostyckena, men det kanske var det du mena? :)

Vanligt tvådelat bett, smällde av precis i mitten. Körde travhäst så det var tryck i bettet och fart på hästen. Hade körhuvudlag på, så nosgrimman fungerade att dra tillräckligt stopp med iom att sidostyckena sitter fast i nosgrimma. Det har hänt en (1) gång för mig och jag har inte hört talas om någon som råkat ut för något likadant så chansen är nog liten att det händer dig. :laugh:


Men å andra sidan så gick sidostycket en gång när jag red och den hästen tog chansen (vanlig ridnosgrimma). Då vart man liten. Kastade mig av i ljungen på en skogsstig. Så saker händer.
 
Sv: Passform träns

Mina tyglar har släppt i niten en gång. Som tur var på röststyrd häst, galopp på åker :eek:

Aldrig mer nitade tyglar och det händer ju saker ibland.
 
Sv: Passform träns

Jaa då fattar jag hur du menar. Jag ska tänka på det!


Ja, skydda sig från olyckor kan man väl aldrig förstås...
 
Sv: Passform träns

Haha, jo tack det är inte lätt att hitta nåt som passar ibland. Nu är jag inte så petig med att saker måste matcha så jag har köpt flera "bra och ha lådor" på tradera, fulla med udda delar och byggt ihop träns av det.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 121
Utrustning Det visade sig att tränset jag köpte från börjes hade ingen bra passform på min häst, så det måste åka tillbaka :( Nu letar jag efter...
Svar
4
· Visningar
1 073
Utrustning Jag kunde inte låta bli att köpa ett träns jag såg på en second hand-butik, men jag blir inte klok på vad det är för nåt. När jag tittar...
Svar
16
· Visningar
2 940
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp