Bukefalos 28 år!

Pinschrar - hur är dom?

T

Tilly

Kollat på hundraser en längre tid men har inte fastnat för någon direkt. Många är söta, några är fula och andra är gigantiska.

Den jag gillar bäst är mellanpinschern men det enda jag hittat om dess temperament är att den är en vakthund? Hur är temperamentet då? Går den bra ihop med andra djur?

Har ni förslag på andra raser i ungefär den storleksklassen?

Sen var det en bekant som sa att korthåriga hundar blir feta och äckliga i pälsen och luktar illa, men det borde väl inte vara någon skillnad så på korta och långhåriga hundar?
 
Sv: Pinschrar - hur är dom?

Jag har aldrig haft någon pinscher, men vad jag har hört (obs! vad jag har hört) är att de inte är någon förstagångshund, för de är ganska så skarpa

överhuvudtaget är vakthundar inte någon direkt förstagångshund. de kräver en fast hand.

jag vet ju inte om du har haft hundar tidigare men... det är det jag vet.
 
Sv: Pinschrar - hur är dom?

Jag har en dvärgpinscher och de påminner ju i mångt och mycket om varandra i temperamentet.
Hos min är det otroligt mycket vakt, hon håller stenhård koll på huset och gården och är mycket reserverad mot främlingar. Hon vill hålla full uppsikt över gäster på besök. Men mot människor hon känner igen är hon såå underbar. Jag har aldrig varit med om en så GLAD, positiv och lättlärd hund. Allting är spännande, hon är otroligt nyfiken och hon orkar med hur mycket som helst. Hon charmar precis alla hon möter när hon trippar fram så käkt med höga benrörelser och viftande svans. Hon är alltid glad. Samtidigt är hon väldigt TUFF, det måste man vara beredd på med pinschrarna så det gäller att vara konsekvent och se till att man har sin plats som flockledare säker.
Mot andra djur har det aldrig varit några problem. Även om hon inte älskar alla människor älskar hon alla andra djur.
Förutom råttor och sånt som hon vill jaga. ;) :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 265
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 454
Senast: NotlikeI
·
S
Hundavel & Ras Hej, jag funderar på att skaffa hund någon gång i framtiden. Men det svåraste tycker jag är att hitta en passande ras... Någon som vill...
2
Svar
35
· Visningar
6 557
Senast: smackis
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 049
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp