Placering av luftvärmepump

Sv: Placering av luftvärmepump

Knepig planlösning, svårt att få någon bra cirkulation med en luftvärmepump.
Du kan inte få byta upp dig till en luft/vatten? Jag har varit i kontakt med två olika energirådgivare och två pumpförsäljare och de rekommenderade alla luft/luft om man hade en relativt öppen planlösning så att den varma luften kan pressas ut i rummen utan hindrande väggar.
Är det ett hus som du tänkt bo i ett tag så satsa på en luft/vatten-pump det tror jag du tjänar mest på.
 
Sv: Placering av luftvärmepump

Blev lite lagom putt igår när jag pratade med en väninna som håller på att bygga om sitt gästhus att hon köpt en luftvärmepump med mycket bra värden och garantier för 6500-7000kr, grejer var bara att hennes var en luft/vatten pump och hon sa att hon bara hade googlat och hittat flera stycken sidor med bra priser och allt annat bra med med "blabla" som märke.

Hennes är nu i bruk och rörisen hade varit skeptisk för till den "billiga skiten" hon köpt med sen gett med sig att den var konstruerad på precis samma sätt som flera betydligt dyrare, vild gissning är att den tillverkas i samma fabrik som någon annan dyare variant där man får betala en massa för märket.
Så det hade ju absolut varit intressant, jag hade absolut testat den istället, när det är samma garantier och funktioner som "jättarna" så hade jag absolut kunnat tänka mig att pröva den, går den sönder så jaja, det är ju inte en förmögenhet även om det hade varit väldigt sura pengar.
Det är ju trots allt samma med luft/luft pumpen, man vet aldrig riktigt vad man får, kan vara måndags exemplar även på välkända grejer.

Jag tror också att jag i det långa loppet hade tjänat på en luft/vatten, gärna i kombination med en riktigt bra braskamin för extra värme och mys (gillar den annorlunda värmen som blir av eldning) men när grejerna kostar så jäkla mycket som jag trott så har jag helt enkelt inte råd, men det finns ju inget som hindrar för att man uppgraderar sig senare, jag har så himla mycket som behöver göras här hemma så det passade mig bra att lägga en mindre summa i år på uppvärmningssystemet och prioritera annat.

Dock kollade jag på värmeförflyttare och det verkar vara en smart grej (förutsatt att de funkar?) för då hade jag kunnat sätta pumpen i matrummet och sätta värmeväxlare mellan matrum och kök t.ex.
 
Sv: Placering av luftvärmepump

Nu är det bestämt att den hamnar på långväggen i Matrummet, samt att det blir en värmeförflyttare mellan kök och matrum.

Kändes som om det skulle ge mest effekt samt att då hamnar utomhus delen ur vägen, den är ju inte så snygg för det första och sen har jag dåligt med plats på framsidan (köket) och på kortgavlen har jag tänkt att om jag någon gång i framtiden får tid, lust och ffa råd att bygga en altan så ska den bli där så vill jag inte riskera att behöva flytta på pumpen sen.

Så nu är hålet gjort i väggen och sen ska pumpen upp idag. :)
Tack för alla synpunkter och råd!
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 362
Senast: tara
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp