Piper i andningen vid ansträngning

rebeckasff

Trådstartare
Jag har en häst som nu ibland piper( väldigt tyst mer som ett litet gnyende från en ledsen hund) vi ansträngning.
Jag har bara hört det ett fåtal gånger, det har varit när man galopperat ett tag i en mer samlad galopp.
Det är väldigt tyst, inte vid varje galoppsprång i takt med andningen, utan kanske en eller ett par gånger på en volt tex.
Det slutar alltid tvärt när jag bryter av och alltså inget som sitter i så att nån annan kan lyssna på honom.
Han hostar aldrig varken vid ansträningning eller i stall.
Han gör det inte varje gång jag rider och bara för att det har pipit en gång under ett pass behöver det inte betyda att han gör det nästa gång jag galopperar..

Jag har för ett litet tag sedan betslat upp honom så att jag nu kan hålla honom i en kortare och högre form i galoppen.
Kan detta ha något med saken att göra?
Att det blir lite trångt vid en högre form??

Jag har själv fött upp honom, han har aldrig varit sjuk eller förkyld, aldrig gått på pencillin för något annat än en sårskada han fick som 2 åring och han är nu 6 år.

Någon som har nått tips eller förslag på nått?? Vad som hellst?

Han står i stall med bra luft, högt i tak, ute ca 8-9 timmar om dagen, får hösilage...

Tacksam för alla idéer!!
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Problem med luftrören? Hade en vän som upplevde samma pipande och det visade sig ha fastnat något i halsen, typ gamla foderrester eller liknande som vet fick ta bort. Hur detta gick till vet jag inte men det känns som att ett veterinärbesök är att föredra, jag hade aldrig ridit en häst som pep i halsen innan jag visste att det var ofarligt..
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Jag hade en hosteponny när jag var liten och jag minns precis hur det lät, detta låter inte likadant...
Och om han hade haft något som satt fast/ ivägen i halsen borde det inte utlösa nån hostreflex då?
Även om han bara hade hostat just när det inträffade att han pep, men det gör han inte..
Säger inte att din teori är fel, bara ifrågasätter för att lära ;)
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Jag har för ett litet tag sedan betslat upp honom så att jag nu kan hålla honom i en kortare och högre form i galoppen.

Kan det absolut ha med att göra, om din häst är lite trång mellan ganascherna så kan det faktiskt bli lite strypt med luften. Hade en sådan häst för flera år sådan som bara kunde ridas i en friare form i annat fall lät det som om han skulle strypas. Han var iofs extrem, har inte träffat på något sådant tidigare eller senare, men däremot hästar med mindre problem med detta. I vissa fall så får man helt enkelt nöja sig med en viss form och inte korta upp för mycket.
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Nu när du säger det så kom jag att tänka på att min ET sa faktiskt att han var lite trång där...:idea:
JAG tror personligen att det har att göra med vilken form han går i, det kommer (har bara hört det vid enstaka tillfällen) när jag har hopptränat och man gör en övning flera ggr i rad, han blir piggare och piggare och nu när jag faktiskt kan hålla honom så resulterar ju det i en högre form...

Men man blir ju så klart nojjig!
Ha är min bebis och jag kan inte för mitt liv sätta ihopa honom med nått som stämmer in på en hostehäst... Jag har som sagt haft en sådan ponny innan..
Som jag skrivit innan så kan jag inte ens minnas att han nån gång varit ordentligt förkyld, aldrig hostat eller haft nån annan sjukdom. Han är annars frisk som en nötkärna och därför har jag sååå svårt att tro nått sånt.

Visst, slappt gomsegel, eller andra med födda avvikelser kan ju vilken häst som hällst ha oavsett hur frisk den annars är..
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Nu verkar ju inte din ha några jätteproblem, men en del veterinärer kan sätta kamera i halsen på hästen, och sen rider du, och det filmas. Då kan man se vad som händer i halsen vid de tillfällen du beskriver.

Jag hade tidigare en struppipningshäst, (som opererades). Han var rätt beroende i att gå i låg form för att få luften att passera utan oljud.
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Men, om vi nu säger att det är så att han är lite trång, hur påverkar det honom?
Om jag släpper efter och låter honom gå i en lägre form och sen plockar upp honom igen, hjälper det?


Nu har jag ingen som hellst erfarenhet av hästar som har struppipning.
Vi hade en ponny i stallet innan som hade slappt gomsegel, det lät faktiskt som att han håll på att avlida varje gång han galopperade eller fick upp flåset lite.
Men det verkade inte som att detta påverkade han själv alls, det var bara vi som tyckte att det lät hemskt.

Om detta problem fortsätter eller blir värre kommer jag absolut så klart att kontakta vet, men som det är för tillfället när ingen annan hör och att det inte fortsätter när man bryter av så känns det inte särskillt akut.

Någon annan som har erfarenhet av "trånga" hästar?
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Min yngling är väldigt trång och när han spänner sig och blir som en burk i halsen låter han inget kul. Min tanke med honom är att han vackert kommer att få jobbas i en lägre form alt med näsan väl framme så att han får luft. Hittills är han inget vidare reglerbar i formen, men det finns en plan:p.
 
Sv: Piper i andningen vid ansträngning

Min första tanke var struppipning. Är väl vanligt att de börjar märkas när hästarna kommer upp i formen. Ingen egen erfarenhet, men har flera vänner som opererat med blandade resultat. Håller extra koll på min egen då hon har de både på pappan och mammans sida.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Miikan89
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 430
Senast: Dino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp