Patella hakning

Joyride

Trådstartare
Någon med erfarenhet av patella upphakning på unghäst?
Försvann det?
Om inte fungerar den felfritt?
Operera?
 
Jag hade det på en minishettis. Han hade väldigt stort proteinbehov som ung och innan vi insåg det hann han börja haka p g a brist på muskler.
När vi äntligen lyckades fylla hans behov, som var extrema så kom musklerna och upphakningarna försvann.
Denne lille häst som inte blev mer än 70 cm som vuxen behövde äta nästan två kilo lusern för att så sina behov tillgodosedda plus fri tillgång på ensilage. Hans bror var överviktig på två kilo ensilage.
 
Någon med erfarenhet av patella upphakning på unghäst?
Försvann det?
Om inte fungerar den felfritt?
Operera?

Min häst hade problem med patella upphakningar i vänster bak som riktigt ung unghäst. Vet ej om han är opererad för det eller inte. Men enligt utsago har det knäet bara "hakat upp sig" vid 3 tillfällen efter det att han var 5 år (dvs. på de senaste 10 åren). 1 av dessa tillfällen under de 2.5 åren med mig. De tidigare tillfällena ska ha varit när han var 7 resp. 11 år har jag för mig.
Så ja, det är ingenting som har påverkat hans funktion. Han är utbildad MsvC dressyr, LB hoppning, H90 FT, grundligt inkörd, samt testat på WE motsvarande LB utan att det knäet har stört honom.
 
Min shettis hade det som ung. I vårt fall handlade det om att bygga muskler. I dag är det helt borta.
 
Mitt russ hade som ung och har även nu, vb, när hon står inne. Relativt lindrigt och släpper efter något steg bara.
Hon är symptomfri när hon går på lösdrift.
 
Har hästen en upphakning pga luxuation eller en "krok"? Det finns båda sorter...

Om det gäller "krok"
Min kompis har opererat sin dressyrhäst och den är helt ok igen. Och en annan bekant har släppt ut sin på lösdrift för att den inte ska fastna och det funkar nog ok det med.
 
Min häst har patellaupphakning som inte går över med vare sig lösdrift, mycket genomtänkt foderstat eller träning. Vi har tyvärr haft mycket problem pga detta... Återkommande knäledsinflammationer och skador på ligamenten runt knäskålen. Men vad jag hört är det ändå rätt ovanligt att det blir sådana problem. Han är nyligen opererad nu, så jag hoppas att det kan hjälpa. De trasiga ligamenten kommer vi nog dock få leva med.

Att sko med extra utlägg el stöd bak kan hjälpa. En del rekommenderar kilsko, men min veterinär tycker att det är sista utvägen.

Min blir alltid sämre vid pälssättning eller fällning och behöver då som någon annan skrivit mycket protein. Ger också Thiamin men tycker inte det hjälper något vidare egentligen. Har hört andra som fått effekt av det dock.

Annars är mycket utevistelse, cavaletti, gå över stock och sten i skogen och klättring bra. Har också på veterinärs inrådan jobbat mycket med galoppintervaller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: tanten
·
Hundhälsa Är det vanligt att man göra en reoperation av patella efter endast tre år? 2020 så genomgick min bullterrier en sådan op. och de gjorde...
Svar
4
· Visningar
691
Senast: tanten
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Mia_R
·
Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av ledinfektion med följande operation/artroskopi? Hur mår er häst och hur gick konvalecensen? Blev...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Sigma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp