Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Jag är skeptisk och vill se bilden oredigerad det går att visa vilken färg på tungan man vill och även av misstag går det att råka ändra. Det jag såg direkt i kameran verkade inte ha samma färgton. Däremot gillar jag inte ridningen, hästen ser inte nöjd ut alls men det är svårt med ögonblicksbilder.
Håller med där, hade gärna sett fotona i raw material för att kunna få en ärligare bild av hur tungorna såg ut. Det är otroligt lätt att ändra en liten nyans så att färgen på tungan går åt det hållet.

Bästa hade ju varit att ha en filmkamera som fokuserar på mundelen så att man ser rätt färg, ifall domaren kan se det direkt så är det ju isåfall inget snack om saken om att ryttarn kan diskas och avgå på plats liksom.

Foton i efterhand är svårt att göra en rättvis bedömning på, jag litar väldigt sällan på ett foto när det gäller att återge korrekt färg...även om det som du säger inte för övrigt är en trevlig bild på ridningen.
 
Håller med där, hade gärna sett fotona i raw material för att kunna få en ärligare bild av hur tungorna såg ut. Det är otroligt lätt att ändra en liten nyans så att färgen på tungan går åt det hållet.

Bästa hade ju varit att ha en filmkamera som fokuserar på mundelen så att man ser rätt färg, ifall domaren kan se det direkt så är det ju isåfall inget snack om saken om att ryttarn kan diskas och avgå på plats liksom.

Foton i efterhand är svårt att göra en rättvis bedömning på, jag litar väldigt sällan på ett foto när det gäller att återge korrekt färg...även om det som du säger inte för övrigt är en trevlig bild på ridningen.
För mig spelar färgen faktiskt otroligt liten roll, en häst skall inte ha en sån öppen mun, en tunga som är på snedden och pain face. Att dom har det allihopa är otroligt talande. Det är plågeri av djur och jag fattar inte det är tillåtet. Om jag skall höra en gång till att det är en ögonblicksbild kommer jag nog skrika. :banghead: Om man tycker det är ok eller försöker rättfärdiggöra detta, så har man inte något att göra på en hästrygg enligt mig. Stackars stackars hästar!
13f86843fadad335c9d0021d21c524e5.png
 
Fast samma sak gäller t ex uteritter, det finns inget med en uteritt (ut i friska luften och njuta av vildmarkerna som vi människor kan känna) för ett flockdjur som i första hand vill undvika faror som är bra från början. De stannar hellre med sin flock och äter mat i en säker omgivning som de känner igen. Men såklart kan vi träna hästen, på ett schysst sätt, att utmana faror och gå ifrån flocken så att den med tiden kommer att uppskatta uteritter.
Men det är inte riktigt samma sak, hästar växer upp och lär sig att vi människor, att ägaren, att den människan som umgås och sköter och hjälper hästen genom livet blir en del av flocken och är oftast därför trygg med den.

Min häst var aldrig ens när han var liten särskilt road av att bara stå i hagen med sina kompisar, trots att det var en större kuperad hage, han tyckte redan som 3 och 4 åring det var väldigt spännande och roligt att komma ut och utforska lite. Klart det finns hästar som trivs och gillar och uppskattar olika saker men långt ifrån alla hästar föredrar att stanna med sin flock och äta mat i hagen.
 
För mig spelar färgen faktiskt otroligt liten roll, en häst skall inte ha en sån öppen mun, en tunga som är på snedden och pain face. Att dom har det allihopa är otroligt talande. Det är plågeri av djur och jag fattar inte det är tillåtet. Om jag skall höra en gång till att det är en ögonblicksbild kommer jag nog skrika. :banghead: Om man tycker det är ok eller försöker rättfärdiggöra detta, så har man inte något att göra på en hästrygg enligt mig. Stackars stackars hästar! Visa bifogad fil 141656
Nej, jag håller med, jag skrev att jag inte tyckte om ridningen oavsett. Jag kommenterade bara att färg är väldigt väldigt svårt att se och lätt att manipulera på foton. Därför föredrar jag om dom hade haft en filmkamera som kunde i realtid filma hästens mun och visa domaren på plats hur det ser ut och direkt blåsa ut ryttaren under tävlingen. Då slipper också hästen lida i onödan.

Kollar man det i realtid då kan domaren direkt se färgskiftningen och direkt stoppa ryttaren.
 
Den klassiska ridkonsten, särskilt skolorna över marken baserades väl på naturliga rörelser hästarna gjorde när de är i frihet i hagen. Så jag kan till viss del köpa att skolorna över marken faktiskt är en fortsättning på det och inte gör att hästen mår illa i botten. Jämför man vid gamla tiders dressyrryttare så gick de i en helt annan form och var en annan slags häst. Kanske en del av problemet är att vi avlat fram överrörliga krutpaket som slår knut på sig själv för att göra ryttaren till lags och att de premierat flashiga gångarter framför mer 'naturliga' gångarter och temperament. Även här på buke skriver vanliga hobbyryttare (inte någon individ menas) om problemet att gångarterna räcker inte till för att tävla i lätt klass och att domarna premierar flash framför ridbarhet och bra ridande.

Jag la för ett tag sedan upp en filmsnutt med Reiner Klimke och Ahlerich som då rörde sig som en gud och nu har ordinära gångarter och rids i en fri form. Jag hävdar inte att gamla tider var bättre, man ser hård ridning där också. Men imo så rör sig hästarna på ett annat, trevligare, sätt. Och de krullar inte ihop sig som idag.
 
Jag börjar tvivla på att vi ens har tillräckligt med skickliga ryttare kvar på elitnivå nu, blir liksom inget startfält med dom få som faktiskt klarar av nivån. Och dom få nu som jag tror klarar av nivån..vem vet vad dom sysslar med när ingen ser..jag börjar litegrann ge upp.
 
Språket spelar ingen roll för bilderna. Jag ser olika färger i det oredigerade som visas i kameran (där man medvetet eller omedvetet visar det väldigt kort och med annat över där tungan syns och de redigerade bilderna.

Jag ser hård ridning och spända hästar som ett generellt problem framförallt inom dressyren oavsett färgen på tungan, jag får dock känslan här att man bättrat på den och skulle vilja se bilden helt oredigerad. Det är extremt lätt att ändra och bättra på det man vill visa. Jag noterar dock att de engelska bilderna är ännu blåare.
 
Jag börjar tvivla på att vi ens har tillräckligt med skickliga ryttare kvar på elitnivå nu, blir liksom inget startfält med dom få som faktiskt klarar av nivån. Och dom få nu som jag tror klarar av nivån..vem vet vad dom sysslar med när ingen ser..jag börjar litegrann ge upp.

Ryttarna i eliten är skogliga nog på det de lärt sig och att visa upp vad som premieras. Det är bedömningen som behöver ändras. Hade bedömningen givit en poängs avdrag i varje rörelse med en gapande mun eller spänd häst hade och att man förbjöd nosgrimma hade ridningen sett mycket annorlunda ut. Vissa ryttare hade fått konsekvent lägre på nästan allt.
 
Nej, jag håller med, jag skrev att jag inte tyckte om ridningen oavsett. Jag kommenterade bara att färg är väldigt väldigt svårt att se och lätt att manipulera på foton. Därför föredrar jag om dom hade haft en filmkamera som kunde i realtid filma hästens mun och visa domaren på plats hur det ser ut och direkt blåsa ut ryttaren under tävlingen. Då slipper också hästen lida i onödan.

Kollar man det i realtid då kan domaren direkt se färgskiftningen och direkt stoppa ryttaren.
Ja problemet är ju att dom chikanerat bort dom som faktiskt vågat filma från pressens håll. Som syntes i epona.tv videon jag länkade. Sen har FEI gett förbjud mot filmande med från privata håll.

Dom gör allt för att mörklägga saker och inget för hästvälfärden.
 
Tack!

KL
Jag tycker inte att det är någon färgskillad på de olika bilderna, de med lila tungor på lilla bilden har det på stora bilden med?
Kolla färgen på skummet runt hästens mun.
Jag tycker det inte ser ut som vanligt vitt skum utan att det är färgat i ungefär samma nyans som tungan.
Med det sagt - jag är inte emot granskning men just den här bilden tycker jag ser redigerad ut.
 
Men på Forever Young syns det ju tydlig skillnad på tungans färg mot tandköttets friska rosa färg i underkäken. 😡Visst, någon illvillig skulle kunna ha ändrat färg på bara tungan, men om man som Crispin Parelius Johannessen är ute för att belysa ett systemfel har jag svårt att tro att han sysslar med redigering av den typen. Hela hans trovärdighet skulle ju raseras om det uppdagades.

IMG_0268.jpeg


Bild från Aftonbladet
 
Jag tror hästar kan tycka om dressyrridning, på samma sätt som en häst kan tycka om arbete i skogen eller ute på fält, ungefär som människor kan göra det fast på en mycket lägre nivå förstås.

Men knappast den ridning det handlar om här.
 
Kolla färgen på skummet runt hästens mun.
Jag tycker det inte ser ut som vanligt vitt skum utan att det är färgat i ungefär samma nyans som tungan.
Med det sagt - jag är inte emot granskning men just den här bilden tycker jag ser redigerad ut.
Jag tänker att det är så pass tunnt så att huden lyser igenom eftersom skummet på mulen är tydligt vitt.

Det är absolut möjligt att färgerna är mer mättade på de visade bilderna - men det ändrar inte färgen. Hade tungan varit rosa så hade den bara varit mer rosa - inte blå. Givetvis kan en duktig fotograf ändra bara färgen på tungan, det är inte speciellt avancerat. Men med tanke på formen på tungan, hur bettet ligger, hur hästen öppnar munnen, painface, osv osv så tror åtminstone jag att bilden inte är manipulerad på ett sådant sätt.
 
Ridsport publicerade ju en bild från PKs SM-vinst för några år sedan men en tunga i samma blålila färg. Ingen kommentar då utan bara hyllningar. Svårt att tro att Ridsport redigerar tungor blåa bara sådär för att det är roligt.
 
Jag tänker att det är så pass tunnt så att huden lyser igenom eftersom skummet på mulen är tydligt vitt.

Det är absolut möjligt att färgerna är mer mättade på de visade bilderna - men det ändrar inte färgen. Hade tungan varit rosa så hade den bara varit mer rosa - inte blå. Givetvis kan en duktig fotograf ändra bara färgen på tungan, det är inte speciellt avancerat. Men med tanke på formen på tungan, hur bettet ligger, hur hästen öppnar munnen, painface, osv osv så tror åtminstone jag att bilden inte är manipulerad på ett sådant sätt.
Jag hoppas att den inte är redigerad - jag tycker det ser ut så på andra bilder jag har sett cirkulera här på nätet - de härovan ser oredigerade ut. Om någon - fotograf eller publicist börjar manipulera bilder kommer vi inte komma nån vart
 
Fast samma sak gäller t ex uteritter, det finns inget med en uteritt (ut i friska luften och njuta av vildmarkerna som vi människor kan känna) för ett flockdjur som i första hand vill undvika faror som är bra från början. De stannar hellre med sin flock och äter mat i en säker omgivning som de känner igen. Men såklart kan vi träna hästen, på ett schysst sätt, att utmana faror och gå ifrån flocken så att den med tiden kommer att uppskatta uteritter.
Inte alla men många hästar gillar långritter, de är ganska lika oss där som människor faktiskt.
 
Fast samma sak gäller t ex uteritter, det finns inget med en uteritt (ut i friska luften och njuta av vildmarkerna som vi människor kan känna) för ett flockdjur som i första hand vill undvika faror som är bra från början. De stannar hellre med sin flock och äter mat i en säker omgivning som de känner igen. Men såklart kan vi träna hästen, på ett schysst sätt, att utmana faror och gå ifrån flocken så att den med tiden kommer att uppskatta uteritter.

Då skulle du sett entusiasmen hos min medryttarhäst när hon bytt stall och vi red ut med en ny stallkompis första gångerna! Hästen såg så glad ut! Hon hade en trygg häst att följa och såg verkligen ut att uppskatta sin nya omgivning. Att få komma ut på trevligare ridvägar än det fanns vid det gamla stallet.
 
Jag är också +1 här, dressyr är (eller ska vara) roligt för hästen.
Hästar gillar inte per definition adrenalin (som vi människor ska göra) utan de kan uppskatta beröm för en halvhalt lika mycket som för ett avklarat hinder. Dessutom har jag en känsla, ingen forskning bakom detta ;) av att hästar kan gilla att få bra balans under ryttare. Att de kan bli fysiskt lyckliga över att ”bära sig bra”.
Men att göra ett dressyrprogram på tävling är inte lycka för en häst, det är intränade moment i en följd som kan vara helt okej för en häst att göra om den tränats schysst för att uppnå det.
Fast samma sak gäller t ex uteritter, det finns inget med en uteritt (ut i friska luften och njuta av vildmarkerna som vi människor kan känna) för ett flockdjur som i första hand vill undvika faror som är bra från början. De stannar hellre med sin flock och äter mat i en säker omgivning som de känner igen. Men såklart kan vi träna hästen, på ett schysst sätt, att utmana faror och gå ifrån flocken så att den med tiden kommer att uppskatta uteritter.
Både ja och nej till det fetade. Ja, de vill vara med sin flock. Men de är också strövande djur som i det vilda ibland vandrar uppemot 5 mil/dag. Så att ta turer ute i naturen är med andra ord helt naturligt, och tillomed ett beteendebehov för våra hästar. Skillnaden är väl dels att de har en människa på ryggen, och också att man ofta lämnar flocken hemma. Men att hästar hellre skulle stanna på ett ställe stämmer absolut inte. De har stort behov av att få ströva i sin omgivning. Och hagstorleken tillåter helt enkelt inte det på ett speciellt bra sätt i de absolut flesta fallen.

En liten påminnelse (inte specifikt till den citerade); Hästar har tre huvudsakliga beteendebehov. Födosök, socialt behov och behov av att ströva. Så att rida ut, promenera i naturen, tömköra i naturen eller vad man nu föredrar kan vara riktigt gynnsamt för hästen. Men som med allt så ska det göras på rätt sätt.
 
Fast samma sak gäller t ex uteritter, det finns inget med en uteritt (ut i friska luften och njuta av vildmarkerna som vi människor kan känna) för ett flockdjur som i första hand vill undvika faror som är bra från början. De stannar hellre med sin flock och äter mat i en säker omgivning som de känner igen. Men såklart kan vi träna hästen, på ett schysst sätt, att utmana faror och gå ifrån flocken så att den med tiden kommer att uppskatta uteritter.
Jag tror det här stämmer som princip att arbeta efter, men som många andra i tråden har jag också erfarenhet av hästar som till synes älskar att gå i skogen. En "övning"/rolig aktivitet jag hyfsat ofta gör är att låta mina hästar gå var de vill och jag bara hänger på. Vad de än gör så berömmer jag. Min stora häst knatar alltid rakt ut i skogen och vill inte gå hem. Själv till och med, ifrån flocken med bara matte som sällskap.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 148
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp