Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Teflonfrack utanpå offerkofta, det är ingen klädsam kombination.... han har väl nätt och jämnt hämtat sig från den obehagliga "nymodigheten" att inte få rida med hatt längre. Och så kommer de taskiga läktarryttarna och förstör igen med allt sitt ifrågasättande. :down:

Ja, jag fattar inte hur någon kan tycka att det är ok med en blå tunga och försöka bortförklara det med en ögonblicksbild och liknande trams?! En tunga blir liksom inte blå av några sekunders hårt tryck, det tar längre tid än så...
 
Sedan Helgstrand-dokumentären har dessa ryttare som jag många gånger sett upp till, tappat sin gloria.

Påfallande ofta fokuseras det på att nu är sporten i fara, och vi behöver få en nyanserad diskussion och så vidare.

Ganska sällan (eller aldrig?), är hästen subjektet.

Tycker dressyrhästar att det är roligt?
 
Men det är inte kandaret i sig som är problemet, det är kombon dra ihop nosgrimman hårt och sen rida med hårt tryck i handen, det finns massor med tunna lättviktsstänger och smala bridonger som får plats i små munnar, men det hjälper inte om man håller för hårt hela tiden. Det tygeltrycket blir inte skönare på tränsbett eller bettlöst heller, jag tycker det blir så mycket fokus på bett och nosgrimmor. Nosgrimmorna finns det ett verktyg för att mäta som ingen verkar vilja använda för det lär bli obekvämt, BD (British Dressage) har förbjudit de där jäkla paddarna, det skulle FEI kunna ta efter. Men inget av det spelar nån roll om det fortfarande rids sådär.

Verkligen. Så länge utrustningen inte är medvetet designad att skada hästen (jag tänker på avarter inom TWH in USA och många gammaldags bett som vi slutat använda här för länge sedan) så är ju inte utrustningen i sig problemet utan handen som håller i tyglarna.
 
Tycker dressyrhästar att det är roligt?
Mitt ärliga svar på den frågar är NEJ. Så mycket painface och hjälplöshet. Där finns ryttare som jag kan titta på, Carl hester är en av dom. Men tex. Svenska och Danska eliten har jag inte mycket tillövers för. Den enda jag kan komma på är väl Carl Hedin, som jag faktiskt tycker har rätt tänk och inställning till sina djur. Att han faktiskt älskar hästar. Annars orkar jag faktiskt ofta inte titta på ridsport då mycket i mina ögon ser ut som djurplågeri. videon jag länkat över är ett utmärkt exempel. Är inte ett ruttet ägg, men hela korgen typ. Det är mer undantaget att folk rider snyggt än dom som rider fult.
 
Tycker dressyrhästar att det är roligt?

Jag har funderat på det också. Tycker verkligen hästar att dressyr är roligt? Jag tvivlar på det. Jag kan köpa att en del hästar tycker att hoppning är roligt. Att WE (teknik och speed) är roligt. Men jag tror att dressyr är för abstrakt för hästar för att de ska tycka att det är roligt. Jag kan köpa att hästar kan tycka att terrängen i fälttävlan är rolig även om den i mina ögon ser för farlig ut. Jag kan köpa att det finns hästar som tycker att ett galopplöp eller travlopp är roligt då det för en häst kan vara en tillfredsställelse av en naturligt instinkt att springa fort. Men dressyr, jag är ledsen, men jag har svårt att se att en häst skulle tycka att dressyr är roligt.
 
Jag har helt slutat titta på dressyr när det sänds på TV faktiskt, orkar inte titta på den skitridningen de flesta där håller på med ärligt talat. Får bara ont i magen och skäms för att befinna mig i facket "hästmänniska" tillsammans med dessa.
 
Jag har funderat på det också. Tycker verkligen hästar att dressyr är roligt? Jag tvivlar på det. Jag kan köpa att en del hästar tycker att hoppning är roligt. Att WE (teknik och speed) är roligt. Men jag tror att dressyr är för abstrakt för hästar för att de ska tycka att det är roligt. Jag kan köpa att hästar kan tycka att terrängen i fälttävlan är rolig även om den i mina ögon ser för farlig ut. Jag kan köpa att det finns hästar som tycker att ett galopplöp eller travlopp är roligt då det för en häst kan vara en tillfredsställelse av en naturligt instinkt att springa fort. Men dressyr, jag är ledsen, men jag har svårt att se att en häst skulle tycka att dressyr är roligt.
Roligt, jo jag ser ingenskillnad i att rida grundläggande dressyr eller grundläggande hoppa, det råkar bara vara så att hindret är högre i hoppningen. Omformulering, det råkar vara ett hinder i vägen. Koncentrationen, målet och glädjen när man gemensamt klarar en hörnpassering korrekt eller en bom utan att riva är samspelet ryttare-häst som är absolut magiskt när det är som bäst och smakar illa när girigheten och våldet tar över.
 
Han tog sig ju undan 2015 med... jag har snackat om honom länge. Men folk klappar högt, går på hans clinics, hyllor honom på hans sociala medier och kallar sig djurälskare. 🙃 djurplågeri är vad det är.

Alla som inte hyllar Kittel reservationslöst blir ju blockerade på hans sociala medier... tydligen hela Ridsports redaktion också. Jag ber att få citera The Ark: "Step out, step out of your echo chamber Step out, step out of your echo chamber Before it is too late (late)"
 
Roligt, jo jag ser ingenskillnad i att rida grundläggande dressyr eller grundläggande hoppa, det råkar bara vara så att hindret är högre i hoppningen. Omformulering, det råkar vara ett hinder i vägen. Koncentrationen, målet och glädjen när man gemensamt klarar en hörnpassering korrekt eller en bom utan att riva är samspelet ryttare-häst som är absolut magiskt när det är som bäst och smakar illa när girigheten och våldet tar över.
Jag är också +1 här, dressyr är (eller ska vara) roligt för hästen.
Hästar gillar inte per definition adrenalin (som vi människor ska göra) utan de kan uppskatta beröm för en halvhalt lika mycket som för ett avklarat hinder. Dessutom har jag en känsla, ingen forskning bakom detta ;) av att hästar kan gilla att få bra balans under ryttare. Att de kan bli fysiskt lyckliga över att ”bära sig bra”.
Men att göra ett dressyrprogram på tävling är inte lycka för en häst, det är intränade moment i en följd som kan vara helt okej för en häst att göra om den tränats schysst för att uppnå det.
Fast samma sak gäller t ex uteritter, det finns inget med en uteritt (ut i friska luften och njuta av vildmarkerna som vi människor kan känna) för ett flockdjur som i första hand vill undvika faror som är bra från början. De stannar hellre med sin flock och äter mat i en säker omgivning som de känner igen. Men såklart kan vi träna hästen, på ett schysst sätt, att utmana faror och gå ifrån flocken så att den med tiden kommer att uppskatta uteritter.
 
Roligt, jo jag ser ingenskillnad i att rida grundläggande dressyr eller grundläggande hoppa, det råkar bara vara så att hindret är högre i hoppningen. Omformulering, det råkar vara ett hinder i vägen. Koncentrationen, målet och glädjen när man gemensamt klarar en hörnpassering korrekt eller en bom utan att riva är samspelet ryttare-häst som är absolut magiskt när det är som bäst och smakar illa när girigheten och våldet tar över.
Men @Lingon s fråga var väl om hästen tycker det är roligt?
Inte om ryttaren gör det. Jag har jättesvårt att se en häst bli lycklig av en fin hörnpassering.
 
Bett har ju genomgått en utveckling men kandar är det ingen utveckling på eller? På tävlingar måste man använda de där gammal, tunga kandaren? Om man vill ha stång tillsammans med bridongbett är väl det ett val , visst jag köper det, men med mer fullblod i hästarna så har ju munnarna blivit trängre. Det är handen och balansen som skapar trycket. Går det att anpassa dagens kandar alls?
De tre hästar jag haft bäst kontakt med ridmässigt har alla varit 25 % angloarab (visserligen samma hingst, så han kanske inte ger små munnar), och inte haft problem med att de fått blå tungor av kandarridning.
 
Verkligen. Så länge utrustningen inte är medvetet designad att skada hästen (jag tänker på avarter inom TWH in USA och många gammaldags bett som vi slutat använda här för länge sedan) så är ju inte utrustningen i sig problemet utan handen som håller i tyglarna.
Man kan dessigna utrustning som skadar utan att medvetet gå in för det.
 
Men @Lingon s fråga var väl om hästen tycker det är roligt?
Inte om ryttaren gör det. Jag har jättesvårt att se en häst bli lycklig av en fin hörnpassering.
Jag tänkte att jag var lite otydlig. Jag upplever att hästen gillar ett bra liv med människan. När samspelet excellerar så är känslan positiv för människan liksom hästen. Man trivs ihop, ett plus ett blir tre. Hästen visar positiva, glädjeljud t ex frustar, och bär sig, hanterar sin kropp, på ett stolt sätt.
 
Jag är skeptisk och vill se bilden oredigerad det går att visa vilken färg på tungan man vill och även av misstag går det att råka ändra. Det jag såg direkt i kameran verkade inte ha samma färgton. Däremot gillar jag inte ridningen, hästen ser inte nöjd ut alls men det är svårt med ögonblicksbilder.
Jag reagerade också på färgskillnaden.
Men det är för litet på den för att se helt tydligt tycker jag.
Nu är artikeln plusartikel så jag kunde inte kolla en gång till...
 
Ja, jag fattar inte hur någon kan tycka att det är ok med en blå tunga och försöka bortförklara det med en ögonblicksbild och liknande trams?! En tunga blir liksom inte blå av några sekunders hårt tryck, det tar längre tid än så...
Ja det här tänkte jag också på. En blå tunga kan aldrig bli en ögonblicksbild, det lär väl ta minst en minut för en tunga att bli blå tänker jag.

Roligt, jo jag ser ingenskillnad i att rida grundläggande dressyr eller grundläggande hoppa, det råkar bara vara så att hindret är högre i hoppningen. Omformulering, det råkar vara ett hinder i vägen. Koncentrationen, målet och glädjen när man gemensamt klarar en hörnpassering korrekt eller en bom utan att riva är samspelet ryttare-häst som är absolut magiskt när det är som bäst och smakar illa när girigheten och våldet tar över.
Jag tänker att dressyr är så mycket mer än att bara rida på en bana. Och dressyr ute i skogen tror jag att många hästar kan tycka är roligt om det görs på rätt sätt. Även dressyr på bana kan nog vara roligt med rätt häst, rätt träningsteknik och rätt ryttare. Men så som tävlingsdressyren ser ut idag så är det nog knepigt att få dem att tycka att hela programmet är KUL.

KL*

Gud så glad jag är över utvecklingen i media. Vi är MÅNGA som har ropat för detta i många år. Hoppas att det blir fler saker som kommer till ytan, för jag tror att det finns hur mycket som helst bakom stängda dörrar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 149
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp