Bukefalos 28 år!

Sv: Pitbull

Intressant! Var i landet har de kunnat åtgärda problemet?!

Jag vet mycket väl vilken lagstiftning som gäller, men jag visste inte att poilsen i någon del av landet känt att de som du skriver "löst problemen till stor del genom att använda den lagstiftning som redan existerar."

Det är definitivt INTE min erfarenhet nämligen!

Vissa delstater i USA påstår ju i alla fall att de sett en MARKANT förändring av antalet hundorsakade skador sedan vissa raser begränsats.

/Swat
 
Sv: Pitbull

Intressant! Var i landet har de kunnat åtgärda problemet?!

Jag vet mycket väl vilken lagstiftning som gäller, men jag visste inte att poilsen i någon del av landet känt att de som du skriver "löst problemen till stor del genom att använda den lagstiftning som redan existerar."

Det är definitivt INTE min erfarenhet nämligen!

Vissa delstater i USA påstår ju i alla fall att de sett en MARKANT förändring av antalet hundorsakade skador sedan vissa raser begränsats.

/Swat

I Västra Götaland hade man för 10 år sedan de största problemen i hela landet med den här hundtypen. Sedan började Göteborgspolisen aktivt ta itu med problemet och från ha varit det ställe där de absolut största problemen fanns så har man idag knappt några problem. Där utnyttjades bl.a. lagen om id-märkning. Problemet i Sverige är att man inte tar del av varandras kunskaper på området, överallt har man egna strategier och vill uppfinna hjulet på nytt. Och på sina håll kan man höra enskilda poliser som säger att det krävs lagändringar för att de ska kunna agera, tänk vad positivt det vore om de tog del av kunskapen från andra ställen i landet.

Det är myckety möjligt att det fungerat på sina håll i USA, erfarenheter från Europa pekar däremot i motsatt riktning. I vårt västra grannland Norge har man de senaste 15 åren haft åtminstone två fall där barn blivit ihjälbitna av hundar, detta trots förbud mot ett antal raser. De hundar som bet ihjäl barnen var inte ens hundraser eller blandraser med någon av de förbjudna raserna. I Norge har man även haft problem med att olämpliga hundägare skaffat andra raser. Det går igen på flera håll i Europa, man kommer inte åt problemet, man skjuter snarare iväg problemet till andra raser.

Gällande USA i allmänhet så har man sedan lång tid tillbaka alltid haft ett förhållandevis jämt antal hundattacker med dödlig utgång. Olika förbud har inte gett någon synbar effekt i den statistiken.
 
Sv: Pitbull

<snip>

Vissa delstater i USA påstår ju i alla fall att de sett en MARKANT förändring av antalet hundorsakade skador sedan vissa raser begränsats.

/Swat

Visa mig en enda "riktig" (peer reviewed research) undersokning som stodjer det har uttalandet. Jag bor i South Carolina, ager en Rottweiler, och ar var lokala American Kennel Club BSL (Breed specific legislation) represetant. Finns den statistik du talar om skulle jag ha sett den.

Pit bulls ar nastan uteslutande avlade for "fight" har i USA och det ar mer forvanande att inte alla ar hundagressiva "genetiskt" an att manga ar det.

Jag sag inte ledarhunden pa videon, inte heller ar jag tillrackligt duktig for att alltid "lasa" hundars kropssprak ratt. Hur vet vi att ledarhnden inte upptradde 'challenging" mot pitbullen? Jag forsvarar inte pa nagot satt handelsen, men den onyanserade reaction jag hor fran manga har ar inte nagot jag forvantar mig fran de som ar nog intresserade av sina hundar for att komma till ett forum for att diskutera hund och hunduppfostran. Det ar skrammande med sa manga okunniga yttranden utralade med en tillsynes kunskap...

Min rottis ar med mig overallt och vi ar och tranar lydnad tva ganger i veckan i tva olika clubbar med manga olika hundar. Hon har ALDRIG visat nagon agression, utan vill leka nar hon halsar pa andra hundar.
En dag nar jag var ute och at med en kompis och Mandy lag under bordet (pa trotoaren) som hon sa ofta gor och manga manniskor med hundar gar forbi hela tiden, plotsligt flog hon upp och "morr skallde" mot en labb som gick forbi. Hon har aldrig gjort nagot liknande, jag trodde hon hade fatt fnatt, sa ifran och la ner henne igen. Labben och dess matte gick ner i en alle bredvid dar vi satt och plotsligt hor vi precis samma sorts "morr skall" nerifran allen. En man med en Doberman kom runt hornet och vi fragade om det var hans hund som morrade och skallde pa labben ...och mycket riktigt, sa var fallet. Manen var ytterst forvanad och sa att hans 6 ariga hund hade ALDRIG gjort nagot sadant forut... och medan vi pratade stod han bredvid vart bord, med hans hund sittande vid hans sida och min lungt liggande under bordet utan att nagon av dom ens visade nagot sarskilt intresse for varandra. Jag fundarar fortfarande pa vad labben "sa". Jag sag eller horde inget sarskilt, men nagot var det eller tva hundar skulle inte ha handlat "out of character."
 
Senast ändrad:
Sv: Pitbull

Nu är det något år sedan jag pratade med L.C i Göteborg, men då ansåg han i alla fall inte att "bull-mix problematiken" minskat särkilt mycket.
Däremot hade polisen omprioriterat lite pga mängden nya brott där vapen (handeldvapen och sprängämnen) användes, så focuseringen på just "kamp-hundar" hade minskat...

Statisitk är ALLTID vanslikigt, men denna sida på nätet är i alla fall lite intressant i denna diskussion:
http://www.dogbitelaw.com/PAGES/danger.htm

/Swat
 
Sv: Pitbull

Jag tror det var Georgia som hade upplevt en förbättring, men jag skall kontrollera om jag kan hitta artikeln när jag kommer hem.
Tror att den stod i The American Dog Magazine, men jag skall inte svära på det!

Vari anser du att okunnigheten ligger??

Mina hundar är med mej överallt också och de försöker inte heller angripa andra hundar, men det är för mej en självklarhet!! Oavsett hur hunadr runt omkring oss beteer sej!!
Vi lever i ett samhälle där våra hundar bara MÅSTE rätta in sej i ledet, det finns inga alternativ!

Dessutom anser jag just denna händelse extra graverande just pga att den angripna hunden är en ledarhund för en synskadad person!

/Swat
 
Sv: Pitbull

Var finns statistiken over vilken effect BSL (breed specific legislation) har haft? Sa vitt jag kan se har linken du postade ingen referens till huruvida BSL har haft nagon effect alls, eller inte.
 
Sv: Pitbull

Georgia har inte nagon BSL... daremot ar det en stat som har valdigt mycket problem med illegala dog fights och darmed manga raddade pitbulls nar dom bryter upp "gang" med hundar och uppfodare.

Oh... och den enda orsaken att jag tog upp att ledarhunden's kroppssprak inte syns ar for att flera har sa att den andra hunden attakerade utan provocation. Jag ville bara poangtera att vi inte kan veta det eftersom vi inte ser ledarhunden.

ett till tillagg... Jag anser att okunnigheten ligger i utslangda pastaenden som tillexempel att det var oprovocerat... eller att det finns statestik att BSL fungerar eller inte fungerar... I bada fallen nagot vi inte kan verifiera.
 
Senast ändrad:
Sv: Pitbull

Länken var ett bemötande på Dan the Man's inlägg, inte till ditt.

Jag skriver ingen stans om BSL utan jag skriver ordagrant att:
"Vissa delstater i USA påstår ju i alla fall att de sett en MARKANT förändring av antalet hundorsakade skador sedan vissa raser begränsats."

Dvs jag skriver inget om rasförbud eller lagar utan att vissa raser "begränsats"! Om jag inte missminner mej så handlade det om obligatoriskt koppeltvång, munkorgskrav och lite annat!
Skall se om jag hittar artikeln när jag kommer hem!

/Swat
 
Sv: Pitbull

<snip>
Dvs jag skriver inget om rasförbud eller lagar utan att vissa raser "begränsats"! Om jag inte missminner mej så handlade det om obligatoriskt koppeltvång, munkorgskrav och lite annat!
Skall se om jag hittar artikeln när jag kommer hem!

/Swat


Jag har, som sagt, inte sett en enda reference i officiella hund kretsar om att koppeltvang har forandrats eller att det ar ett generellt munkorgskrav beroende pa ras nagonstans i USA. Daremot har flera stallen i Europa munkorgs krav.
 
Sv: Pitbull

Om det nu inte ar amstaffer man har har i England, vad ar det da?
I mina amator ogon har det sett ut sa.
Fast sedan ar jag inte saker pa att jag kan skilja pa amstaff, staffe, staffar maste ju vara godkant?
Det ar kanske det som man har har?
 
Sv: Pitbull

Nu är det något år sedan jag pratade med L.C i Göteborg, men då ansåg han i alla fall inte att "bull-mix problematiken" minskat särkilt mycket.
Däremot hade polisen omprioriterat lite pga mängden nya brott där vapen (handeldvapen och sprängämnen) användes, så focuseringen på just "kamp-hundar" hade minskat...

Statisitk är ALLTID vanslikigt, men denna sida på nätet är i alla fall lite intressant i denna diskussion:
http://www.dogbitelaw.com/PAGES/danger.htm

/Swat

Skillnaden i Göteborg om du jämför 2009 med 1999 är enorm, då räknade man med att det fanns ca 2009 pitbullblandningar i området. Man hade väldigt stora problem och det skedde ett flertal uppmärksammade incidenter i området. Antalet hundar av hundtypen har minskat markant och jag tror knappast det finns ett lika stort antal hundar idag i området som då. Skillnaden mot den tiden är dessutom att det tillkommit en stor andel vanliga hundägare som äger raserna. Sedan om och hur mycket problemen minskat beror givetvis på vilka tidsperioder man jämför.

Vad gäller statsitiken som finns på länken du hänvisar till är jag intresserad av varför man alltid hänvisar till perioden 1979-2006? CDC har mig veterligen fört statstik sedan 1945. Vidare är det en väldig fokusering på amerikansk statistik, det är sällan statistik från andra länder som förs fram. Sedan väljer man att endast ta med dödsfall orsakade av hund, som CDC även nämner i sina rapporter är det betydligt mer sannolikt att dö av ett blixtnedslag än att bli ihjälbiten av en hund.

Det kan också vara positivt att ta del av statistiken från källan:

www.cdc.gov

Där tas metoderna upp för hur man samlat in informationen samt vilka slutsatser man kan dra av statistiken.
 
Sv: Pitbull

Staffordshire Bullterrier ( benämns ofta som Staff ) kommer ursprungligen ifrån England så ja det är nog den mer populära rasen skulle jag tro.
 
Sv: Pitbull

Om det nu inte ar amstaffer man har har i England, vad ar det da?
I mina amator ogon har det sett ut sa.
Fast sedan ar jag inte saker pa att jag kan skilja pa amstaff, staffe, staffar maste ju vara godkant?
Det ar kanske det som man har har?

Pitbulls och amstaffs har varit förbjudna sedan 1991 i Storbrittanien. Staffar är däremot en av landets vanligaste hundraser.
 
Sv: Pitbull

<snip>
Dvs jag skriver inget om rasförbud eller lagar utan att vissa raser "begränsats"! Om jag inte missminner mej så handlade det om obligatoriskt koppeltvång, munkorgskrav och lite annat!
Skall se om jag hittar artikeln när jag kommer hem!

/Swat

Om man inte har lagstadgat for specifika raser, hur anser du da att man har "begransat" dessa raser? Breed Specific Legislation oversatts till Ras specifica lagar...
I sommras/tidig host var det en STAD i Colorado som fick avslag fran federal court (Hogsta Domstolen) pa de BSL lagar de forsokte genomfora... Flera lagar gick igenom hur hundar i allmanhet ska hallas i staden, men de som specifict pekade ut vissa raser blev inte godkanda.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 219
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 124
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp