Rida med kandar och hjälptyglar (utbruten från Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning)

En nyfiken fråga eftersom vi verkar vara lärda enligt helt olika skolor. Om du rider på en hand på stången, inverkar du inte alls med handen? För jag tänker att om du använder handen blir det ju en inverkan på någon tygel? Förklara gärna, jag tycker det här är superintressant!
Som jag fått lära mig så är stången till för ramändring, inte ställning/böjning. Böjning görs för sitsen, yttertygeln avgör graden/ramen. Hästen ska söka kontakten med handen, inte tvärt om. Om innertygeln är mer sträckt än yttertygeln så har hästen inte sökt bettet korrekt och därmed är "bågen" borta. Kapson/tränsbett finns för att överbrygga utbildningssteget mellan arbetet vid hand där vi bygger hästens styrka och elastisitet utan att kunna inverka med sitsen, och uppsutten skolning där vi kan inverka med sits och tyngdpunkt. I en fas kan vi alltså pilla med innertygeln på tränset för att påminna hästen om att söka yttertygeln. Pilla med, inte hålla!

Edit: att hålla tyglarna med en hand betyder inte att man inverkar liksidigt. Att spänna/krama med ett eller annat finger gör stor skillnad i munnen på hästen, även små omvinklingar i handleden gör stor inverkan. Handen ska aldrig föras bakåt, den kan däremot följa med sätet bakåt om man kortar ramen. (Dvs sätet kortar, hästen sätter sig och handen följer med bakåt/uppåt.).
 
Inverkan med innertygel är inte okej på stång, som jag är lärd. Träns, fine.

Som jag fått lära mig så är stången till för ramändring, inte ställning/böjning. Böjning görs för sitsen, yttertygeln avgör graden/ramen. Hästen ska söka kontakten med handen, inte tvärt om. Om innertygeln är mer sträckt än yttertygeln så har hästen inte sökt bettet korrekt och därmed är "bågen" borta. Kapson/tränsbett finns för att överbrygga utbildningssteget mellan arbetet vid hand där vi bygger hästens styrka och elastisitet utan att kunna inverka med sitsen, och uppsutten skolning där vi kan inverka med sits och tyngdpunkt. I en fas kan vi alltså pilla med innertygeln på tränset för att påminna hästen om att söka yttertygeln. Pilla med, inte hålla!

Edit: att hålla tyglarna med en hand betyder inte att man inverkar liksidigt. Att spänna/krama med ett eller annat finger gör stor skillnad i munnen på hästen, även små omvinklingar i handleden gör stor inverkan. Handen ska aldrig föras bakåt, den kan däremot följa med sätet bakåt om man kortar ramen. (Dvs sätet kortar, hästen sätter sig och handen följer med bakåt/uppåt.).
Det finns ju fler vägar till rom sas. Det finns ju inget som säger att det skulle vara skadligt eller dåligt för hästen att man inverkar med innertygel på stång. Du är lärd ett inverkanssystem, det finns fler och inget säger att det ena eller andra skulle vara mer hästvänligt.
 
Ursprungligen så är ju dubbla bett ett kort steg i hästens utbildning, väl i skarpt läge bör hästen inte vara så outbildad att den behöver ett tränsbett/kapson och det blir således mycket smidigt att ha tygeln i en hand.
Ja, jo, det känner jag till, att det från början var ett steg i hästens utbildning snarare än slutmålet att rida på kandar.
Ett ledat tränsbett ska vad jag vet inte fattas i en hand, då blir det saxeffekt och kan skada munnen. Stången ska å andra sidan inte användas med två händer, så rider man med båda bör man hålla 3+1.
Ja, åtminstone med tvådelat blir det ju en sån effekt. Jag rider själv aldrig på tvådelade eftersom mina hästar inte verkar uppskatta dem (vilket du såklart inte kan veta), och så kan man ju diskutera om det blir stor skillnad i hästens mun att hålla tygeln i en hand eller i två händer som hålls nära varandra, men förstår absolut hur du menar!
För att ledade bett viker sig och klämmer tungan/trycker upp i gommen om de används liksidigt/på enhandsfattning.

Man ska inte dra i båda tyglarna samtidigt med två händer heller.
Det där är nog ett generellt jättestort utbildningsproblem. Nu är det iofs typ tusen år sen jag gick på ridskola, men där fick man absolut lära sig att dra i båda tyglarna samtidigt för att få hästen att stanna. Dessutom var ALLA bett tvådelade där....
 
En nyfiken fråga eftersom vi verkar vara lärda enligt helt olika skolor. Om du rider på en hand på stången, inverkar du inte alls med handen? För jag tänker att om du använder handen blir det ju en inverkan på någon tygel? Förklara gärna, jag tycker det här är superintressant!
Sedan om det inte gäller dressyr så kan man vända för ytterskänkel och handen förd i sidled, typ neck reining fast inte cowboysigt låg form och lång tygel. Men ställa är superknivigt.
 
Senast ändrad:
Ursprungligen så är ju dubbla bett ett kort steg i hästens utbildning, väl i skarpt läge bör hästen inte vara så outbildad att den behöver ett tränsbett/kapson och det blir således mycket smidigt att ha tygeln i en hand.

Ett ledat tränsbett ska vad jag vet inte fattas i en hand, då blir det saxeffekt och kan skada munnen. Stången ska å andra sidan inte användas med två händer, så rider man med båda bör man hålla 3+1.
Jag har aldrig upplevt problem att rida enhändigt även på tränsbett. Då har jag ändå jobbat med många mkt känsliga individer och känslig hand och läsa av kontakt/utbilda till rätt kontakt är väl det som är bäst i min ridning/jobb för hand.
Jag vill bara ha sträckt tygel och inverkar i sidled med antingen bara förändring i sidled i tyglarnas vinkel så att säga eller på grönare individer med tryck mot hals också.
Upplever noll problem a la sax. Jobbar iofs främst på tredelat anatomiskt.
 
Bara av nyfikenhet, men vad ska ett par sporrar tillföra i en nödsituation?

Och kanske helt off-topic, men jag skulle ju föredra att inte rida med dubbla tyglar om jag ska rida med enhandsfattning. Så allt utom kandar, liksom :D
Jag vet att vissa gamla mästare från barocken tex, och om jag inte minns fel även Xenophon, använde sporrar (och ev tyglar/bett) för att kvickt få hästen att aktivera buk/bål/bärighet för att snabbare kunna manövrera den tex i strid.
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 655
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp