Pest eller kolera?

lady_vip

Trådstartare
Min häst har något man skulle kunna kalla kronisk mugg, det finns ingen definitiv diagnos och trots utredningar vet inte veterinärerna 100 varför hon har dessa problemen, men vi tror oss ha gissat fram det mesta.

Iaf, jag var bortrest över helgen och då har en liten muggkrusta (50-örings storlek) som hon har haft i flera månader fullständigt exploderat och hela karleden är nu full av "mugg". Anledningen torde vara lite magbekymmer (precis börjat med ensilage och hon är känslig) och att det har regnat i stort sett oavbrutet i 3 dagar.

Jag började behandla direkt idag med att sätta på torskleverolje-omslag, nästa steg är att smörja med Betnovat, vilket blir lagom i morgon eftermiddag någon gång. Innan (dvs 2 år sen då hon hade besvär sist) gjorde jag alltid det nattetid för att undvika (jord)bakterier, nu går hon på lösdrift.

Tar jag in henne över natten vet jag att lymfangiten kommer som ett brev på posten, får hon gå ute är risken stor att salvan försvinner på nolltid. Ta in eller låta henne gå kvar ute?
Jag vet att jag absolut inte bör linda direkt över salvan, men hur lång tid kan jag vänta innan jag kan göra ett omslag igen. Innan smorde jag på kvällen och gjorde nytt omslag på morgonen efter vets. rekommendationer - funkade utmärkt - men hur länge är salvan verksam?
Kan jag tex vänta 2-3 timmar och sedan linda igen?

Det är viktigt att hon inte får onödigt mycket smuts i såren, och även viktigt att det hålls förhållandevis torrt.

Och veterinärerna tyckte att jag skulle åka dit med henne och ville inte säga någonting (de hade ingen aning antagligen, jag kunde inte få tag på den behandlande veterinärer) och ville att jag skulle åka dit - men jag åker inte 12 mil enkel resa för lite mugg som jag med största sannolikhet kan behandla själv.
 
Sv: Pest eller kolera?

Om du i det närmaste VET att hästen får lymfangit av en natt inne så tycker jag absolut inte att du ska ta in henne.

Med de kroniska problemen så kanske du bör göra något åt hagen? T ex grusa upp där det brukar bli lerigt. Det är ju bevisligen bättre än att ta in hästen på nätterna. Såklart inget du kan göra nu men jag tänker i framtiden.

Har du ingen annan hage som inte är söndertrampad och som du kan ha henne i nu?
 
Sv: Pest eller kolera?

Fast vi har sandjord, så egentligen kan inte förhållandena bli mycket bättre. Men fukten kan jag ju göra mycket lite åt tyvärr.

Försöker ta reda på nu hur lång tid Betnovaten behöver innan jag kan linda igen, lättare sagt än gjort, ingen verkar veta:crazy:
 
Sv: Pest eller kolera?

Lämnade henne ute med salvan och vips så kom lymfangiten ändå... Benet var stort som en telefonstolpe igår så jag lindade med spritomslag och ska nu ut och se om det har blivit bättre, men sen blir det nog torskleveromslag för hela slanten.

Så himla typiskt, vi skulle ridit hubertusjakt idag, så går hon och blir dålig bara en vecka innan den lilla skruttan!

Tror ni att jag skulle kunna få muggen att läka "innifrån" utan någon större luftnig? Det verkar som om det är utan lindning som lymfangiten kommer och hon har ganska ont av lymfangit...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 989
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 569
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 042
Senast: Hund!
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 829
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp