L

lisafinal

vad är "bäst", ett delat pelham eller stång? eller snarare, hur är skillnaden i inverkan på hästen? ;)
 
Sv: pelham

Med ett ledat pelham tappar du nästan all hävstångsverkan. Sen är ju risken att det "ställer" sig i munnen och nyper.
Min erfarenhet är att många hästar fungerar bra på ett rakt gummipelham. Min gick bättre på ett mylerpelham som inte nyper ihop helt än ett ledat.
Som med alla bett så är det din hand och hästen som bestämmer vilket som är bäst.
Lycka till!
 
Sv: pelham

Bett med hävstänger ska helst vara odelade. Ett delat pelham nyper ihop underkäke och tunga illa mellan bett och kedja.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 772
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter När jag kommer hem från stora tävlingar och mästerskap så åker jag till stallet. Där står min alldeles egna stjärna, för mig bäst i hela...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: JohannaB
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 989
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp