Bukefalos 28 år!

Perserkatter ute??

fettso

Trådstartare
Med risk för att bli påhoppad,så undrar jag....

Om ni tycker det är ok att ha sina Perserkatter ute??
Vi flyttade ut på landet för några månader sedan,vi hade då med oss Marly(Min okastrerade Perserkatt)och Ariel(Bondkatt/Norsk skogskatt),dom fick bli utekatter för båda hade tidigare många gånger smitit ut...:crazy:
Jag borstar givetvis Marly varje kväll!!
Ariel blev ju sedan överkörd och avlivad:cry:,Marly sörjde(dom var ju uppväxta ihop)sin kompis och tydde sig oerhört mkt till oss han blev väldigt gnällig...

Jag hade länge velat ha en fin Perserhona,så det blev att vi köpte Sessan:love:
Marly och Sessan triv jättebra tillsammans!!
Men nu har Marly velat börja gå ut igen,och det får han.
Sessan har inte velat gå ut,men jag tänker inte hindra henne när hon är större om hon vill!!
Här finns nästan inga andra katter i närheten,bara hundar.
Men Sessans förra ägare hotade med att hämta hem henne om jag släpper ut henne:eek:För Perserkatter är inte gjorda för att vara ute:confused:Men jag sköter ju pälsen som sagt!!

Tycker ni man ska öronmärka??:idea:Eller bättre med halsband???
 
Sv: Perserkatter ute??

Så länge de är kastrerade och du håller efter pälsen ser jag inget problem med att ha dem lösa ute bara för att de är perserkatter.
 
Sv: Perserkatter ute??

Hade hem en 4-årig steriliserad perserhona som skulle avlivas till min kompis boende på hästgård. Persern var från början väldigt rädd det mesta och for och gömde sig under soffan när hon satt i fönstret och såg när hästarna kom ut. Efter en tid ville hon börja gå ut och blev som en vanlig katt - hon började till och med fånga möss.

Blev inga problem med päls eller dylikt. Katten är nu 11 år och haft lyckliga familjeår boendes på gård på landet.
 
Sv: Perserkatter ute??

Ska de prompt vara ute så se till att katterna är öronmärkta, vaccinerade och kastrerade (alt. p-piller till honan om hon är för ung för kastrering men könsmogen). Sen kan du även ha halsband på dem med adress och telefonnummer.
 
Sv: Perserkatter ute??

Ok tack för era svar,ska betsälla tid för öronmärkning,måste man söva för det??
 
Sv: Perserkatter ute??

Det beror på. Sätter du ett chip i nacken så sövs dom inte, men vill du ha en synlig tatuering i örat så sövs dom.

Dock tycker jag inte att man ska släppa ut en fertil hona alls, oavsett p-piller. Det är ganska vanligt att dom blir dräktiga ändå. Dessutom utsätts hon för smittor om hon paras av andra hanar. Så ska du ha henne i avel så tycker jag absolut inte att du ska släppa ut henne lös. I rastgård är okej.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag skulle aldrig släppa ut fertila katter oavsett om de äter p-piller eller inte.
Att betänka kan också vara hur deras pälskondition blir av utevistelse. Om du är utställningsintresserad. I helgen på utställningen i uppsala var det en domare som vägrade döma en katt för den var i så dålig kondition i hennes ögon. Katten var fin, men pälsen påverkades tydligen av utevistelse.
 
Sv: Perserkatter ute??

Ska de prompt vara ute så se till att katterna är öronmärkta, vaccinerade och kastrerade (alt. p-piller till honan om hon är för ung för kastrering men könsmogen). Sen kan du även ha halsband på dem med adress och telefonnummer.

Bättre att hålla honan inne tills hon blivit kastrerad. Många honor blir dräktiga trots p-piller.
 
Sv: Perserkatter ute??

Men Marly är jättesvår att "tvinga" vara innekatt nu när han väl börjat vara ute(ville vara ute även som liten),han har hela livet tagit varje chans att springa ut!!Han kommer aldrig gå på utställning:D

Lillan däremot kan jag ju försöka hålla inne då,för henne vill jag ev ställa ut och ta ungar på!!
 
Sv: Perserkatter ute??

Är ingen skillnad på perser eller huskatter. Båda är lika fina och lika mycket värda och kan gå utomhus. Huvudsaken är att man öronmärker och kastrerar dem.

Men jag tycker det är respektlöst av dig att inte respektera Sessans f.d ägares önskan. Om du ville ha en utegående katt borde du skaffat en perser någon annanstans ifrån, skit samma om anledningen ägaren gav dig var dålig.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag har haft innekatt och utekatt samtidigt, det kan funka. Tycker det är synd att du är så respektlös mot Sessans uppfödare bara, kattvärlden är liten och rykten går fort. Du ska ju ta kull själv, vad skulle du säga om dina köpare struntade i vad du önskade?
 
Sv: Perserkatter ute??

Men jag har ju inte släppt ut katten!!:mad:och som jag skrev ska jag inte göra det heller!!;)

Visst rykten sprider sig fort,men är det verkligen neg att man vill att katten ska få ett normalt liv??:crazy:
 
Sv: Perserkatter ute??

Vår perserhona är mestadels inne, men ibland går hon med ut i stallet en stund och det tkr jag är helt okej. Sköter naturligtvis pälsen...
 
Sv: Perserkatter ute??

Är ingen skillnad på perser eller huskatter. Båda är lika fina och lika mycket värda och kan gå utomhus. Huvudsaken är att man öronmärker och kastrerar dem.

Men jag tycker det är respektlöst av dig att inte respektera Sessans f.d ägares önskan. Om du ville ha en utegående katt borde du skaffat en perser någon annanstans ifrån, skit samma om anledningen ägaren gav dig var dålig.

Varför det? Såld är såld liksom, och katten lär väl inte fara illa av att gå ut? Förutom pälsen (som TS ju håller efter), finns det någon annan anledning till att en perser inte skulle kunna gå ut?

Så du menar att man kan ställa vilka krav som helst när man säljer något? "Du får aldrig ge katten annat än tonfisk" "Katten måste sova i din säng" Var drar man gränsen?

Till TS: i vilket fall skulle jag nog rekommendera att du kastrerar din hankatt, risken är väl dels att han springer bort, dels så tror jag det kan vara rätt knepigt att ha en fertil hona och hane tillsammans.

Öronmärka vet jag inte om det är så meningsfult på en långhårig katt, vet inte om man kommer kunna se märkningen när pälsen växt ut igen?
 
Sv: Perserkatter ute??

Du skrev att hon får gå ut om hon vill, det tar jag som att du tänker släppa ut henne i framtiden?

Om du tycker att utekatter har ett mer normalt liv än innekatter har du gett dig in i fel branch. Och att dessutom köpa av en som klart och tydligt säger att h*n inte säljer katter som utekatter och sne skita i det är väl enormt respektlöst? Varför inte köpa av nån annan i så fall?

Jag lovar, du kommer få det svårt som kattuppfödare om du låter dina fertila katter gå ute utan uppsikt och utan att bry dig om smittorisker och dessutom struntar fullständigt i vad dom du köper katten i fråga av har för önskemål. Hur ska du då kunna säga ärligt att dina avkommor inte är smittade av nått som mamman dragit in? Och hur tror du att du kommer kunna hitta hanar att para med när din hona kan smitta dom med vad som helst och du inte bryr dig? Om du vill ha utekatter och struntar i smittoriskerna, ägna dig inte åt avel och köp inte katt av nån som vill att du ska ha den inne!!
 
Sv: Perserkatter ute??

Även om såld är såld så kan man väl respektera säljarens önskemål? Om man nu vet att den kommer få gå ut, varför köpa av en som inte vill sälja sina katter som utekatter?

Perserns päls är mjuk och ullig, tovar sig väldigt lätt. Det krävs mycket pälsvård, nått som alldeles för många struntar i efter ett tag för att dom inte orkar med. Därför passar inte persern generellt som nån utekatt. Sen är raskatterna avlade för inneliv sen många generationer, det kan mycket väl ha påverkat instinkter och annat.
 
Sv: Perserkatter ute??

Varför det? Såld är såld liksom, och katten lär väl inte fara illa av att gå ut? Förutom pälsen (som TS ju håller efter), finns det någon annan anledning till att en perser inte skulle kunna gå ut?

Så du menar att man kan ställa vilka krav som helst när man säljer något? "Du får aldrig ge katten annat än tonfisk" "Katten måste sova i din säng" Var drar man gränsen?

Till TS: i vilket fall skulle jag nog rekommendera att du kastrerar din hankatt, risken är väl dels att han springer bort, dels så tror jag det kan vara rätt knepigt att ha en fertil hona och hane tillsammans.

Öronmärka vet jag inte om det är så meningsfult på en långhårig katt, vet inte om man kommer kunna se märkningen när pälsen växt ut igen?


Ja, såld katt är såld katt men det är vanligt hyfs att respektera den fd. ägarens önskemål.

Gillar man inte kraven/villkoren/önskemålen säljaren sätter upp är det bara att söka vidare. När man köper en katt får man STORT förtroende. Man ingår ett avtal och säljaren litar på att köparen sköter katten på ett sätt säljaren anser vara bra. Att missbruka det förtroendet är oerhört fult gjort. Man ska vara ärlig redan från början.

Skulle en människa missbruka mitt förtroende på det sättet skulle jag se till att alla uppfödare inom samma ras (och alla uppfödare av andra raser jag känner) får reda på det. Då blir det svårt att köpa ny katt iaf inom samma ras i framtiden.

Har folk glömt bort allt vad ärlighet, respekt och vanligt hyfs innebär?
 
Sv: Perserkatter ute??

Även om såld är såld så kan man väl respektera säljarens önskemål? Om man nu vet att den kommer få gå ut, varför köpa av en som inte vill sälja sina katter som utekatter?

Perserns päls är mjuk och ullig, tovar sig väldigt lätt. Det krävs mycket pälsvård, nått som alldeles för många struntar i efter ett tag för att dom inte orkar med. Därför passar inte persern generellt som nån utekatt. Sen är raskatterna avlade för inneliv sen många generationer, det kan mycket väl ha påverkat instinkter och annat.

Fast nu hade ju TS redan en annan perser, som fick gå ut, och vars päls hon sköter, så hon är väl väl medveten om vilken vård pälsen kräver?

Vilka instinkter menar du skulle vara bortavlade hos persern?
 
Sv: Perserkatter ute??

Ja, men det var inte menat som att just TS skulle missköta detta, utan det var ett svar på varför persern inte direkt är anpassad för uteliv.

Respekten för farliga saker t.ex. kan vara nedsatt hos raskatter. Inte bara persern, utan hos alla katter som i årtionden och massor generationer tillbaka är avlade för att leva enbart inomhus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp